سال نو را چگونه شروع کنیم؟

زمستان
1396-01-11
جاودانگی
1396-01-11

سال نو را چگونه شروع کنیم؟

مثل هر سال مسیری زیبا پیش روی همه ما قرار دارد که منتظر حرکت ماست و مقصد ما در این مسیر اهدافی هستند که می خواهیم تا پایان سال به آنها برسیم. من امسال را برای خودم سال “نظم، آموزش” نامگذاری کردم، نه اینکه در سال هایی که گذشت نظم و آموزشی در زندگی ام وجود نداشته است بلکه باید بیشتر و بیشتر در زندگی ام باشند تا سبب ساز نتایج پُربارتری شوند. برنامه ای که در زیر برایتان نوشته ام برنامه ای است که خودم هر سال آن را به اجرا در می آورم و برایم بسیار مفید بوده است؛ شک ندارم اگر شما مخاطبین عزیز مأموریت+ نیز در مسیر سال جدید با این برنامه به پیش بروید نتایج بسیار مفیدی در زندگیتان کسب می کنید.

۱- سالنامه ای برای سال ۱۳۹۶ تهیه کنید.

۲- “اهداف سالانه” خود را بنویسید: اهداف مهمی که می خواهید تا پایان سال به آنها برسید را به ترتیب اولویت در برگه ای یادداشت کنید و بر روی جلد اول سالنامه بچسبانید و برای رسیدن به آنها متعهد شوید.

۳- در راستای اهداف سالانه ای که آنها را نوشته اید، “اهداف ماهانه” خود را در برگه ای بنویسید و آن را به برگ یکم ماه بچسبانید، برای رسیدن به اهداف ماهانه تان به خودتان تعهد بدهید.

۴- برای فردا برنامه ریزی کنید: در سالنامه خود برای روز بعد بنویسید: “کارهای مهم” و به ترتیب کارهای مهمی که در راستای اهداف سالانه و ماهانه باید در روز بعد آنها را انجام دهید را در کنارش بنویسید، “ممکن است کارهای پیش پا افتاده ای هم وجود داشته باشند آنها را هم یادداشت کنید”. اگر در کنار هر یک از کارها زمان انجام آن را نیز بنویسید بسیار عالیست.

۵- صبح را با سپاسگزاری از خداوند بزرگ و با نگرشی مثبت شروع کنید و به سمت رسیدن به اهداف روزانه خود به پیش بروید.

۶- وقتی به هر یک از اهدافتان رسیدید آن را خط نزنید بلکه در کنار هر کدام یک تیک  بگذارید “این کار برای رسیدن به اهداف بعدی به شما انگیزه می دهد” و این روند را تا شب ادامه دهید.

۷- هزینه های روزانه خود را در تاریخ همان روز در سالنامه خود یادداشت کنید.

۸- همیشه منتظر غیر منتظره ها باشید: پیش می آید که گاهی اوقات روند رسیدن به اهداف کُند شود. مهمان ها و قرار ملاقات های سر زده، تماس های غیر منتظره و… پس از پشت سر گذاشتن آنها دوباره با قدرت و تمرکز به اهداف خود مشغول شوید، “بخش زیبایی از زندگی همین اتفاقات غیر منتظره هستند که روز ما را از حالت یکنواختی خارج می کنند”.

۹- شب قبل از خواب کارهایی که در آن روز انجام داده اید را در سالنامه خود بنویسید، “رویدادهای مهم، دیدارها، تماس ها و…”.

۱۰- روزی که پشت سر گذاشته اید را ارزیابی کنید: آیا به تمام اهداف روزانه خود رسیده اید؟؛ اگر رسیده اید که عالی است اگر نه در کنار هدفی که به آن نرسیده اید ضربدربگذارید و آن را در کارهای مهم فردا بنویسید.

۱۱- همانند روز قبل برای فردا صبح برنامه ریزی کنید “گزینه ۴ تا ۱۰” و قدمی در رسیدن به اهداف ماهانه و سالانه خود بردارید و این روند را تا پایان ماه ادامه دهید.

۱۲- در پایان هر ماه بررسی کنید به کدام یک از اهداف ماهانه خود که آنها را نوشته اید رسیده اید و به کدام یک نه!؛ اگر به اهدافی نرسیده اید علت را از خودتان جویا شوید و آنها را به اهداف ماه بعد اضافه کنید.

۱۳- هزینه های ماهانه خود را جمع بزنید، بررسی کنید دقیقا چه هزینه های ضروری و غیر ضروری داشته اید و چطور می توانید در ماه پیش رو هزینه های غیر ضروری خود را کاهش دهید.

۱۴- به برگ اولی که به سالنامه خود چسبانده اید با دقت نگاه کنید، ببینید به کدام یک از اهداف سالانه خود رسیده اید و یا کمی به آن نزدیکتر شده اید؛ آیا هدفی وجود دارد که رنگ باخته باشد؟، آیا هدفی وجود دارد که به اهداف سالانه خود آن را اضافه کنید؟. آن اهداف را حذف یا اضافه نمایید.”اگر موردی حذف یا اضافه نشد هیچ ایرادی ندارد، این نشان می دهد انتخاب های دقیقی انجام داده اید”.

۱۵- تصمیم بگیرید ماه پیش رو را با قدرت بیشتری شروع کنید و اگر نقطه ضعفی دارید آن را با آموزش پوشش دهید.

۱۶- گزینه “۳ تا ۱۵” را دوباره برای ماه پیش رو در پیش بگیرید و این روند را تا پایان سال ادامه دهید.

۱۷- ماه پایانی سال از اهمیت بالایی برخوردار است، در این ماه مشخص می شود آیا عملکرد خوبی در سال ۱۳۹۶ داشته اید یا نه، سعی کنید در دقیقه۹۰ یعنی در ماه آخر سال به اهداف باقی مانده ی سالانه خود برسید، ۳۰ روز دیگر فرصت دارید، نباید اجازه دهید هیچ هدف سالانه ای بدون تیک باقی بماند.

۱۸- به روزهای پایانی سال که رسیدید ببینید با خودتان چند چند هستید و تصمیم بگیرید سال بعد عملکرد بسیار بهتری از سالی که پشت سر گذاشته اید داشته باشید.

چند نکته مهم:

هر روز رابطه تان را با خداوند قوی تر کنید: منبع اصلی که در مسیر زندگیتان به شما کمک می کند تا راه ها را از چاه ها تشخیص دهید، به اهدافتان برسید، از بیماری ها و حوادث بد به دور باشید تنها خداوند است و بس.

%۸۰ از اهداف سالانه و ماهانه خود را در راستای مأموریتی که در زندگی بر عهده دارید انتخاب کنید.

هیچگاه در هیچ روزی از سال، این موارد را از زندگیتان حذف نکنید: مطالعه، تغذیه مناسب، ورزش، افکار مثبت، شاد بودن.

زمانی را در طول روز، هفته و ماه به خانواده خود اختصاص دهید و با تمام وجود در کنار آنها باشید: همسر، فرزندان، پدر، مادر و…

دوستان نابتان را هیچ گاه فراموش نکنید و جویای حال آنها باشید.

پس انداز و ارتباط مفید با افراد موفق را فراموش نکنید؛ این دو نقش سرنوشت سازی در آینده شما خواهند داشت.

در صفحات پایانی سالنامه خود بخشی را برای بدهکارها و طلب کارهایتان مشخص کنید و آنها را با نام فرد، مبلغ و تاریخ یادداشت نمایید.

امیدوارم امسال در این مسیر زیبا از بهترین منظره ها عبور کنید و در پایان هر روز، هر ماه و پایان سال ۱۳۹۶ تمام اهدافتانبخورند.

۱۳۹۶/۱/۴

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *