اما و اگرهای انتقال آب به فلات مرکزی ایران

تاریخ انتشار خبر: ۱/۲/۱۳۹۱ – ۱۷:۴۷- کد خبر: ۱۹۸۲۵۱

اما و اگرهای انتقال آب به فلات مرکزی ایران:

طرح‌های مختلفی از سراسر جهان برای انتقال آب به استان‌های خشک، ارائه شد که مهم‌ترین آنها طرح “ایران رود” بود. اگرچه ابعاد این طرح توسط کارشناسان مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت ولی این طرح به آن شکل که مدنظر کارشناسان بود به مرحله اجرا در نیامد اما ۳ پروژه جایگزین طرح ایران رود شد.

تابناک: کلنگ زنی انتقال آب از دریای مازندران به فلات مرکزی ایران، با حرف و حدیث‌هایی روبرو شد، در حالی که برخی از کارشناسان در تأمین اعتبار این پروژه تردیدهایی دارند، برخی نیز از صرف اقتصادی آن و تأثیرات نامطلوب احتمالی بر آینده زیست محیطی مناطق اظهار نگرانی کرده اند.
در این بین کریم عابدی از نمایندگان حامی دولت در گفت‌وگو با  یک نشریه محلی از متذکر شده است که عده‌ای بر این باورند که هدف احمدی نژاد از کلنگ  زنی این پروژه انتقال آب به زادگاهش یعنی استان سمنان و نهایتا گرمسار است.

این گمانه در کنار برآورد ۶ میلیارد دلاری هزینه طرح، باعث شده تا از همین ابتدا این اقدام با شائبه‌هایی روبرو باشد و تمایل دولت بر انجام کارهای بدون پشتوانه کارشناسی این نگرانی ها را دو چندان کرده است، البته باید افزود سابقه مطالعات انتقال آب به فلات مرکزی ایران به این دولت یا دولت های پیشین محدود نمی‌شود. بیش از پانزده سال است که مطالعاتی درباره راه‌های انتقال آب از خلیج فارس یا دریای خزر و یا حوزه‌های آبریز این دو به فلات مرکزی انجام شده است، که از آن جمله می‌توان به طرح احداث کانالی بین دریاچه مازندران تا خلیج فارس اشاره کرد.

عابدی در همین خصوص اظهار داشته است: طرح‌های مختلفی از سراسر جهان برای انتقال آب به استان‌های خشک، ارائه شد که مهم‌ترین آنها طرح “ایران رود” بود. اگرچه ابعاد این طرح توسط کارشناسان مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت ولی این طرح به آن شکل که مدنظر کارشناسان بود به مرحله اجرا در نیامد اما ۳ پروژه جایگزین طرح ایران رود شد.

یکی از سه پروژه ای که جایگزین “ایران رود” شد، پروژه انتقال آب از پرآبترین کشور جهان به ایران بود که با موافقت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس مدتی قبل کلید خورد. جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انجام مذاکرات راهی تاجیکستان شدند، در دیداری که با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشتند، ایده مطرح و با موافقت وی، طرح انتقال آب به حدود ۱۵ استان خشک کشور جدی تر شد. با آماده شدن طرح‌های پروژه، قرارداد نهایی به امضاء رسید .
البته یکی از نکات سوال برانگیز انتخاب موسسه‌ای غیر دولتی بدون رعایت تشریفات برای اجری این پروژه است، موسسه‌ای که سابقه و یا تخصص خاصی در این زمینه ندارد و تحت عنوان عام‌المنفعه! فعالیت خود را انجام می‌دهد. انتخاب این موسسه بدون رتبه‌بندی و شفاف بودن توانایی های آن در حالی صورت می‌گیرد که به گفته عابدی به دلیل اینکه انتقال آب از تاجیکستان به‌دلیل مسائل جغرافیایی و هزینه بر بودن بالا در نگاه اول ناممکن بود ولی با ارزیابی جامع این طرح اثبات شد که این پروژه برای کشور دارای صرفه اقتصادی فراوانی است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که انتقال آب از سرچشمه‌های دریای خزر به فلات مرکزی ایران به لحاظ شوری آب مقرون به صرفه است؟ گفته است: پروژه انتقال آب از سرچشمه‌های دریای خزر به فلات مرکزی ایران که به تازگی از سوی رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد، آب نیمه شیرین سرشاخه‌های دریای خزر که دارای درجه شوری ۱۴ “Ec”  است را با عبور از استان سمنان به خراسان جنوبی می‌رساند هر چند که برخی تصور دیگری دارند.

عابدی با بیان اینکه عده‌ای اجرای این پروژه را هدفی برای رساندن آب به استان سمنان و شهر گرمسار که محل تولد رئیس‌جمهور است، تحلیل می‌کنند، گفت: این افراد گرفتار تنگ نظری هستند. مگر می‌شود پروژه‌های به این عظمت از سوی گروهی خاص یا رئیس‌جمهور مصادره شود؟

تاریخ انتشار خبر: ۱/۲/۱۳۹۱ – ۱۷:۴۷- کد خبر: ۱۹۸۲۵۱