کتاب های خوانده شده – ۸

۷۱- صفت های بایسته رهبر؛ نویسنده/ جان. سی. ماکسول

کتاب صفت های بایسته رهبر از ما چیزی فراتر از یک رهبر می سازد، هر صفحه از آن می تواند زندگی کاری و شخصی ما را دگرگون کند اگر به مطالب آن عمل کنیم. عید سال ۹۱ به ۵۰ نفر از دوستانم این کتاب را هدیه دادم چون می دانم این کتاب زندگی آنها را دگرگون خواهد کرد. جمله ای مهم از “جان اسکولی” در این کتاب است که: “آینده متعلق به کسانی است که امکانات را قبل از آنکه واضح و آشکار شوند می بینند”. داستان های واقعی و جذابی در این کتاب قرار دارد که به ما درس های فراوانی می دهند. کارآفرینان حال و آینده و افرادی که رهبری سازمان و یا گروهی را بر عهده دارند و یا می خواهند بر عهده داشته باشند حتما این کتاب ارزشمند که به چاپ دوم هم رسیده است را مطالعه نمایند. این کتاب دارای ۲۱ فصل با ارزش می باشد.


۷۲- انجمن های سری؛ نویسنده/ سیلویا براون

سیلویا براون نویسنده ی برگزیده ی پُرفروش ترین و معتبرترین روزنامه نیویورک می باشد که در مورد فعالیت های انجمن های سری در این کتاب می نویسد. تحقیق او به همراه ارتباط شگفت انگیز او با راهنمای روحش “فرانسین” این حقیقت را که انجمن های سری بسیاری زندگی هر کدام از ما را تحت تأثیر قرار می دهند آشکار می نماید. سیلویا ما را به سفری حیرت انگیز می برد تا حقایق را روشن کند. هرچند وقت یکبار تمام خبرها به شخص خاصی اختصاص دارد و تنها بعد از گذشت چند ماه به دست فراموشی سپرده می شود؛ ما همیشه این موضوع را در مورد شخصیت های مطرح در سیاست، صنعت و ورزش مشاهده می کنیم؛ به نظر شما این اتفاق ها اتفاقی رُخ می دهد؟، مسلماَ نه و کار کسی نیست جز انجمن های سری که با خواندن این کتاب در ۱۵ فصل با آنها آشنا می شوید.


۷۳- غول های ثروت؛ به کوشش/ مرتضی اسد خواه

“این کتاب حاوی داستان زندگی افرادی است که با تلاش و تفکر راه روشنی را به سمت آینده گشوده اند و هر یک به نوعی نام ماندگاری از خود به جای گذاشته اند. در این مسیر به ثروت دنیایی دست یافته اند و زمینه ساز کار و فعالیت برای افراد بی شماری شده اند. شما در این کتاب با روش زندگی و چگونگی به موفقیت رسیدن این انسان ها آشنا می شوید/ ناشر”. خواندن چگونگی به موفقیت رسیدن افراد ثروتمند به ما می آموزد که رسیدن به موفقیت و ثروت به آن سادگی که فکر می کنیم نیست اما باید توجه داشت کار غیر ممکن و دور از دسترسی هم نمی باشد، اگر آنها توانسته اند ما هم می توانیم ثروتمند شویم. افراد ثروتمندی که در این کتاب معرفی می شوند، قبل از ثروتمند شدن در شرایط سختی به سر می بردند و با شکست مواجه شده اند اما هیچ وقت تسلیم نشده و با پشتکار و تلاش خود توانستند به موفقیت و ثروت برسند. مطالعه داستان زندگی افراد ثروتمند درک بهتری به ما نسبت به ثروت می دهد و نشان می دهد هیچ کدام یک شبه ره صد ساله را نپیموده اند بلکه سال ها تلاش کرده اند تا به ثروت برسند. در این کتاب داستان زندگی ۵ نفر با تصاویر آنها و کسب و کارشان نوشته و قرار داده شده است.


۷۴- نقشه ذهن؛ نویسنده/ تونی بازان

دو چیز مهم وجود دارد که مغز هنگام یادگیری به آن توجه می کند: “تداعی مفاهیم و تخیل”. کتاب نقشه ذهن آخرین ابزار سازمان دهی شده برای فکر کردن و یادگیری است. با خواندن این کتاب دیگر هیچ مطلب مهمی از خاطرمان نخواهد رفت و حافظه بسیار قوی پیدا خواهیم کرد. در صفحات آخر این کتاب مثال های بسیار عالی با تصاویر مخصوص آورده شده که به ما نشان می دهد: “چگونه مشکلاتمان را حل کنیم؟، چگونه مطالب مهم را در سخنرانی فراموش نکنیم؟، چگونه رویدادهای خانوادگی را برنامه ریزی کنیم؟، چگونه یک اقدام جدید را با موفقیت به پایان برسانیم؟، چگونه تمام خریدهای مهم را انجام دهیم تا چیزی از قلم نیفتد؟ و چگونه برای آینده ایده آل خود برنامه ریزی کنیم؟”. این کتاب که دارای ۵ فصل می باشد برای افراد محصل مفید است تا تمام مطالب درسی را به خاطر بسپارند و همچنین برای افرادی که مشغله کاری و فکری زیادی دارند و می خواهند آنها را در زمان تعیین شده انجام دهند و فراموش نکنند نیز بسیار مفید می باشد.


۷۵- کاهش استرس در اوج موفقیت؛ نویسنده/ کلر هریس

این کتاب از ۵ فصل تشکیل شده است که در کنار هم راهنمای رشد و تحول شخصی هستند و راهکارهای موثری برای برخورد موفق با فشارهای زندگی کاری در اختیارمان قرار می دهند. در فصل یکم می خوانیم که چگونه استرس در محل کار روی ما تأثیر می گذارد؛ در فصل دوم توضیح داده شده که چگونه استرس روی اندیشه و احساسات و رفتار ما تأثیر می گذارد و چگونه ما را از سلامتی و حال خوش دور می کند، سرانجام اینکه وقتی در موقعیت های دشوار قرار می گیریم احتیاج به راه حل های فوری داریم تا تنش را از خود دور کنیم؛ در فصل های ۳ می آموزیم که چگونه به خود کمک کنیم؛ در فصل ۴ می آموزیم چرا نمی توانیم تصمیم بگیریم و قاطعیت نداریم؟، و در تمام این ۴ فصل تمرین های خوبی نوشته شده تا آنها را انجام دهیم و در فصل پنجم نویسنده به تمرین ها و شیوه هایی اشاره کرده که به ما امکان می دهد در آرامش قرار بگیریم و ذهنی متمرکز داشته باشیم و از استرس دور شویم.


۷۶- داریوش کبیر؛ نویسنده/ مری بویس- رمان گریشمن

داریوش کبیر را می توان به جرأت یکی از نوابغ هوشمند و شایسته برای قدرت و شاهنشاهی آسیا نامید. در این کتاب گوشه ای از کارهای شگفت انگیز این فرزند پاک ایران و شاهنشاه ۲۸ کشور آسیا بررسی می شود و همچنین با اندیشه های اهورایی این ابر مرد وطن پرست تاریخ ایران و جهان که بدون تردید وی ادامه دهنده ی راه کوروش بزرگ بوده است آشنایی می شویم. یکی از اقدامات مهم داریوش بزرگ قرار دادن “مصر” به عنوان یکی از ولایات ایران بود؛ نظم دادن انسانی به مالیات های کشوری یکی دیگر از اقدامات مهم داریوش است؛ ساخت راه شاهی با زیرسازی اصولی و مستحکم به طول ۲۷۰۰ کیلومتر یکی از شگفت انگیزترین کارهای وی در ۲۵۰۰ سال پیش است. حس ملی گرایی و وطن پرستی داریوش بزرگ در برابر کشور مقدسی همچون ایران از دیگر سرمشق های این ابر مرد تاریخ است. برجسته ترین اقدام داریوش بزرگ بنیانگذاری نیروی دریایی ارتش ایران برای نخستین بار در تاریخ آریا بوده است. از دیگر اقدامات مهم داریوش ابداع خط میخی پارسی باستان می باشد. دعای داریوش کبیر در تخت جمشید: “خداوند این کشور را از دشمن، از خشکسالی، از دروغ محفوظ دار”. برای شناخت بیشتر داریوش کبیر بهتر است این کتاب را مطالعه نمایید.


سال ۱۳۹۱

۷۷- شیوه نهنگ؛ نویسنده/ کنت بلانچارد

هیچ می دانستید حتی حیوانات می توانند به ما درس هایی بدهند؟. در این کتاب که دارای ۶ فصل می باشد شرح داستانی آموزنده است که در آن کنت بلانچارد نویسنده ی معروف به تماشای صحنه نمایش نهنگ ها می رود و از مربی دنیای حیوانات اورلاندو “چاک تامپکینز” نکته هایی را می آموزد که در زندگی شخصی و کاری ما بسیار قابل استفاده هستند.

نکته ای از کتاب: “پدر، مادر، مدیر و رهبر باید تلاش کنند نقاط برجسته اطرافیان را ببینند و روی آن تأکید کنند”.


۷۸- کار تیمی برتر؛ نویسنده/ کنت بلانچارد- آلن راندولف- پیتر گریزر

به کمک مباحث، مثال ها و مسائل قابل بررسی در این کتاب، شما و هم تیمی هایتان خواهید آموخت که: “چگونه جهت دستیابی به سطح بالاتری از اطمینان و مسئولیت، اطلاعات را با یکدیگر در میان گذارید؟، چگونه جهت اعطای آزادی عمل مسئولانه به اعضای تیم مرزبندی نمایید؟ و چگونه جهت تصمیم گیری های گروهی درست مهارت های خود مدیریتی را توسعه دهید؟”.

این کتاب با سه گام راه تبدیل شدن به یک گروه برتر را به ما نشان می دهد و این سه گام عبارتند از:

گام اول» اقدام به یادگیری مهارت های برتر

گام دوم» سرعت بخشیدن به فرآیند تبدیل تیم

گام سوم» تسلط بر مهارت ها.


۷۹- ۵۱۰ نکته موثر در مدیریت؛ به کوشش/ محمد رضا قربانزاده

“مجموعه حاضر به مطالب و نکات مهمی پیرامون مدیریت برتر روانشناسی و رفتارشناسی در مدیریت، شناسایی و تشخیص نوع و سبک مدیریت، استراتژی های برنامه ریزی در مدیریت، استراتژی مدیریت زمان، رفتارهای مدیر و کارمند، کارمند شناسی و کارمند پروری، رفتارهای مهم سازمانی، بازدهی کارمندان در رفتار مدیریتی، باید و نبایدهای کاری برای مدیران و کارمندان و همچنین مدیریت امروز در هزاره سوم و رهاورد این نوع مدیریت و… اشاره گردیده است/ محمد رضا قربانزاده”. جملاتی از کتاب: “شکست خوردگان دیروز فاتحان امروز را به وجود آورده اند. بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و عده ای آسیاب. وقتی تو واقعا چیزی را می خواهی همه جهان هم دست می شوند تا بتوانی آن را به دست آوری”.


۸۰- کوروش کبیر؛ نویسنده/ هارولد لمب

باید بزرگان این خاک را شناخت هر چند هزاران سال پیش زیسته اند/ محمد کارگر مزرعه ملا.

آقای “هارولد لمب” مؤلف کتاب کوروش کبیر که متن انگلیسی آن حدود سال “۱۹۶۰ میلادی” در نیویورک انتشار یافت در میان ایرانیان ناشناس نیست و چندین بار به کشور ما مسافرت کرده است. هرکس این کتاب را بخواند از تبحر مؤلف در زبان، مخصوصا تسلط حیرت آور او در لغات و مترادفات انگلیسی واقعا تعجب می کند و به وسعت لغت شناسی او آفرین می گوید و او را یک قاموس ناطق می پندارد. کتاب کوروش کبیر تاریخی است رمان مانند یا رمانی است تاریخی. آنچه در این داستان شیرین ارزش دارد همانا تصویر ماهرانه ی ظهور و پیشرفت عجیب کوروش، دلاوری، سادگی، عدل پروری، دادگستری، سیاست کشورگشایی و کشور داری اوست. مؤلف فاضل در این راه روشن کردن تاریخ یکی از بزرگترین شاهان صلح پرور جهاندار ایران و یکی از اولین مدافعان حقوق انسان، در سلک داستان خدمتی شایسته و کاری سزاوار ستایش و امتنان انجام داده است. “گزنفن” در این کتاب گفته است: “سراسر این شاهنشاهی وسیع با عقل و اراده ی یک مرد یعنی کوروش اداره می شد. وی با ملت خود مانند فرزندان خود رفتار می کرد و آنان او را مانند پدر احترام می گذاشتند”. اولین منشور حقوق بشر را کوروش کبیر بر جای گذاشت، همچنین اولین دولت جهانی منظم را او پدید آورد. ایران به داشتن پادشاهانی همچون کوروش کبیر و داریوش بزرگ به خود می بالد. حتما این رمان زیبا و جذاب از کوروش کبیر را که در ۷ فصل نوشته شده مطالعه نمایید. امیدوارم یک کارگردان بزرگ در کشورمان مانند آقای داود میرباقری که مختارنامه را ساخت، فیلم هایی از داریوش و کوروش کبیر بسازد تا این بزرگان کشورمان بیش از پیش به فراموشی سپرده نشوند.