نوآوری در صنایع دستی”مسگری”

مأموریت+: قدم گذاشتن در مسیری که دیگران در آن مسیر قدم نگذاشته اند کار هر کسی نیست، اما می توان با کمی شهامت و فکری بکر در این مسیر قدم گذاشت. یکی از آن مسیرها در کشور ما، صنایع دستی است که با نوآوری می توان آن را از نو احیا کرد. آقای “مجتبی حاجی غلامی” یکی از جوانان کشورمان است که در این مسیر قدم گذاشته و به موفقیت های خوبی رسیده است؛ ایشان هنرمند مسگری است که توانسته در کارهایش دست به نوآوری خاصی بزند و هنری که از پدرش یاد گرفته بود را با شیوه ترکیب “سنتی و مدرن” به اوج برساند. ما در مأموریت+ به این شیوه، یعنی ترکیب “سنتی و مدرن” خیلی اعتقاد داریم چرا که روح اصیل هر چیز حفظ شده و مطابق با نیازهای امروز جامعه ساخته می شود تا کارایی خودش را داشته باشد.

آقای حاجی غلامی فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی می باشد، پدر ایشان از استادکاران بازار مسگری یزد بوده است و تاریخ تأسیس کارگاه آنها بر می گردد به سال ۱۳۲۰؛ کارگاه مسگری پدر، به پسر رسیده است و هم اکنون آقای حاجی غلامی صاحب آن کارگاه شده اند. ایشان می گویند:

– تنها کارگاهی هستیم که در یزد هم فروشگاهمان، هم سفید گریمان و هم کارگاه مسگریمان در یک محدوده قرار دارد.

اینجا مس ها با هنرمندی فوق العاده ای به ظروفی زیبا و منحصربه فرد تبدیل می شوند و زیبایی و خاص بودن این ظروف مسی طرفداران زیادی هم دارد.

آقای حاجی غلامی می گوید:

– آمدیم کارمان را کاربردی کرده ایم و کاری کردیم که با مد باشد.

همین خصوصیات موجب شده است ۵ تا از کارهای ایشان نشان ملی دریافت کند.

خانم “حسن آبادی” کارشناس صنایع دستی می گوید: کارهایی که می خواهند نشان مرغوبیت بگیرند باید این خصوصیات را داشته باشند، از قبیل: “اصالت، نوآوری، بازاریابی و مرغوبیت”.

معاونت صنایع دستی اداره کُل میراث فرهنگی نیز برای ترویج این هنر حمایت هایی دارد. آقای “دهقان” معاون صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: با همکاری صندوق کارآفرینی امید، حاظر هستیم که اینگونه افراد جهت تصحیلات معرفی بشوند.

البته این کارگاه آماده آموزش به جوانان علاقه مند نیز می باشد که در زمینه اشتغال و درآمدزایی شان نقش مهمی خواهد داشت.

مأموریت+: صنایع دستی کشورمان طرفداران زیادی دارد مخصوصا در کشورهای دیگر و اگر ما بتوانیم در تولید صنایع دستی هم به اصالت کار توجه کنیم و هم اینکه آنها را با نیازهای روز تطبیق دهیم، می توانیم توجه خیلی از علاقه مندان به صنایع دستی کشور را چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور به خود جلب کنیم. آقای حاج غلامی یکی از افرادی می باشد که در این مسیر قدم برداشته است و نشان داد می توان با ترکیب “سنت و مدرن” در هنر مسگری، جان تازه ای به این هنر اصیل بدهد، صنایع دستی که می تواند هنر ایرانی را به رُخ جهانیان بکشاند. ما در اینجا از آقای “مجتبی حاجی غلامی” بابت این اقدام مفیدشان تشکر می کنیم و می گوییم: “تو قهرمانی”.

منبع:

سایت یزد هنر و خبر شبکه تابان یزد.

گردآوری، تکمیل و تنظیم:

سایت مأموریت+.

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *