کتاب های خوانده شده – ۱۵

۱۴۱- زندگی به روایت بودا؛ گردآوری، ترجمه و اقتباس/ شهرام قائدی

بودا لقبی است در آیین بودایی به هر کس که به روشنی رسیده باشد و بیدار شود اطلاق می شود، اما بیشتر برای اشاره به “سیذارتا گوتاما بودا” بنیانگذار آیین بودا استفاده شده، ولی هر کس که در آیین بودایی به روشنی برسد و بیدار شود بودا خوانده می شود. یکی دیگر از بهترین کتاب هایی که خواندم این کتاب است، کتابی که پس از هر بار خواندنش آرامش عجیبی به من دست می دهد. این کتاب که به چاپ دهم رسیده است دارای ۵ فصل می باشد و خیلی عمیق ما را با خدا، عشق و خودمان آشنا می کند و خودشناسی ما را ارتقا می دهد، همچنین درباره ی مراقبه نیز مطالب مفیدی در آن نوشته شده است. جملاتی از کتاب: “انرژی خودتان را به سمت قلب هدایت کنید، با محبت تر باشید و شگفتی غیر مترقبه ای برای شما رُخ می دهد. معصومیت باید حمایت و محافظت شود زیرا عارفان با رنج و مرارت فراوان سعی می کنند به آن برسند. غمگینان همیشه ترسو هستند، تجربه ی شعف نیاز به شجاعت دارد و بس. مراقبه به سادگی یعنی نظر کردن عمیق به درون، فرو رفتن به جاودانگی درون، جستجو برای سرکشیدن به تمام گوشه و کنارهای وجود برای پیدا کردنش، سفر به ابدیت تان، رفتن به الوهیت تان. اگر گذشته تان را با خود حمل کنید پیر می مانید و هر روز هم پیرتر می شوید زیرا گذشته مرتبا بزرگ تر و سنگین تر می شود. انسان بودن به سادگی یعنی در راه خدا قرار داشتن”.


۱۴۲- استراتژی های بازاریابی “۲۲ قانون تغییرناپذیر مدیریت بازاریابی”؛ نویسنده/ اَل ریس- جک تروت

برای اینکه در بازاریابی موفق باشیم باید ۲۲ استراتژی را رعایت کنیم و آنها را در کسب و کار خود به کار بگیریم. البته این کتاب همان کتاب “۲۲ قانون ابدی بازاریابی” است که با نام دیگری به چاپ رسیده، سبک نوشتن مطالب هم کمی با آن کتاب تفاوت دارد اما هر دو به موضوعات یکسانی اشاره کرده اند. به هر حال برای من که خواندنش مفید بود و هر از چند گاهی آن را برای شروع هر کار جدیدی مرور می کنم، شما هم خواندن این کتاب را که ۳ بار به چاپ رسیده است از دست ندهید.


سال ۱۳۹۳

۱۴۳- راه رفتن با ببرها؛ نویسنده/ فرانک فرنس

نویسنده در این کتاب می نویسد: “در میان کسانی که در زمینه ی تجارت فعالیت می کنند افرادی هستند که مثل کیمیاگرانند، آنها به قول معروف به هرچه دست می زنند طلا می شود، این بدان معناست که آنها نه تنها ثروت به دست می آورند بلکه در هر زمینه ای که فعالیت می کنند دست‌آورد و موفقیت های بزرگی را می آفرینند که چون طلا همیشه می درخشد. تجارت برای آنها لذت بخش است و آنها این احساس خوب را سخاوتمندانه به دیگران منتقل می کنند. این افراد را من “ببر” می نامم زیرا که ببرها با قدرت، کارایی، آسودگی خیال در جنگل زندگی می کنند. تعداد آنها کم است اما به طور قابل ملاحظه ای از دیگران متمایز هستند. در دنیای تجارت همه ی افراد مثل هم نیستند، این عرصه پُر از شرکت های شکست خورده است، مدیران این شرکت ها سردرگم اند که چه اشتباهی باعث شده سرانجامشان اینگونه شود. علاوه بر این بسیاری از افراد در آرزوی موقعیت ها و موفقیت های بزرگ هستند اما نهایتا در دام اشتباهات روزمره می افتند”. برای اینکه بدانید ببرها چه ویژگی هایی دارند باید ۱۰ فصل کتاب را مطالعه کنید و به یکی از آنها تبدیل شوید تا در تجارت و زندگی به موفقیت برسید. چند جمله از کتاب: “ببرها متفکرانی خلاق هستند که عملکرد آنها خارج از چارچوب های معمول می باشد. تنها افرادی که درک بالایی از مرزهای دانش دارند می توانند به رقابت به رسیدن به سودهای زیاد در تجارت امیدوار باشند. برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید باور کنیم که ما می توانیم”.


۱۴۴- بله یا خیر؛ نویسنده/ اسپنسر جانسون

“اسپنسر جانسون” که نویسنده ی کتاب های “چه کسی پنیر مرا جابه جا کرد” و “قله ها و دره ها” است در داستانی دیگر از یک مرد باهوش می نویسد که به دنبال راهی می گشت تا تصمیمات درستی بگیرد، موفقیت بیشتری کسب کند و در زندگی اضطراب و تنش کمتری داشته باشد، هر چند او زمانی هم که تصمیمی می گرفت تصمیم هایش چندان نادرست نبود ولی در محیط کار و گاهی در زندگی خصوصی اش مشکلاتی را برایش ایجاد می کردند. او احساس می کرد که این تصمیم ها برایش گران تمام می شوند و اندیشید که حتما راه های بهتری هم وجود دارند. او در این مسیر به کوهستان نزدیک خانه اش رفت تا با افرادی که می خواستند کوهپیمایی کنند بپیوندد. این برنامه توسط راهنمایی که یک تاجر فوق العاده و یک کوهپیمای بی نظیر بود برای تعطیلات آخر هفته تدارک دیده شده بود. در این برنامه قرار بود مردم در عین حال که از کوه بالا می روند یاد بگیرند که چگونه به شیوه ی درستی تصمیم بگیرند. اگر شما هم زندگی مثل مرد باهوش داستان دارید بهتر است این کتاب را مطالعه نمایید و با این گروه کوهنورد همراه شوید تا بتوانید تصمیم های بهتر و آگاهانه تری در زندگی و کار خود بگیرید. جملاتی از کتاب: “همه ی ترس های ما به خاطر احساس جدایی از خداست. در هنگام تصمیم گیری از مغز خونسرد و قلب خونگرم استفاده کنید. هنگامی که اعمال تو بهتر می شود همه چیز بهتر می شود”.


۱۴۵- هدیه؛ نویسنده/ دکتر اسپنسر جانسون

باز هم “اسپنسر جانسون” و یک داستان زیبای دیگر. ”بیل گرین” از “لیز میکائیل” تماس ضروری دریافت کرد. لیز شنیده بود بیل به موفقیت بزرگی دست یافته است. لیز با مسائلی روبه رو شده، کارمندانشان در محیط کار کمتر شده اند و حجم کارشان زیادتر شده و از زندگی اش آنطور که دلش می خواهد لذت نمی برد، اما بیل به او می گوید از زندگی و کارش بیشترین لذت را می برد و خیلی سریع و با استرس کمتر ثمره ی بهتری از کارش می گیرد. بیل می گوید که داستانی از یکی از دوستانش شنیده و آن داستان واقعا برایش موهبتی از آب درآمده است و نام داستان “هدیه” است. داستان درباره ی مرد جوانی است که راهی را برای زندگی و کار کردن کشف می کند که او را سعادتمندتر و موفق تر می کند؛ داستان حکایتی عملی است.  لیز کنجکاو می شود داستان را بشنود و بیل در یک روز داستان را برای لیز تعریف می کند. شما هم با خواندن کتاب هدیه با لیز همراه شوید تا بیل برایتان آن را تعریف کند. کنجکاو شدید بدانید آن هدیه چیست؟؛ من به شما می گویم: “بودن در زمان حال”. جمله ای از کتاب: “فقط دو چیز هست که می تواند لذت زمان حال را از تو بگیرد، یکی افکار منفی ات درباره ی گذشته و دیگری افکار منفی ات درباره ی آینده”.


۱۴۶- حکایت های مدیریتی؛ نویسنده/ جلال رمضانی

در این کتاب حکایت های مدیریتی مختلفی نوشته شده است که برای مدیران آموزنده می باشد. این کتاب دارای ۳ فصل است: “در فصل اول حکایت های مدیریتی مختلفی را می خوانید، در فصل دوم نکته های ناب موفقیت را از زبان انسان های موفق جهان می آموزید و در فصل سوم زندگی نامه ی چند نفر از افراد موفق جهان را مطالعه می کنید”. کارآفرینان و مدیران حال و آینده، خواندن این کتاب را از دست ندهید.


۱۴۷- جادوی کلمات “کلمات جادویی که شما را ثروتمند می کنند”؛ نویسنده/ نیکلاس تد

نویسنده می نویسد:”این کتاب متشکل از سه بخش است: بخش اول: در بردارنده ی ۲۱ موقعیتی است که همه ی ما در زندگی روزمره مان تجربه می کنیم. من برای کمک به پیشرفت کاری شما، کلمات جادویی ویژه ای در اختیارتان قرار می دهم که تغییرات بی نظیری در زندگی خودم ایجاد کرده اند. با تسلط بر این کلمات تغییرات عظیمی در زندگی تان ایجاد خواهید کرد و بهتر است جایگاه خود را بیابید تا به هرآنچه که می خواستید دست پیدا کنید. بخش دوم: در بردارنده کلماتی جادویی است که به کارگیری آنها موفقیت های مالی برایتان به ارمغان می آورد. به کلمات، استراتژی ها و تکنیک هایی توجه کنید که به من کمک کردند محصولات خودم و مشتریانم را به نحو سودآوری به ارزش پانصد هزار دلار به بازار عرضه کنم. بخش سوم: آیا تمام دارید توانایی هایتان را در به کارگیری کلمات جادویی هر چه بیشتر گسترش دهید. در این بخش اطلاعاتی در رابطه با چگونگی به دست آوردن مطالب و آموزش های پیشرفته در اختیار خواهید داشت”.

در مطلب بالا نویسنده اینگونه کتاب خود را معرفی کرده است. این کتاب برای افرادی که می خواهند تبلیغات خوبی از کالا، خدمات یا کسب و کار خود و یا دیگران بسازند نیز بسیار مفید می باشد چراکه به موضوعاتی از این قبیل نیز اشاره شده که جادوی کلمات در آنها وجود دارد.


۱۴۸- چهار اثر از فلورانس اسکاول شین

خانم “فلورانس اسکاول شین”، نویسنده ی آمریکایی این کتاب که دیگر در قید حیات نیست از یک خانواده قدیمی “فیلادلفیایی” بود. سالیان سال در مقام هنرمند “نقاش”، مشاور، آموزگار ماوراءالطبیعه و خطیب، نامی بلندآوزه داشت. کتاب های او نه تنها در آمریکا بلکه در خارج از آمریکا نیز کثیرالانتشار بودند و با مهارتی بسیار، جای خود را در دور افتاده ترین دهکده ها یا دورترین شهرهای اروپا و باورنکردنی ترین اماکن جهان باز می کردند. بزرگترین راز موفقیتش هم این بود که همواره خودش بود: “ساده، صمیمی، بی تکلف و شوخ طبع”. ۴ بخش از این کتاب مسائل مهمی را به ما آموزش می دهند تا با توانایی های خود آشنا شویم و از آنها در زندگی و کسب و کارمان استفاده کنیم. عبارات تأکیدی مثبت فراوانی نیز در این کتاب وجود دارد که می توانیم هر روز از آنها استفاده نماییم. این کتاب بسیار با ارزش و پُرمحتوا را از دست ندهید و حتما آن را مطالعه کنید و به گفته های آن عمل نمایید، بی تردید زندگی تان متحول می شود. جملاتی از کتاب: “کسی که با خدا همراه است شکست ناپذیر می شود. شخص عادی تقریبا همه چیز را عادی و محال می پندارد. مهم ترین هدف زندگی به انجام رساندن طرح الهی است. همه ی آرمان های بزرگ با مخالفت همراه می شوند، هنر شما در این است که آنقدر ادامه دهید تا با موافقت همراه شوند. کلام خود را عوض کنید تا جهان شما دگرگون شود. انسان بیدار تنها یک قدرت را می شناسد: “قدرت خدا“، کاملا باید به او توکل کنی. ایمان اگر با عمل همراه نباشد مرده است. خداوند معجزات خود را از راه های عجیب به انجام می رساند. هر پیشرفتی حاصل آرزوست. بیماری در “ذهن” ریشه دارد و برای شفای “تن” نخست باید “روح” را شفا داد”.


۱۴۹- چون رودخانه روان؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

باز هم یک کتاب دیگر از کوئلیو. “چون رودخانه روان مجموعه ای صمیمانه از اندیشه ها و حکایت های کوتاه پائولو کوئلیو در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵  میلادی است. حکایاتی قدرتمندی از زندگی و مرگ، سرنوشت و انتخاب و عشق گم شده و پیدا شده. این کتاب که گاه آمیخته به شوخی و گاه جدی اما همیشه عمیق است، مثل دیگر آثار کوئلیو کاوشی برای پی بردن به این حقیقت است که واقعا زنده بودن چه مفهومی دارد/ هارپر کولینز”. خانم “سوسن اردکانی” مترجم کتاب, حدیث پُرمفهومی را در پیشگفتار کتاب از امام کاظم(ع) نقل می کند: امام کاظم(ع) به “هشام” فرمود: “لقمان” به پسر خویش گفت: دنیا دریایی ژرف است که مردمان بسیار در آن غرق شده اند. چنان کن که کشتی تو در این دریا ترس از خدا “تقوا”، بار آن “ایمان”، بادبان آن “توکل”، کشتیبان آن “عقل”، راهنمای آن “علم” و سکان آن “بردباری” باشد.

هارپر کولینز در بالا توضیح زیبا مختصر و مفیدی درباره ی این کتاب داده که خود این توضیح در کتاب نوشته شده است و دیگر نیاز به توضیح بیشتر از من نمی باشد. جملاتی از کتاب: “تک تک ما افسانه ی شخصی خودمان را داریم که باید به آن جامع حقیقت بپوشانیم و آن همه چیز است؛ مهم نیست که دیگران از ما حمایت می کنند یا انتقاد یا ما را نادیده می گیرند یا تحمل می کنند، ما این کار را انجام می دهیم چون این سرنوشت ما بر روی این زمین است و سرچشمه همه ی لذت هاست. وقتی با دیگران هستیم خداوند خیلی به ما نزدیک تر است. بعضی اوقات ما به قدری به شیوه ی زندگی خود چسبیده ایم که از یک فرصت عالی صرف نظر می کنیم صرفا به خاطر اینکه نمی دانیم چه کنیم. کسی که حرمت کشورش را نگه ندارد حرمت خودش را نگه نداشته است. بزرگی خدا همیشه خود را در چیزهای ساده آشکار می کند. اگر کشمکشی نباشد روح ضعیف می شود. عشق دگرگون می سازد و درمان می کند. هر کس که راهیِ راه معنویت است مجموعه ای از قوانین شرافت را همراه دارد که پیروی از آنها لازم است. خدا همیشه صدایی را که بر علیه نادرستی ها بلند می شود می شنود”.


۱۵۰- تبلیغات چریکی؛ گردآوری و تألیف/ دکتر عطیه بطحایی

تبلیغات چریکی هنر جلب توجه مصرف کنندگان و مشتریان از طریق شیوه های خلاقانه، غیرمنتظره و فارغ از قید و بند مرسوم است. این شیوه ی تبلیغات با استفاده از ایده های ساده و انعطاف پذیر بر خلاف الگوی تعریف شده ی تبلیغاتی در تلاش است تا با جذب مخاطبان در دل آنها نفوذ کرده، با صرف کمترین هزینه بیشترین سودآوری را کسب نماید. در این کتاب نویسنده به خوبی توضیح داده است که چگونه می توان تبلیغات چریکی خوبی خلق کرد و آنها را به اجرا گذاشت، همچنین نمونه های موفقی از تبلیغات چریکی در این کتاب با تصاویر نوشته و گذاشته شده است که بسیار جذاب، خواندنی و دیدنی هستند و به ما کمک می کنند بهتر موضوعات مطرح شده در کتاب را درک کنیم. این کتاب برای کسب و کارهای مختلف، افراد فعال در تجارت و علاقه مندان به کار تبلیغات بسیار مفید می باشد؛ همچنین کسانی که نمی خواهند هزینه سنگین تبلیغات از روش های دیگر مانند: تلویزیون، رادیو، مجلات و… را بپردازند می توانند با هزینه بسیار پایین از تبلیغات چریکی که بسیار تأثیرگذار هم می باشد استفاده کنند و به خوبی توجه مخاطبان را به کسب و کار و برند و یا کالا و خدمات خود جلب نمایند.