زیبایی های پنهان ایران

مأموریت+: بیشتر ما وقتی صحبت از سفر شود و بخواهیم عید نوروز، تابستان و دیگر ایام سال را به سفر برویم، قطعا چند جا را در ذهنمان مدنظر داریم، یا دوستان و افراد فامیل با صحبت ما را با برخی مکان های دیدنی آشنا می کنند و ما تمایل پیدا می کنیم که در فرصت مناسب به آن مکان ها سفر کنیم. ممکن است این مکان ها در کشورهای دیگر باشند، یا استان های مختلف کشور خودمان و یا شهرستان ها و روستاهایی که در استان های مختلف کشور قرار دارند. خُب به هرحال ما یکی از آنها را برای سفر انتخاب می کنیم و تصمیم می گیریم تعطیلات خود را در آنجا سپری کنیم؛ اما آیا واقعا جدا از آنچه دیگران برای ما می گویند و آنچه خودمان می دانیم کشورمان جاذبه های گردشگری دیگری ندارد و تنها به چند جاذبه بسیار مشهور محدود می شود؟؛ در ادامه با مأموریت+ همراه شوید تا با یک قهرمان جوان که کار منحصربه فردی در کشورمان انجام داده است آشنا شوید.

چند سالی است که یکی از جوانان خوشفکر و خوش ذوق کشورمان به نام آقای “جواد قارایی” مستند زیبا و بی نظیری ساخته که تا کنون قبل از آن، چه در داخل و چه در خارج از کشور شاهدش نبودیم و ما را با مکان های بکر، دیدنی و زیبای کشورمان آشنا می کند. ممکن است برخی از شما کاربران مأموریت+ ایشان را بشناسید و مستندشان را دیده باشید و خیلی از شما هموطنان با ایشان آشنا نباشید؛ حیف است اگر از کنار این جوان که عاشق ایران، ایرانی، سفر، طبیعت، طبیعت نشینان و چیزهای بکر است و مستندهایش به سادگی گذر کنیم که با مشکلات بسیار زیادی در ساخت این مستند دست و پنجه نرم کرد است مانند: “مسائل مالی و آسیب های جسمی در طول سفر”؛ در هر صورت آن را به بهترین شکل ممکن تولید کرد و از این مشکلات پلی ساخته به سمت موفقیت چرا که به گفته خودش: “من وقتی این سختی‌ها برایم ایجاد می‌شود احساس می‌کنم حالم بهتر می‌شود”.

آقای “جواد قارایی”، تهیه کننده و کارگران مستند “ایرانگرد” است؛ مستندی که با عشق، علاقه و انگیزه بالای سازندگانش ساخته شده و حاصل ۱۵ سال سفر مداوم به نقاط مختلف ایران می باشد. ایشان خلاقیت، تاریخ، ایده پردازی و هنر ایرانی را با هم ادغام کرد و این مستند را ساخته است و ما را با آن اجرای دلنشین و دوست داشتنیش با خود به بکرترین و زیباترین مکان های ایران همسفر می کند و ما را با اقوام و فرهنگ های مختلف کشورمان آشنا می نماید. هدف اصلی تولید این مجموعه از نظر ایشان، “انتقال آرامش و زیبایی طبیعت و طبیعت نشینان به مردم کشور بوده است”. او خود را همواره شاگرد کوچک طبیعت و طبیعت نشینان می داند و می‌خواهد پلی بین مردم و طبیعت باشد.

او عاشق کارش می باشد و یک مأموریتی است؛ به گفته ایشان:”هدف اصلی تولید این مجموعه، انتقال آرامش و زیبایی طبیعت و طبیعت نشینان به هموطنانِ عزیزتر از جان بود؛ هموطنانی که لایق بهترین‌ها هستند و رسالت همه ما خدمت به ایران و ایرانیست؛ بنده در این ۵ سال که مجموعه مستند “ایرانگرد ۱ و ۲” را تولید کردم، از عشق و روح و جانم برای تولید این ۲ مجموعه مایه گذاشتم و در تولیدات بعدی باز هم چنین خواهم کرد. مشکلات بسیار بود اما به خواست خداوند و انگیزه‌ بالا برای خدمت به هموطنان عزیزم در این راه از هیچ چیز کوتاهی نکردیم و با تمام وجود کار کردیم و این کوچکترین وظیفه هر ایرانی برای وطن است. “ایرانگرد” محصول عشق است نه بودجه و زمان، چرا که با کمترین بودجه تولید شد و سود مادی برایم نداشت؛ اما رضایت و حمایت هموطنان عزیزم بزرگترین سرمایه برای بنده بود. پاینده باد ایران و ایرانی “. اخیرا یک کمپانی خارجی که سال‌ها است مستندسازی می‌کند و تجربیاتی نیز با همکاران ایرانی داشته به ایشان پیشنهاد داده مستندی مشابه “ایرانگرد” را برایش بسازد؛ با این حال اولویت آقای قارایی تلویزیون کشور خودمان است و دلش می‌خواهد کارش از شبکه ۱ سیما پخش شود.

“جواد قارایی” متولد ۷ مهر ماه سال ۱۳۵۷ است و اصالتا آذری می باشد، اهل زنجان است و هیچ فامیلی در آنجا ندارد، او مانند پدرش در تهران به دنیا آمده و بزرگ شده است و هم اکنون در تهران ساکن می باشد؛ با این وجود کمتر از نصف سال در تهران است و باقی روزهای سال را به سفر می گذراند. او فرزندی به نام “پارسا” دارد که خیلی طبیعت را دوست دارد و مانند پدرش عاشق طبیعت است و کمی که بزرگتر شود پدرش می خواهد او را هم همراه خود به سفر ببرد.

آقای “قارایی” از ۱۷ سالگی کوهنوردی را آغاز کرد و عضو فعال باشگاه کوهنوردی دماوند شده است؛ اما سرانجام به این نتیجه رسید که همه چیز کوه نیست و دره‌ها، بیابان‌ها، آدم‌ها، پوشش گیاهی و جانوری هم جذابیت زیادی دارند. اینگونه بود که از کوه اشباع می شود و به مرور به مردمی می رسید که در طبیعت زندگی می‌کنند و ارتباط آنها با طبیعت برای او بسیار جذاب تصور می شود؛ اینکه طبیعت بر روحیه آنها چه تأثیر مثبتی گذاشته است، فرهنگشان چگونه است و… سعی کرد به مردم‌ شناسی برسد. او مدیریت جهانگردی خوانده است و قبل از ساخت مستند “ایرانگرد” در زمینه گردشگری مشغول به فعالیت بوده؛ مدیر بخش گردشگری یکی از شرکت‌ها بوده و برای توریست‌های آنها تورهای حرفه‌ای طراحی می‌کرد؛ اینگونه که آنها از نقطه الف به نقطه ب ایران بروند و مناطق خاصی را با همراهی راهنمایان تور ببینند. تا اینکه با یکی ۲ تا از دوستان مستندساز همکاری خود را شروع می کند و بعد به این نتیجه می رسید که نگاه متفاوت تری نسبت به آنها دارد. او متوجه می شود همه چیز به نگاه آدم‌ها برمی‌گردد؛ آن زمان با خودش می گوید: “باید آنچه در مغز و ذهنم می‌گذرد، بسازم”. همان زمان دوره‌های مستندسازی، فیلمنامه‌نویسی و تصویربرداری انجمن سینمای جوان را پشت سر می گذارد و در این ۱۵ سال همیشه دوربین به دست بوده است. پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ها ۲ قسمت مستند با هزینه شخصی خودش می سازد و آن را به شبکه ۴ ارائه می کند. علاوه بر کارگردانی و تهیه کنندگی، گوینده نریشن‌های جذاب مستند “ایرانگرد” نیز هست. مستندی که مورد تقدیر سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته و تاکنون ۲ مجموعه ۱۳ قسمتی از آن در سیما پخش شده است؛ مجموعه اول ۳۰ دقیقه‌ای و به سفارش شبکه ۴ سیما تولید و پخش شد که رویکرد آن زیبا شناسی و آموزش در خصوص محیط زیست و فرهنگ اصیل اقوام مختلف ایران بود و مجموعه دوم ۵۲ دقیقه ای به سفارش شبکه ۱ سیما تولید و به نمایش گذاشته شده است.

ایشان همچنین یک آرشیو خوب از طبیعت و مردمان ایران گردآوری نموده است و می‌خواهد تا ۲، ۳ سال دیگر به عکاسی در ایران ادامه دهد تا مجموعه‌اش کامل شود و نمایشگاه‌هایی در ایران و خارج از کشور برگزار کند؛ آقای “قارایی” به فکر چاپ کتاب نیز هست.

نقاط قوت مستند “ایرانگرد” زیاد هستند:

یکپارچگی کار که تهیه کننده، کارگردان و راوی مستند هر ۳ مورد یک نفر هستند.

سخت پسندی و توجه به کیفیت کار مستند در انتخاب بکرترین طبیعت و مکان ها که زیبا و خاص می باشند و مردمانی دست نخورده که تا کنون کسی آنها را معرفی نکرده و ندیده است.

تلاش برای اینکه مستند با همه بینندگان ارتباط برقرار کند و دور از چارچوب های خشک و رسمی باشد.

شناخت قبلی خوب و اطلاعات کافی ایشان از فرهنگ و رسوم اقوام، تاریخ، معماری بومی ایران و مسلط به طبیعت گردی و اصول آن.

بهره مندی از پژوهشگران در تولید مستند.

تصویربرداریِ خوب مستند یکی دیگر از نقاط قوت آن است.

فرهنگ سازی بسیار زیاد و اثرگذار برای حفظ دارایی های معنوی، فرهنگی و طبیعی کشور که در کنار معرفی مناطق زیبا مسائل علمی و آموزشی هم گنجانده شده است.

احترام به طبیعت، فرهنگ و باورهای همه مردم و خود را بخشی از آنها دانستن.

برقراری ارتباط خوب و مثبت با طبیعت، مردمان طبیعت‌نشین و اقوام مختلف به خاطر عشق به آنها و به واسطه حضور در کلاس‌های آداب و معاشرت.

ساده عبور نکردن از مشکلات روستانشینان و طبیعت‌نشینان و گفتگو با آنها در این مورد و احساس وظیفه در خصوص اینکه مردم اصرار می‌کردند که مشکلاتشان بازگو شود و شد.

ارائه اطلاعات دقیق و کارشناسی شده از هر منطقه با بیانی شیوا، با استفاده از زبان گفتاری که خود تهیه کننده و کارگران مستند راوی آن می باشد و در کار نبودن دوبلور مثل دیگر مستندها.

پیشنهادات ما در مأموریت+ به آقای “قارایی” و مستند “ایرانگرد”:

ما در مأموریت+ پیشنهاد می کنیم که مستند “ایرانگرد ۱ و۲” به زبان های دیگر نیز ترجمه شود و در شبکه های تلوزیونی کشورهای دیگر پخش شوند؛ اینگونه زیبایی های پنهان کشورمان برای مردمان کشورهای دیگر نیز نمایان خواهند شد و آنها در کنار آشنایی با مکان های بکر و دیدنی کشورمان، با فرهنگ، آداب و رسوم مختلف مردم ایران آشنا می شوند.

مسئله مهم بعدی که وجود دارد حمایت مالی از این مستند و مستند های بعدی آقای “قارایی” است که به گفته ایشان: “۲ قسمت مجموعه اول با هزینه شخصی خودشان ساخته شده”. برای حمایت مالی خوب است تا با برپایی سایتی در اینترنت با نام “ایرانگرد” مستندها و عکس های خود را در آن گذاشته و آنها را به فروش برسانند؛ قطعا با این کار بخش قابل توجهی از بودجه گذشته، حال و آینده کار تأمین می شود. کم نیستند عاشقان ایران و کسانی که کشورمان را دوست می دارند و آماده حمایت هستند از کاری که به نفع کشور عزیزمان باشد. در این سایت می توانند بخشی را هم تدارک ببینند برای حمایت مردم کشور از مستندهای بعدیشان که در آینده ساخته خواهد شد؛ قطعا عاشقان ایران از کارهای بعدی ایشان حمایت مالی خواهند کرد؛ در کنار این موضوع می توانند با مخاطبان مستندهای خود در سایت ارتباط برقرار کنند و افرادی که از مکان های بکر ایران اطلاع دارند، آن مکان ها را به ایشان معرفی کنند تا در زمان مناسب آن مکان ها نیز در مستندهای بعدیشان معرفی شوند.

علی‌رغم اینکه آقای “قارایی” تعدادی از مدیران را حامی خود می‌داند و از آنها تشکر کرده است، امیدواریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست و صدا و سیما نیز از این قهرمان کشورمان حمایت همه جانبه کنند و به آقای “قارایی” بال پرواز داده شود برای کارهای بعدیش تا ما را بیش از پیش با زیبایی های ایران عزیزمان آشنا کند و مدیران محترم و دلسوز کارهایش را جدی بگیرند. تاکنون “ایرانگرد ۱ و ۲” ساخته شده اند، امیدواریم که با حمایت های بیشتر “ایرانگرد ۳” و پروژه گسترده مجموعه “مردمان ایران” که به بودجه سنگینی نیاز دارد و اهداف بعدی آقای “قارایی” هستند نیز به بهترین شکل ساخته شوند که به گفته ایشان: “مجموعه ای فاخر برای امروز و فردا است؛ برای مردمان در کشورهای دیگر تا با زیبایی های بی مثال ایران و ایرانی آشنا شوند، مجموعه ای که برخی از نگاه های مسموم و نادرست به ایران و ایرانی در خارج از کشور را به پاکی و زیبایی میهن عزیزمان بزداید. مجموعه ای که انشالله پس از ارائه آن به تلویزیون های خارجی، باعث رونق خوبی در بخش گردشگری در ایران باشد. مجموعه ای که شناسنامه ای زیبا و درخورِ بزرگیِ ایران و ایرانی باشد. مجموعه ای که به زیباترین شکل ممکن، مردمان پُرمهر ایران عزیز را با خصوصیات مثبت و عمیقشان در زیباترین شکل مستند به تصویر خواهد کشید. به زودی طرح این مجموعه تقدیم معاونت محترم صدا و سیما خواهد شد و ان شاء الله این بزرگترین آرزوی بنده برای افتخار و خدمتی بیشتر به وطن محقق خواهد شد و این اندک زمان جوانی باقی مانده را با دل و جان برای تولید پروژه “مردمان ایران” خواهم گذاشت؛ پروژه ای که با تمام وجود حاضرم برای تولید آن از جانم بگذرم تا به پایان رسد و برای ایران و جهان ماندگار شود. این مجموعه به نوعی به رابطه انسان و طبیعت می‌پردازد؛ این مجموعه یک کار تلفیقی است که خیلی حرفه‌ای‌تر به آن نگاه می‌کنیم. این اثر راوی ندارد و یک مستند محض است که به همه اقوام می‌پردازد؛ طبیعت بیابانی، جنگلی، کوهستانی و حاشیه رودخانه در ایران کاملا با هم متفاوت هستند و انسان‌های مختلفی هم در آن زندگی می‌کنند که فرهنگ و نگاه متفاوتی دارند و ما می‌خواهیم همه اینها را به تصویر بکشیم. در کنار این موارد به روستانشینان می‌پردازیم و در نهایت به زندگی شهری می‌رسیم و به زیبایی‌ها و چالش‌های آن می‌پردازیم و در نهایت به یک جمع بندی می‌رسیم. ما کشور بزرگی هستیم که اتفاقا سرِ زبان‌ها افتاده‌ایم و گردشگران دنیا ما را می‌شناسند؛ با این حال ما هنوز چیزی نداریم که به آنها ارائه کنیم، مثلا: یک بسته دی وی دی به آنها بدهیم و بگوییم این ایران ما است با همه کاستی‌ها و بیشی‌ها، با همه زیبایی‌ها و تاریخ و فرهنگ و مردم آن؛ البته در این مجموعه بیشتر می‌خواهیم به زیبایی‌ها و داشته‌هایمان بپردازیم و حال مردم را خوب کنیم. می‌خواهم در “مردمان ایران” جهانیان را به کشورمان علاقمند کنم. بسیاری از کشورها در دنیا هستند که بیشترین درآمدشان از بخش توریستی است و ما هم باید تلاش کنیم صنعت گردشگری کشورمان تقویت شود و همه با خودشان به کشور ما ارز بیاورند و خاطرات و فرهنگ خوب ما را به کشورشان ببرند. جالب اینکه همه توریست‌ها کاملا با احتیاط وارد کشور می‌شوند و وقتی به وطن خودشان برمی‌گردند ایران را “فوق العاده” ارزیابی می‌کنند. هدف ما تولید یک کار بین‌المللی است. کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ، کار ما پرداختن به مردم و طبیعت در کنار یکدیگر است. این کار اثری بین‌المللی و بزرگ خواهد بود که اعتقاد دارم حتی اول می‌تواند در سینماها اکران شود و بعد به تلویزیون بیاید. کار ما بزرگ‌ترین تبلیغ برای ایران است که تا همیشه می‌ماند و تا ۱۰۰ سال دیگر هم کاربرد دارد و فرد آمریکایی که یک قرن دیگر به دنیا می‌آید با دیدن آن قطعا تمایل پیدا می‌کند به ایران سفر کند. دقیقا برعکس سریال‌ها که صرفا مصرف داخلی دارند و تاریخ مصرفشان زود تمام می‌شود اما هدف ما ثبت زیبایی‌های ایران است، زیبایی‌هایی که خیلی‌هایشان در خطرند و باید حداقل زودتر آنها را ثبت کنیم”؛ حیف است که از آقای “قارایی” حمایت نشود و بودجه ای ناچیز برای مستندهای با ارزش ایشان اختصاص داده شود.

تقاضای ایشان از مدیران سازمان های مرتبط با کارشان این است که: “نگاه جستجوگرِ مخاطب را با تولیدات فاخر و جذاب بومی به سوی تولیدات داخلی از قاب شیشه ای تلویزیون ایران عزیز هدایت کنیم تا شاهد تخریب فرهنگی از سوی برخی شبکه های ماهواره ای میان هموطنان عزیز نباشیم”.

ما نیز در مأموریت+ از رسانه ملی و شبکه های سیما مخصوصا “شبکه مستند” که تخصص آن پخش مستند است درخواست داریم تا بیشتر مستند “ایرانگرد” را پخش کنند و آقای “قارایی” نیز مکان های بکر و دیدنی بیشتری از کشورمان را در “ایرانگرد ۳” به نمایش بگذارد، تا ما با این جاذبه های زیبا و دیدنی بیشتر آشنا شویم و همیشه فکر نکنیم مرغ همسایه غاز است و کشور ما جاذبه های گردشگری زیادی ندارد و تنها به چند جاذبه تاریخی و طبیعی محدود می شود.

این نکته مهم را فراموش نکنیم: کشورمان جاذبه های گردشگری بسیار فراوانی دارد و می توان با نصف هزینه ای که صرف سفر به خارج از کشور می شود از جاذبه های گردشگری خودمان دیدن کنیم و کمکی به اقتصاد کشور خودمان نماییم؛ تنها کافیست جاذبه های گردشگری کشورمان را به خوبی بشناسیم، قطعا بعد از این شناخت تمایل پیدا می کنیم به مکان های دیدنی کشورمان سفر کنیم تا اینکه به کشورهای دیگر برویم و اینگونه باعث خروج ارز از کشورمان شویم؛ به قول آقای “قارایی”: “اشکال از ما است که نتوانسته‌ایم به درستی این زیبایی‌ها و راه رسیدن به آنها را به مردم نشان بدهیم. در پیام‌های بسیاری که حتی از ایرانی‌های خارج از کشور به دست من می‌رسد مدام سوال می‌کنند: چطور می‌شود به فلان نقطه ایران که شما از آن مستند ساختید رفت؟؛ اما اطلاع رسانی درستی در این زمینه نمی‌شود. بنابراین اول از همه باید صنعت گردشگری داخلی هم تکان بخورد. همین اتفاق کاملا به نفع ما خواهد بود و در مرحله دوم هم که موفق به ارز آوری از سوی خارجی‌ها می‌شویم و اقتصادمان بارور می‌شود”.

“ایرانگرد” نیز حاصل فکر، تدبیر و نگاه متفاوت یک جوان ایرانی است که ایده اولیه آن از خود آقای “قارایی” می باشد؛ جوانی که نشان داد ایران چه گنجی است و چه زیبایی هایی دارد و می توان زیبایی های پنهان کشور را به خوبی به تصویر کشید. آقای “جواد قارایی” تو افتخار کشورمان هستی، کشوری که همچون بید مجنون افتاده و سر به زیر، بی غرور و تکبر در تاریخ مستحکم و پابرجا ایستاده است و منتظر افرادی همچون توست تا زیبایی های پنهان آن را به بهترین شکل برای همه آشکار کنی و به گفته خودت که ما نیز در مأموریت+ به آن اعتقاد کامل داریم: “خلاقیت و نگاه های نو در این عرصه مورد نیاز است، بنابراین باید به روز بود و با خلاقیت هایی به روز شکوفا شود”.

ما در مأموریت+ منتظر کارهای بعدی آقای “قارایی و گروه شان” هستیم و آرزو می کنیم هر کجا هستند با عشقی که به سفر، طبیعت، طبیعت نشینان، کشورمان و مردم دارند با قدرت به پیش بروند و نگران خوب و بد کار نباشند چون به قول خودشان: “کار اگر دلی باشد به دل هم می نشیند. من از عشق و روح و جانم برای تولید این دو مجموعه مایه گذاشتم و در تولیدات بعدی باز هم چنین خواهم کرد. بنده و تمام افراد گروه تولید ایرانگرد انصافا از جان و دل و عشق برای این مجموعه مایه گذاشتند و حاصل عشق جز عشق نیست. ایرانگرد محصول عشق است نه بودجه و زمان؛ چرا که با کمترین بودجه تولید شد و سود مادی برایم نداشت؛ اما رضایت و حمایت هموطنان عزیزم بزرگترین سرمایه برای بنده بود. رسالت همه ما خدمت به ایران و ایرانیست، پاینده باد ایران و ایرانی“/ همچون کوه استوار باشی قهرمان.

منبع:

مأموریت+

خبرهای مرتبط:

در زیر می توانید ۲ گفتگوی جذاب و خواندنی را در مورد قهرمان این بار ما مطالعه نمایید و بیشتر با ایشان آشنا شوید.

گفت‌وگوی فارس با تهیه‌کننده و کارگردان مستند ایرانگرد”ایرانگرد” حاصل ۱۵ سال سفر است/ مستندی که دلی ساخته شد و به دل هم نشست/ پروژه بعدی “مردمان ایران”.

گفتگوی مهر با کارگردان “ایرانگرد”؛ “ایرانگرد” حالا حالاها ادامه دارد/ پسرم بزرگ شود با او سفر می‌روم .

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *