تفاوت ماجراجو با بازاریاب

چه افرادی از جاده کم گذر رابرت فراست عبور کردند و به کجا رسیدند؟
1396-01-10
کیفیت بهترین و واقعی ترین تبلیغ است
1396-01-10

تفاوت ماجراجو با بازاریاب

من هنوز در این سال ها در معرفی خودم به افراد، خصوصا فامیل، خود را بازاریاب معرفی می کنم، اما منظورم همان “ماجراجو” است. وقتی شخصی از من سوال می کند که شغلت چیست و به چه کاری مشغول هستی؟، من سریع یاد “ماجراجو” بودنم می افتم، اما گفتن اینکه “ماجراجو” هستم قطعا برای فردی که از من سوال می کند به چه کاری مشغول هستی؟، کمی گیج کننده به نظر می رسد و در تصورش “ماجراجو” بودن شغل به حساب نمی آید. من هم سعی می کنم فکر مشغول پرسشگران را مشغول تر نکنم و به آنها می گویم “بازاریابم”. این پاسخ یک فیدبک قابل قبول به آنها می دهد و نیازی نیست در موتور جستجوی ذهنشان زیاد به جستجو بپردازند، معنای بازاریاب را سریع پیدا می کنند.

اما در کُل من یک “ماجراجو” هستم؛ اما تفاوت ماجراجو با بازاریاب در چیست؟

در تعریف، بازاریاب کسی است که به جستجوی بازار فروش برای محصول “کالا یا خدماتی” می گردد؛ ماجراجو هم فردی است که به جستجوی چیزهایی است که برایش جذابیت دارند، شاید ماجراجو پاسخ معنوی تری در تعریف بازاریاب باشد چون هر دو در یک چیز با هم مشترک هستند: “جستجوی برای پیدا کردن”. قطعا بازاریاب مشخص است که به دنبال فروش چه محصولی است و مشتریانش چه کسانی هستند، اما ماجراجو به دنبال فروش چیزی نیست، او به دنبال کشف است، کشف چیزهای مختلف که آنها را در زندگی گزینه جستجوی خود انتخاب کرده است. البته من به کارآفرینی و نویسندگی نیز علاقه دارم اما همه این ها در زیر سایه ماجراجو بودنم در حال محقق شدن هستند که در راستای مأموریتم در زندگی در حال انجام می باشند.
روزی با خواهرزاده ام “مهدی” تصمیم گرفتیم در روستای اسلامیه به جاهایی برویم که تاکنون نرفته ایم. حرکت کردیم، چند ساعتی جستجو کردیم و جالب اینکه مکان های بسیار دنجی را پیدا کردیم که در این سال ها نمی دانستیم در اسلامیه وجود دارند. فایده این کار هم این بود که یک روز جمعه وقتی به اتفاق همه اعضای خانواده می خواستیم برای تفریح به یک جای خوب و خلوت برویم، من آنها را به آنجا بردم، در صورتی که خیلی ها در جاده ها به سمت جاهای دیگر می رفتند و تنها خانواده ای که در آن مکان دنج و خلوت بود خانواده ما بود.
نتیجه گرفتم: “می توان با جستجو به چیزهای بهتری رسید که دیگران به آنها نرسیده اند و نباید همیشه در تکرارها خلاصه شویم. باید به جستجوی مسیرهای ناشناخته برویم تا کشف کنیم چیزهای جدیدی را، تا از آنها در زندگیمان استفاده کنیم و یادمان باشد همیشه آن چیزهایی که می خواهیم در دور دست ها وجود ندارد، با کمی جستجو و ماجراجویی آنها را در اطراف خودمان پیدا می کنیم”.
عزیزی که این مقاله را می خوانی: “تو باید جستجوگر باشی، ماجراجو باشی، کنجکاو باشی، کاشف باشی؛ اگر از مسیری بروی که همه در حال عبور از آن هستند آنچنان که باید نمی توانی تفاوت ایجاد کنی، در شلوغی ها گم می شوی”.

۱۳۹۵/۶/۱۲
منبع:
مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *