دکتر علیرضا نبی

مأموریت+: قهرمان هستند کسانی که کارهای متفاوت و مفیدی انجام می دهند. امروز می خواهیم کارآفرینی را به شما معرفی کنیم که در استخدام نیروی کاری خود افرادی را استخدام می کند که گذشته تلخی داشته اند؛ اما آنچه مهم است این است که این افراد برای همیشه با گذشته شان خداحافظی کرده اند و در تلاش هستند آینده ای روشن را برای خود خلق کنند و در جامعه فرد مفیدی باشند. “دکتر علیرضا نبی” یکی از کارآفرینان خوش برخورد کشورمان است که چند کارخانه فرآوری و بسته بندی زیتون را رهبری می کند؛ ایشان استاد دانشگاه در رشته روانشناسی هستند که به گفته خودشان: “نه ماشین دارم و نه خانه چون می خواهم مثل کارگرهای کارخانه ام زندگی کنم و عین آنها باشم”. همچنین امسال نیز به عنوان میهمان به برنامه ماه عسل دعوت شده بودند. ایشان در برنامه ماه عسل به احسان علیخانی عزیز گفتند: استادی داشتیم که از خارج از کشور می آمد و تهران درس می داد. زمانی که می خواست برود به فرودگاه رساندمش و گفتم: “خانم دکتر، یک چیزی به من یاد بده که به بقیه دانشجوهایت یاد ندادی”. گفت: “نبی، یک جوری زندگی کن که اسمت با جسمت نره زیر خاک”.

دیدم درس می دم، حرف می زنم، الان در کشور وقت عمل است، آستین ها را بالا زدم گفتم باید یک کاری کنم. اما کار تکراری محکوم به شکست است. باید یک کاری کرد نو، متفاوت؛ کار متفاوت ماندگاره، اسمت با جسمت نمیره زیر خاک. رفتم سراغ معلولین، نه، نه، نه، جواب نمیده، باید در عین حال که کار خاص می کنی اول هم بشی. به یک رئیس کمپانی بزرگ صوتی و تصویری گفتن که تو چیکار کردی همه دنیا را با محصولاتت گرفتی؟، گفت: “من هر کاری انجام دادم و کمی بیشتر”.

گفتم باید یک کاری بکنم و کمی بیشتر. بعضی کارها مثل پارو زدن در جریان رودخانه است، یک پارو تو می زنی و ۵ متر هم جریان رودخانه می برت جلو، باید دنبال یک همچین شغلی می گشتم. یک تیمی را جمع کردم، از کسانی که با خودم هم فکر بودند، شدن مدیرانم، خیلی بهشون مدیون هستم، شدیم یک تیم، فکرم را با آنها درمیان گذاشتم و شروع کردیم به اجرا. سراغ یک شغلی باید می گشتیم که خیلی باید دستی باشه، ماشینی به درد ما نمی خورد، ما که نمی خوایم بیزینس کنیم، ما نمی خوایم پولدار بشیم، هدف پول نیست، ولی جالبه پول میاد سراغت. گفتیم یک کاری را دنبالش بگردیم که خدا هم بپسنده، کار زیاده، یه نفر می تونه بره قهوه خانه بزنه، قلیان بده بچه های مردم بکشن ریه هاشون نابود بشه، جواز و مجوز هم بهش می دن ولی خدا نمی پسنده. رفتم سراغ یک میوه قرآنی، میوه ای که در قرآن ۷ بار ازش نام برده شده “زیتون”. دستی است، خیلی اشتغالش بالاست. تیمم گفتن این عالیه، شروع کردیم. رفتیم سراغ یک کارخانه ای که شروع به کار هم کرده بود، آدم خیلی محترمی بود، رفتیم و فکرمان را با او در میان گذاشتیم و قضیه راه افتاد و…

دکتر نبی در تولید محصولات کارخانه خود موفقیت های زیادی داشته است که نمونه آن ها موارد زیر می باشند:

صادرات محصولات به کشورهای آمریکا، مالزی و کشورهای حاشیه.

استفاده از هسته زیتون که قبلا دور ریخته می شد، اما حالا به آرد هسته زیتون تبدیل می شود.

استفاده از آب دریا برای شیرین سازی زیتون که در این مورد دکتر نبی می گوید: “حدود ۳ سال کار تحقیقاتی برده است”.

جالب اینکه در کارخانه ایشان استفاده از دستگاه های خارجی ممنوع می باشد و به گفته خودشان دستگاه های کارخانه در راستای اقتصاد مقاومتی مهندسی معکوس شده اند؛ همچنین برخی از موسسات خیریه هم به کمک آمده اند و دستگاه هایی را در کارخانه قرار داده اند.

شاید با خود گفته باشید قهرمان این بار ما به خاطر اینکه کارآفرین است و چون می خواهد مثل کارگران خود باشد نه ماشین دارد و نه خانه، صلاحیت این را پیدا کرده است که در بخش “تو قهرمانی” سایت مأموریت+ انتخاب شود، اما خیر؛ با اینکه این اقدامات دکتر نبی برای ما خیلی ارزشمند هستند اما هنوز به کار بی نظیری که ایشان انجام داده اند نرسیده ایم.

آقای “حسینی بای” که زحمت تهیه این گزارش را برای خبر شبکه ۱ کشیده است می گوید:

بعد از این نگاه مختصر به ما گفتن هنوز به آن کار استثنایی کارخانه نرسیده ایم، ما هم گفتیم موضوع را از خود دکتر نبی سوال کنیم که کار خاص این کارخانه چه بوده است؟

– دکتر نبی پاسخ می دهد: شرط استخدام در این شرکت سوء پیشینه است، یعنی اگر کسی سوء پیشینه نداشته باشد در اولویت استخدام برای ما نیست.

تا این را شنیدیم گفتیم یعنی هر زندانی که بیاد اینجا استخدامش می کنید؟

– ما نیروهایی را می گیریم که حالشان از خودشان به هم خورده باشد؛ یعنی خواسته باشند که برگردند. البته این افراد باید چند مرحله را طی کنند؛ اول مصاحبه می کنیم، یک دوره کلاس ۳۶ ساعته برای آنها می گزاریم، هر پنج شنبه مورد آموزش قرار می گیرن و اساتید میان به کمک ما.

موضوع هم زمانی جالب می شود که خود دکتر نبی آنها را از داخل زندان انتخاب و آزاد کرده است.

از یکی از افراد که مشغول کار است سوال می شود: به چه خاطر زندان بودی؟

– چک.

چه مبلغی؟

– ۳ و ۴ میلیون.

پول آن ۳ و ۴ میلیون را چه کسی داد؟

– آقای دکتر.

چرا افراد مجرم و زندانیان غیر عمد را انتخاب کردید؟

– به خاطر اینکه کسی نبود دست اینها را بگیرد. این نظریه باید تبدیل به یک باور می شد. کار می تواند ما را تربیت کند. این بچه ها بچه های توسعه یافته ای هستند، اینها الان وارد جامعه بشوند دیگر خطر ندارند.

دکتر نبی با اشاره به یکی دیگر از افرادی که در سالن مشغول کار است او را صدا می زند و می گوید: علی جان، یک دقیقه بیا.

– ۲ سال علی برای ۳ میلیون تومان در زندان بود؛ الان آزاد شده آمده اینجا، ظرف یک سال و نیم گذشته ماشین خریده، یک خانه رهن کرده، وسایل خانه هم خریده و آماده است برای یک ازدواج موفق ان شاء الله.

راضی؟

بله. من مشابه آقای دکتر ندیدم کسی که بیاد همچین کاری کند، بیاد مثلا افراد مجرم را بپزیره، آن هم با آغوش گرم.

حالا خیلی ها در نوبت استخدام این کارخانه هستند.

– الام ما ۱۸ هزار نفر ثبت نامی داریم از سراسر کشور و تو نوبت هستند.

تعداد افراد تحت پوشش چند نفر هستند؟

– ۴ هزار نفر، یعنی شما تنها یک تعداد را در اینجا می بینید.

– ما الان شرکتی را داریم که از ما تقاضای ۱۰۰ نفر نیرو از همین نیروها را دارد؛ برای اینکه بهتر کار می کنند، سخت تر کار می کنند، پُر تلاش ترند.

جدای از استخدام زندانیان جرایم غیر عمد، زنان سرپرست خانوار هم در این کارخانه استخدام می شوند.

یکی از خانم هایی که در سالن مشغول کار است می گوید:

– به سختی درآمدمان را می گذراندیم، مجبور بودم قبل از اینجا در خانه کار کنم.

از آقای دکتر نبی سوال می شود: چرا هزینه و سرمایه را آوردید اینجا؟، می توانستید یک کار دیگری بزنید، می توانستی آدم های عادی را استخدام کنی:

– من فکر می کنم به عنوان یک نفری که در دهه ۶۰ وظیفم بود از آب و خاکم دفاع کنم، امروز هم وظیفم است به خاطر وطنم کار کنم، ایجاد تولید و اشتغال کنم، کالای ایرانی را صادر کنم.

– محصول ایرانی بخرید تا فرزندان شما زیر سایه همت و تلاششان و زیر سایه خدا بتوانند کار کنند.

مأموریت+: قطعا با این اقدام “دکتر نبی” قدمی مهم در کشور برای اشتغال افرادی برداشته شده و می شود که به خاطر اشتباهی روزگاری را در زندان می گذرانده اند اما به اشتباه خود پی برده اند و می خواهند تغییر کنند؛ نباید به خاطر اشتباه یک نفر آینده را از او گرفت، آینده ای که می تواند بسیار متفاوت با گذشته او باشد. قهرمان این بار ما آقای “دکتر علیرضا نبی” است، کسی که نشان داد می توان با فراهم سازی زیرساختی مناسب برای افرادی که از زندان آزاد می شوند اشتغال ایجاد کرد و آنها را به حال خود رها نکرد. این اقدام “دکتر نبی” ما را هم در مأموریت+ به این فکر انداخت که برای اشتغال زایی اینگونه افراد برنامه ریزی هایی انجام دهیم و در جهت اشتغال زایی آنها در آینده قدم هایی برداریم چرا که شعار سایت مأموریت+ “مأموریت ما موفقیت شما است” مربوط به طبقه خاصی از اجتماع نیست بلکه همه را در بر می گیرد، همه کسانی که مشتاق رسیدن به موفقیت هستند و می خواهند تغییر مثبتی در زندگی خود ایجاد کنند. در نهایت باید در اینجا از صمیم قلب بگوییم: “دکتر نبی، تو قهرمانی”.

نکته ی مهم: طبق تماس های بیشمار شما عزیزان با سایت مأموریت+ در خصوص دیدار با دکتر علیرضا نبی باید خاطرنشان کنیم که ما فقط مطلبی از ایشان را در مأموریت+ قرار داده ایم و هیچگونه پُل ارتباطی با ایشان نداریم؛ تنها سایت معتبری که از ایشان سراغ داریم آدرس سایت زیر می باشد که در بخش “تماس با ما” در سایت زیر می توانید با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

www.alirezanabi.com

 آدرس اینستاگرام ایشان نیز در اینجا قرار دارد.

همچنین در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ در اخبار ۲۰:۳۰ شبکه ۲، مهمان برنامه “بدون تعارف” دکتر علیرضا نبی بوده اند که با برقراری ارتباط با سایت شبکه دو سیما می توانید در مورد چگونگی ارتباط با ایشان پرس و جو نمایید.

ویدیوی حضور “دکتر نبی” در برنامه “ماه عسل” را می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

منبع:

برنامه ماه عسل

اخبار بیست و سی/ خبرنگار صدا و سیما، آقای حسینی بای

گردآوری، تکمیل و تنظیم:

سایت مأموریت+.

مطالب مرتبط:

برترین کارآفرین اجتماعی کشور

با مأموریت+ همراه باشید تا در زندگی خود بدرخشید.

 

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *