اهمیت کار تیمی در رسیدن به موفقیت

نقش روابط اجتماعی در موفقیت
1397-11-05
سکان در دست رو به جلو
1397-11-05

از قدیم گفته اند: “یک دست صدا ندارد” بنابراین رسیدن به موفقیت با “کار تیمی” امکانپذیر است.

اینکه فردی به تنهایی بتواند کاری انجام دهد قطعا برخی اوقات در شروع هر کار ممکن است، اما برای رشد و ادامه هر کار باید به کار تیمی روی آورد و کار تیمی جمع دو نفر و بیشتر با هم است برای رسیدن به هدف یا اهدافی مشترک.

خوشحالم، خوشحال از اینکه روزگار آموزگار خوبی است، به ما می آموزد هر آنچه باید در مسیر موفقیت بدانیم و از آنها به درستی در تمام ابعاد زندگی*شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی* خود استفاده کنیم و آنها که از این آموزه ها استفاده مفید نمی کنند نمی توانند به موفقیت بزرگی دست یابند و این یک قانون است مثل جاذبه ی زمین که قابل دیدن نیست اما وجود دارد.

بازی فوتبال دیشب را ندیدم چون اهل فوتبال نیستم اما می دانم آنچه باعث پیروزی تیم کشور عزیزمان ایران شد “کار تیمی” بوده است و بس؛ آنها هدف مشترکی با هم داشتند و آن هدف مشترک پیروزی بر تیم حریف بود؛ پس داشتن هدفی مشترک یکی از موارد مهم در موفقیتِ کار تیمی است.

وقتی از مأموریت خود در زندگی آگاهی یافتی باید به کار تیمی روی بیاوری

فردی را تصور کن که در زندگی مأموریت دارد تا کارگردان شود، او باید بتواند با تیمی کار کند که با هم هماهنگ باشند، مثل: صدابردار، فیلمبردار، بازیگران و چندین فرد کلیدی دیگر و هر کدام باید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا یک فیلم پُرمحتوا و جذاب ساخته شود و به دل بینندگان آن فیلم بنشیند.

در انجام هر کاری، هر کدام از اعضای تیم، مأموریت جداگانه ای دارند و مهارت و توانایی هایشان با هم متفاوت است و این مورد وقتی با یک هدف و یا اهدافی مشترک ترکیب شود باعث می شود یک موفقیت بزرگ و مفید شکل بگیرد و همه اعضای تیم در آن بدرخشند؛ بنابراین تمام اعضای یک تیم به هم وابسته هستند و موفقیت هر یک در گروی موفقیت دیگری است، یعنی هر یک مکمل یکدیگر هستند و وقتی نتیجه کار موفقیت آمیز بود یعنی همه ی اعضای تیم کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند و موفقیتی که باید شکل گرفته است.

کارآفرینی نیز به کار تیمی وابسته است، البته قرار نیست همه کارآفرین شوند بلکه قرار است همه به کار تیمی روی بیاورند و به مأموریتشان در زندگی عمل کنند؛ حتی اگر یک خانم خانه دار هستی و فکر می کنی مأموریت تو در زندگی همین است و بس، باز هم عالی ست، این یک مأموریت بزرگ است، یک زمان آن را دست کم نگیری!!؟؛ تیم تو اعضای خانواده ی تو هستند و هدف مشترک شما، داشتن یک زندگی موفق با طعم خوشبختی است. باید کاری کنی که در کنار این هدف مشترک هر یک از اعضای خانواده مأموریت شان را در زندگی به درستی انجام دهند، پدر ممکن است یک کارمند و یا یک کارگر ساده باشد، هر یک از فرزندان نیز مأموریت جداگانه ای در زندگی دارند، یکی ممکن است بخواهد معلم شود، دیگری پزشک، یکی دیگر به موسیقی علاقه دارد و… پس باید به هر کدام از اعضای خانواده کمک کرد تا مأموریت خودشان را در زندگی با موفقیت به انجام برسانند و با یک کار تیمی منسجم به یک زندگی موفق با طعم خوشبختی دست یافت.

گروه اُرکستر را دیده ای؟ یک نفر که به او می گویند رهبر اُرکستر نقش هدایت گروه را بر عهده دارد و هر فرد سازی در دست دارد و می نوازد، نتیجه این کار تیمی منسجم و منظم که هر فرد مشغول انجام مأموریت خودش است یک موسیقی زیبا و بیاد ماندنی است که مفید است و دیگران از شنیدن آن لذت می برند؛ زندگی هم همین است: “یک هماهنگی منظم که هر فرد مشغول انجام مأموریت خودش در زندگی است و در نهایت زندگی برای همه زیبا می شود”.

چون نیاز است بُگذار کمی موضوع را فلسفی کنیم: “همه ی ما جزئی مهم از یک کُل بزرگتر هستیم، تو یا من، خانواده، محل سکونت، جامعه، روستا، شهرستان، استان، کشور، قاره و کره ی زمین؛ بیشتر از این جلو نمی روم چون فعلا نیاز نیست، پس اگر هر یک از ما مأموریت خود را در زندگی به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و بدانیم جزئی از یک کُل بزرگتر هستیم و در یک تیم بسیار بزرگ شرکت داریم و هر یک از ما عضوی مهم از این تیم مهم هستیم در نتیجه کار تیمی خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهیم و جهان زیبایی خواهیم داشت*جهان زیبایی خواهیم ساخت* که همه در آن به خیر و خوشی زندگی می کنیم. کوته فکران را کنار بُگذار که تنها فقط به فکر خودشان هستند، آنها همیشه بوده اند و خواهند بود و به اینجور مسائل توجهی ندارند، کار تیمی برایشان ملاک نیست، آن هم در این سطح، اما نتیجه ی نهایی کار تیمی در هر کاری، در هر اندازه ای که باشد، جدا از موفقیت در آن کار، در نهایت داشتن جهانی زیبا و هماهنگ است برای خودمان*تمام ساکنین زمین* و آیندگان”.

متخصصان نیز گفته اند: “یکی از معیارهایی که کشورهای توسعه یافته را از کشورهای در حال توسعه مجزا می‌کند، فرهنگ گروهی کار کردن است. در کشورهای توسعه نیافته، افراد علاقه‌ای به فعالیت‌های گروهی ندارند و همین امر سبب می‌شود علاوه بر صرف انرژی بیشتر، کارها با کیفیت پایین‌تری انجام پذیرد”.

بنابراین کار تیمی یکی از الزامات رسیدن به موفقیت های بزرگ است، آن را در انجام مأموریت خود در زندگی جدی بگیر، خواهی دید چقدر رسیدن به موفقیت های بزرگ ممکن تر و آسان تر می شود و در این مسیر جُز انجام کار تیمی راه دیگری نیست.

۱۳۹۷/۱۱/۵

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *