چگونه در اجتماع به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم؟

عمیق بودن
1398-03-10
عُلومِ غیب
1398-03-10

چگونه در اجتماع به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم؟

آنچه موفقیت و رسیدن به خواسته ها*اهداف، رویاها، آرزوها* برای افراد موفق رقم میزند ورای موفقیت های صرفا شخصی است. همانطور که در مقالات قبل گفته شد: “انسانی واقعا موفق است که در چهار بُعد از زندگی موفق باشد، یعنی در زندگی ۱- شخصی، ۲- خانوادگی، ۳- کاری و ۴-اجتماعی”، اگر در این چهار بُعد بتوان همزمان موفق بود قطعا نام انسان موفق با افتخار به هر یک از ما تعلق می گیرد.

در این مقاله درباره ی بُعد اجتماعی یا مسئولیت اجتماعی برایتان مطالب مهمی را بیان می کنم که با توجه به آنها می توانید قدم های مثبتی در زندگی خود و در مسیر موفقیت بردارید و این جای خالی مهم را در زندگی خود پُر کنید.

مسئولیت اجتماعی چیز پیچیده ای نیست، هر کاری که هر انسان موفقی داوطلبانه در جامعه انجام می دهد که تأثیر جمعی برای حل مشکلی دارد در بُعد اجتماعی و یا مسئولیت اجتماعی قرار می گیرد؛ کارهای مثبتی که انجام می دهد مثل حمایت از رویدادها و اتفاقات مهم، تمیز نگه داشتن و حفظ محیط زیست، حمایت از افراد نیازمند و موارد دیگر، مثل سیل های پیش آمده در کشور که هنوز هم برخی چهره های سرشناس هنر و موسیقی و ارگان های دیگر در حال کمک رسانی و اطلاع رسانی هستند تا مشکل مردم مناطق سیل زده به کُلی حل و فصل شود.

من اعتقاد دارم که زندگی من متعلق به کُل جامعه است و تا زمانی که زندگی می‌کنم، وظیفه من است که هر کاری از دستم برمی‌آید برای آن انجام دهم. دوست دارم وقتی می‌میرم همه تلاشم را در جهت بهبود جامعه کرده باشم چون هر چه سخت‌تر تلاش کرده باشم یعنی زندگی بهتری داشته‌ام/ جرج برنارد شاو

انسان های بیدار کم نیستند که در کنار موفقیت های جهانی که کسب کرده اند به مسئولیت اجتماعی خود نیز عمل می کنند و این نیست که رسیدن به موفقیت یک چیز شخصی و دور از مسئولیت اجتماعی باشد؛ یک نمونه ی جهانی آن را مثال میزنم:

به نظر شما مأموریت “کریستیانو رونالدو” در زندگی خود چه بود؟ بله، فوتبالیست شدن. او به این مأموریت خود رسید، هنوز هم آن را انجام می دهد و ستاره ای است که در جهان در حال درخشیدن می باشد. یادمان نمی رود در آن مصاحبه ی تاریخی در سال ۲۰۰۷ وقتی از او و دو نفر از همراهانش پرسیدند که: “فکر می کنید بهترین بازیکن تاریخ کیست؟”، دو نفر از همراهنش گفتند: “دیگو مارادونا”، ولی او با جدیت گفت: “من” و بعد دیگران به او خندیدند؛ بُگذریم.

او بعد از رسیدن به موفقیت های بیشمار و جهانی چگونه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است؟

رونالدو ستاره پرتغالی جهان فوتبال یک و نیم میلیون یورو برای افطار روزه‌داران فلسطین در نظر گرفت و بارها از فلسطینیان دفاع کرده است. کفش طلای اروپا جایزه ای است که هرساله به بازیکنی که بیشترین تعداد گُل را در رقابت‌های اروپایی به ثمر رسانده است داده می‌شد. رونالدو در سال ۲۰۰۸ توانست برای اولین بار فاتح کفش طلای اروپا شود و پس از دریافت آن، کفش طلا را به حراج گذاشت و مبلغ دریافتی را به کودکان مظلوم فلسطینی هدیه داد؛ پس از این اقدام رونالدو به مدت سه سال از کسب این عنوان محروم شد و قوانین دریافت این جایزه تاحدودی تغییر کرد، اما رونالدو پس از گذراندن دوران محرومیتش در سال ۲۰۱۰ مجددا کفش طلا را از آن خود کرد و باز هم جایزه ی خود را به مردم فلسطین هدیه کرد.

اتفاقات این چنینی در دنیای فوتبال زیاد است که مورد حمایت افراد موفق و سرشناس قرار گرفته اند و افراد موفق و مشهور که در زمینه های دیگر مشغول فعالیت هستند هم در این مورد بی تفاوت نیستند؛ بیدار دل که باشی برایت فرقی نمی کند اهل کدام کشوری، حمایت میکنی مظلومین را مانند “راجر واترز“، ستاره ی انگلیسی گروه “پینک فلوید” از پُرطرفدارترین و محبوب ترین خوانندگان و نوازندگان راک. این خوانند بارها خودش را در کنار مردم فلسطین دانسته و از تحریم رژیم صهیونیستی گفته است. یکی دیگر از اقدامات این خواننده انگلیسی حضور با چفیه فلسطینی در افتتاحیه مسابقات تنیس پاریس بود که در بین طرفدارانش و کاربران شبکه های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است.

نمی‌توانیم فقط برای خودمان زندگی کنیم، هزاران رشته ما را با انسان‌های دیگر مرتبط می‌کند/ هرمان ملویل

ما ایرانی هستیم درست و دلیل این مثال ها این است که انسانیت مرز و بومی نمی شناسد و افتخار ما ایرانیان است که “روز جهانی قدس” در کشور ما نامگذاری شده که همیشه به معنای واقعی طرفدار مظلومین و ستمدیدگان بوده ایم و چه چیز با ارزش تر از این؟؛ اما در عجبم چرا برخی چهره های مشهور کشورمان حتی مثل افراد مشهور خارج از کشور عکس العملی در این مورد انجام نمی دهند، شاید وجدان برخی به خوابی تلخ رفته باشد و اما یک نتیجه میتوان گرفت: “هر انسان مشهوری انسان موفق و محبوبی نیست، ممکن است برای خودش و تعدادی دیگر انسان موفق و محبوبی باشد اما برای طیف وسیعی از مردم نه”.

در کُل، هر یک از ما وقتی به موفقیت رسیدیم روزی تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد، که چه کسی بودیم، از چه چیزهایی دفاع کردیم و آیا به معنای واقعی قهرمان زندگی کسی هستیم و یا نه با شرمندگی از ما یاد می شود!؟. حضور فعال ما در اجتماع و در حمایت از رویدادهای این چنینی مانند روز قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین افتخار بزرگی است که به مرور زمان اتفاقات خوب و زیبایی را رقم میزند.

۱۳۹۸/۳/۱۰

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

مطالب مرتبط:

فهمیده


کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *