آشنایی با اینترنت

اینترنت چیست؟

اینترنت سامانه ارتباطی جهانی است که از به هم پیوستن شبکه های رایانه ای در اقصی نقاط کره زمین تشکیل شده است. در این سامانه جهانی شبکه های رایانه ای به واسطه یک سری از پروتکل ها یا قرار دادهای استاندارد به هم ارتباط پیدا می کنند. به عبارتی دیگر اینترنت شبکه ای است از میلیون ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده است که با آرایه وسیعی از فناوری الکترونیکی و نوری به هم متصل گشته اند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور در این سامانه به تبادل اطلاعات، اخبار و نظرات می پردازند. با توجه به آخرین آمار جهانی اینترنت تا ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴  حدود ۲۹۲۳۶۷۲۷۴۲ کاربران اینترنت در جهان وجود دارد که نشان می دهد تقریبا دو چهارم از جمعیت جهان از اینترنت استفاده می کنند. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت در سال ۱۳۹۴، از جمعیت ۷۵ میلیون نفری در کشور ما نیز ۵۵۵۶۴۸۲۰ نفر کاربر اینترنت هستند.


تاریخچه پیدایش اینترنت:

تاریخچه پیدایش اینترنت به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. زمانی که دولت آمریکا بر اساس طرحی با نام آرپا “A.R.P.A” مخفف آژانس تحقیق پروژه های پیشرفته که در آن تاریخ برای کارکردهای دفاعی ساخته شده بود این طرح را اجرا کرد. طرح این بود که کامپیوترهای شهرهای مختلف که اطلاعات خاصی را در خود ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با هم ارتباط برقرار نموده و اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند و یا اطلاعات را به اشتراک بگذارند. سرانجام در سال ۱۹۶۱چهار کامپیوتر در دو ایالات مختلف توانستند با موفقیت ارتباط برقرار کنند، در این زمان با اضافه شدن واژه نت “NET” به کلمه نخست آرپا “ARPA”  نام آرپانت “َARPA NET” برای آن منظور شد. در دهه ۱۹۷۰ با تعریف پروتکل های جدیدتری و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای آمریکا شهرت بیشتری برای آرپانت به همراه آورد و طرح اینترنت همراه با جزئیات بیشتری درباره شبکه های کامپیوتری مطرح گشت؛ تا اینکه در اواخر دهه ۱۹۷۰ شبکه های گوناگون تصمیم گرفتند به صورت شبکه ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آرپانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند.


در سال ۱۹۹۰ با تلاش های یک تیم پژوهشی تحت سرپرستی شخصی بریتانیایی به نام “تیم برنرز لی” ابزاری اینترنتی تهیه شد که بتوان با آن اطلاعات تمامی رایانه های متصل به شبکه را به هم ارتباط و انتقال داد. هدف این گروه ایجاد شبکه های رایانه ای تحت نام تارعنکبوتی وب که شبکه های گسترده ای از پیوندها را در بر می گرفت بود. با به نتیجه رسیدن این پروژه این شبکه به نام “world wide web” یا شبکه گسترده جهانی یا وب جهان گستر که امروزه به طور مخفف www خوانده می شود نام گرفت.

شبکه جهانی وب یکی از جدید ترین خدمات اطلاع رسانی در دنیای اینترنت است که  نسبت به دیگر ابزارها و وسایل اینترنت رشد و گسترش بیشتری پیدا کرده، بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند که شبکه جهانی وب با ارائه تصاویر گرافیکی، رنگی، فیلم، صوت و متن به همراه پیام های فرامتنی از دلایل رشد روز افزون اینترنت است. بسیاری از رسانه‌های ارتباطی سنتی مانند تلفن و تلویزیون نیز با استفاده از اینترنت تغییر شکل داده‌اند و یا مجدداً تعریف شده‌اند و خدماتی جدید همچون صدا روی پروتکل اینترنت و تلویزیون پروتکل اینترنت ظهور کردند. انتشار روزنامه نیز به صورت وب گاه، خوراک وب و وب نوشت تغییر شکل داده است. اینترنت اشکال جدیدی از تعامل بین انسان ها را از طریق پیام رسانی فوری، تالار گفتگو و شبکه های اجتماعی به وجود آورده است.


تاریخچه اینترنت در ایران:

هر چند در سال ۱۳۷۱ برخی از دانشگاه های ایران مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری به طور محدود به اینترنت متصل شدند اما در سال ۱۳۷۲ بود که ایران با پیوستن به شبکه جهانی اینترنت راه پیشرفت و توسعه این رسانه را در کشور باز کرد. در سال ۱۳۷۳ اولین وب سایت ایرانی داخلی کشور راه اندازی شد، در ادامه در سال ۱۳۷۴ مجلس تأسیس شرکت امور ارتباطات دیتا، زیر نظر مخابرات ایران را تصویب نمود و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در کشور را به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار داد. گام نهایی ورود ایران به دنیای اینترنت در سال ۱۳۷۷ با انجام قراردادی بین شورای عالی انفورماتیک و بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان با نظارت و مدیریت فنی دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت. طرف این قرارداد انجام پروژه ای به نام فارسی وب بود که این پروژه با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونی کَد نشر خط و زبان فارسی در کامپیوتر، مخصوصا اینترنت و وب را استاندارد ساخت. یونی کُد همان استاندارد تبدیل حروف به ارقام در فضای دیجیتال است.

اینترنت یکی از قدرتمند ترین بخش های رسانه ای بوده که هر روز در حال گسترش و پیشرفت است به همین دلیل بیشتر مورد بحث و جدل متخصصین و کارشناسان امور قرار می گیرد.


جایگاه اینترنت در جامعه:

هر چند اینترنت در ابتدا برای ارتباط چندین رایانه و ارسال نامه های الکترونیکی به وجود آمد اما در سال های بعد دنیا و انسان ها را تحت تأثیر قرار داد و با گسترش خود توانست بخشی از زندگی آنها را تشکیل دهد. امروزه با گسترش روز افزون اینترنت این رسانه قدرتمند به صورت یکی از نمادهای فرهنگی جهان درآمده و تمامی جوامع را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده، مرزها را در نوردید و فرهنگ ها را به هم نزدیک کرد؛ به طوری که می توان گفت اینترنت جهان را تبدیل به دهکده ای کوچک کرده است.

تحقیق، جمع آوری اطلاعات، آموزش، اطلاع از رویدادها و وقایع جهان، خرید، گفتگو با سایرین و انواع سرگرمی ها از جمله فعالیت هایی است که در فضای اینترنت می توان انجام داد. اینترنت علاوه بر اینکه زمینه را برای انتقال و گسترش کتاب، مجله و مقالات علمی گوناگون فراهم کرده بستری برای پیدایش مدارس و دانشگاه های مجازی فراهم نموده است. در دنیای اینترنت مهم نیست در کجای کره خاکی قرار داشته باشیم چرا که با دسترسی به این شبکه به راحتی می توانیم از اتفاقات و رویدادهای دنیا با خبر شویم. به راحتی می توانیم با یک انتخاب از دورترین نقطه جهان لباس یا ابزار مورد نظر خود را خریداری کنیم و یا با دوست خود در آن سوی دنیا ارتباط برقرار نماییم. علاوه بر این اینترنت در بخش های مختلف اقتصادی نیز تأثیرگذار است؛ اینترنت به راحتی اطلاعات مربوط به بازار و کالاها را در اختیار ما قرار می دهد، دسترسی به بازار بورس را فراهم کرده و نظام بانکی را دگرگون کرده است. علاوه بر این اینترنت خود باعث به وجود آمدن انواع و اقسام فروشگاه های اینترنتی شده است، فروشگاه هایی که گاه بسیار بزرگتر از فروشگاه های واقعی هستند.

مواردی که به آنها اشاره کردیم تنها چند نمونه از ویژگی های اینترنت است که در اختیار کاربران قرار می گیرد و با بررسی این ویژگی ها می توان به اهمیت موضوع اینترنت در جوامع پی بُرد اما گفتن این نکته ضروری به نظر می رسد که اینترنت روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است در حدی که می تواند بر روی شیوه زندگی انسان ها تأثیرگذار باشد.


اینترنت به مانند بسیاری از اختراعات و ابداعات بشر خالی از ایراد و اشکال نیست، تأثیرات مخربش بر روی کشورهای جهان سوم که خواستار باقی بودن فرهنگ اصیل خودشان هستند بیشتر نشان داده می شود، اما برای اینکه با تأثیرات منفی اینترنت آشنا شوید بخش بعدی را در مأموریت+ مطالعه نمایید:

اینترنت و تأثیر آن بر جامعه:

اینترنت بدون قرار دادن حد و مرزی بسیاری از ارزش های فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی جوامع را در نوردیده است و دنیا را تبدیل به یک دهکده بسیار کوچک جهانی کرده است. بسیاری از جوامع با توجه به ویژگی های فرهنگی خود دچار تغییرات و دگرگونی های فرهنگی متأثر از اینترنت شده اند. کشور ما نیز با توجه بر تأکید بر ارزشهای والای انسانی و اسلامی و همینطور توجه به سنت ها، آداب و رسوم ناشی از فرهنگ اصیل ایرانی با این پدیده دچار مشکل شده است به همین خاطر برخی از افراد تأکید بر حذف اینترنت در کشور می کنند و برخی دیگر نیز خواستار آزادی بی قید و شرط آن در جامعه هستند.

باید متذکر شد که اینترنت یک ابزار ساخت دست بشر است و آن برای نابودی و یا بی ارزش کردن فرهنگ ها به وجود نیامده بلکه این ما هستیم که با استفاده نادرست از آن موجب نگرش منفی درباره آن می شویم. اینترنت ابزاری است برای بالا بردن سطح کمی و کیفی زندگی بشر در زمینه های مختلف زندگی او. اینترنت پُر از ایده ها، اطلاعات، تفکرات و دیدگاه های نوین است و بهترین فضا برای انتقال افکار یا عقاید یک جامعه، گسترش علم، عدالت و ارزش های والای انسانی و اخلاقی است اما اجازه بی قید و بند گسترش آن بدون توجه به ویژگی های فرهنگی کشور منجر به نابودی آن خواهد شد.


اینترنت و تأثیر آن بر خانواده:

خانواده بنیادی ترین نهاد اجتماعی یک جامعه است که سلامت یا بیماری آن می تواند تأثیرات عمیق و همه جانبه ای بر ابعاد گوناگون حیات اجتماعی داشته باشد چرا که با تضعیف و کم رنگ شدن کارکردهای خانواده بحران های عمیقی همچون انحرافات، آسیب ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه بروز خواهد کرد.

یکی از مسائلی که نهاد خانواده را در خطر بیماری قرار داده دنیای مجازی اینترنت است. بسیاری از خانواده ها از زمان ورود اینترنت به فضای زندگی انسان ها دچار دغدغه و نگرانی شده اند. کارشناسان مسائل خانواده بحث های گوناگونی درباره چرایی و چگونگی اثرگذاری اینترنت در خانواده انجام داده اند. اما به نظر می رسد به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده بسیاری از والدین فرصت، امکان یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم شناسایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان، جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضا به دلیل ویژگی های سنی، شخصیتی و کنجکاوی های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. این فضا خانواده را با سبک های مختلف و متعدد زندگی، هویت های جدید و فرهنگ های متغیر روبه رو می سازد چرا که در دنیای مجازی که اینترنت به وجود می آورد جایگاه خانواده و حدود آن روشن و مشخص نیست.

علاوه بر این اینترنت از یک طرف فرهنگ خودش را بر خانواده ها تحمیل می کند و از طرف دیگر جای پای دیگر فرهنگ هایی که عموما در تضاد با ارزش ها و اصول اخلاقی حاکم بر خانواده است باز می کند. همان قدر که اینترنت می تواند مفید واقع شود همان قدر هم می تواند مخرب و نابودگر باشد و این خود ما هستیم که تعیین می کنم چطور از آن استفاده کنیم.


تأثیرات مخرب اینترنت:

اینترنت با گسترش خود میزان ارتباطات میان افراد و خانواده را کاهش داده است. پرداختن بیش از اندازه به آن به مانند تلویزیون نقش گفتگو را بین انسان ها کمرنگ تر کرده است.

یکی از تهاجمات اینترنت زیرپا گذاشتن اخلاقیات و توسعه و گسترش افکار و تصاویر غیر اخلاقی و خلاف عفت عمومی است که متأسفانه در صورت نبود کنترل از طرف خانواده به راحتی می تواند در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد. اینترنت این فرصت را برای فرصت طلبان محیا کرده است که به راحتی حق مولفان را زیر پا بگذارند و آشکارا از سایت ها و وبلاگ های دیگران دزدی کنند، توسعه این کار می تواند روحیه تجاوز به حقوق دیگران را افزایش دهد.

اینترنت نقش گفتگو در بین افراد را کمرنگ تر می کند و باعث پیوند ضعیف اجتماعی آنها با دیگر افراد جامعه می شود.

به دلیل استفاده گسترده مردم از اینترنت امروزه خطر سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی آنها مانند نام، آدرس، شماره کارت اعتباری و اطلاعاتی از این دست فراهم شده است. علاوه بر این اینترنت بستر لازم را برای کسانی فراهم کرده است که قصد پخش بسیاری از اطلاعات، عکس ها و فیلم خصوصی افراد را در سر دارند؛ متاسفانه خانواده های زیادی هر ساله قربانی همین عامل می شوند.

اعتیاد به اینترنت را شاید بتوان بزرگترین اثر منفی اینترنت دانست. صرف ساعت های طولانی انسان را از تمامی زمینه های زندگی دور می سازد و موجب تنهایی و فرد گرایی او می شود. امروزه اعتیاد به اینترنت به قدری شیوع پیدا کرده است که سالانه بسیاری از افراد به دلیل استفاده بیش از اندازه از آن دچار صدمات روحی و جسمی و حتی مرگ می شوند.


عوارض استفاده افراطی از اینترنت:

عوارض استفاده مفرط از اینترنت در دو دسته کلی عوارض روحی و عوارض جسمی تقسیم می شود.

از عوارض روحی استفاده مفرط از اینترنت می توان به افسردگی و انزوا طلبی اشاره کرد. افرادی که با اینترنت به صورت طولانی کار می کنند زمان خود را به تنهایی می گذرانند، این عامل باعث دور شدن فرد از فضاهای اجتماعی واقعی شده و زمینه را برای افسردگی او فراهم می کند. افرادی که زمان خود را با اینترنت می گذرانند زمان کمتری برای ارتباط و صحبت کردن با اعضای خانواده قرار می دهند. این عامل باعث سرد شدن روابط بین والدین و فرزندان شده و زمینه را برای متزلزل شدن روابط خانواده فراهم می کند.

عوارض جسمی و فیزیکی استفاده طولانی مدت از اینترنت را می توان به سه دسته کُلی تقسیم بندی کرد:

۱- بیماری های چشمی”ناراحتی CVS” سندروم بینایی کامپیوتر و یا CVS یک مشکل شایع برای کسانی است که تمام روز را صرف کار بر روی رایانه و اینترنت می کنند. CVS طیف گسترده ای از مشکلات چشمی از جمله فشار چشم، تاری دید، دو بینی، خشکی و درد را شامل می شود. این مشکل همچنین ممکن است سبب درد گردن و  شانه ها و اشکال در تمرکز نیز بشود. تمامی این عوارض به علت خیره شدن و تمرکز بر روی صفحه مانیتور رایانه و یا دستگاه های الکترونیکی مشابه به وجود می آید.

خشکی و سوزش چشم: یکی از مهم ترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است. زمانی که ما به صفحه مانیتور و یا به صفحه هر دستگاه الکترونیکی دیگر خیره می شویم به طور تقریبی یک پنجم حالت عادی پلک می زنیم، این مسئله باعث می گردد تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع تر تبخیر شود و در نتیجه عارضه خشکی چشم به وجود می آید.

۲- بیماری های مفصلی، عضلانی و اسکلتی: از دیگر عوارض کار مداوم با رایانه و یا اینترنت دردهای عضلانی و مشکلات اسکلتی است. دردهای عضلانی بیشتر در قسمت مُچ دست و بازوها به وجود می آیند و معمولا کاربران ساعدها، دست ها، بازوها، کمر، پشت و گردن خود را به حالت ثابت قرار می دهند، این حالت در مدت زمان طولانی باعث وارد شدن فشار زیاد روی ماهیچه ها و تاندون ها می شود و در نهایت می تواند منجر به مشکلات عضلانی و مفصلی شود. از سوی دیگر کار طولانی مدت در پشت رایانه باعث خمیدگی پشت و به وجود آمدن مشکلات اسکلتی می گردد. در این رابطه عواملی چون طرز نشستن، حرکت های تکراری مانند کلیک موس، وضعیت میز و صندلی، ارتفاع صفحه کلید و مانیتور و غیره می تواند از عوامل خطرساز باشد.

۳- چاقی: از دیگر عوارض جسمانی که به دنبال استفاده بیش از حد اینترنت به وجود می آید چاق شدن کودکان و نوجوانان به علت کم تحرکی در مقابل این دستگاه است، چرا که کار طولانی مدت با اینترنت باعث دور شدن از فعالیت های ورزشی می شود.

امروزه راهکارهای زیادی از طرف کارشناسان جهت استفاده صحیح از اینترنت در خانواده ها ارائه شده است که پرداختن به همه این نوع راهکارها زمان زیادی را می طلبد. اما قبل از اینکه به چند مورد از این راهکارها در مأموریت+ اشاره کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما به عنوان یک خانواده باید تمام تلاش خودمان را برای به دست آوردن جمع دوستانه و صمیمی انجام بدهیم و از همه مهم تر اینکه هیچگاه نگذاریم اینترنت، موبایل، تلویزیون باعث ایجاد فاصله بین ما شوند.


راهکارهای استفاده صحیح از اینترنت در خانواده:

در ابتدا باید والدین شناخت و آگاهی مورد نیاز از اینترنت و محتوای آن را به دست بیاورند. هر چه این شناخت بیشتر باشد نوع و نحوه استفاده از این فناوری نیز بهتر و مطلوب تر خواهد بود. خانواده ها در استفاده فرزندان از اینترنت بایستی آنان را آگاه کنند که اسرار، محتوا و تصاویر شخصی خانواده مختص خانواده است و مصرف عمومی ندارد. فرزندان باید آگاه شوند که تمامی محتوا و مطالب اینترنت قابل اعتماد نیستند و مورد استفاده عموم ندارد. از نظر فنی باید فرزندان را توجیه کرد که ورود به سایت های ناشناخته امکان ویروسی شدن نرم افزارهای رایانه و حتی صدمه خوردن سخت افزارها و در نهایت زیان اقتصادی را به دنبال دارد. والدین باید فرزندان را به کمک به خود ترغیب نمایند تا با این کار آنها را لحظه ای از دنیای اینترنت دور سازند. والدین باید فرزندان خود را تشویق به انجام فعالیت ها و تفریحات سالم گروهی مانند رفتن به پارک، کوه و سایر مکان های موجود در طبیعت نمایند.

برای استفاده از رایانه و یا اینترنت در طول روز و یا هفته محدودیت اعمال کنند و فقط در زمان های مشخص از آن استفاده نمایند.

در صورت اجبار والدین باید از طریق ابزاری همچون فیلترینگ، کم کردن دسترسی افراد و استفاده از ابزارهای خانگی برای کنترل نمودن استفاده کنندگان، دسترسی به اینترنت را کنترل نمایند.

قراردادن رایانه در فضای مشترک در منزل باعث کنترل بیشتر و راحت تر والدین بر کودکان می شود. والدین باید فرزندان خود را با ویژگی های مفید اینترنت از قبیل: آموزش، سرگرمی و دسترسی به سایت های جذاب، مفید و ارزشمند آشنا سازند.

همانطور که مطالعه کردید یکی از راه هایی  که باعث می شود فرزندان استفاده صحیحی از اینترنت را داشته باشند آشنایی آنها با بخش های مفید و سرگرم کننده اینترنت است، ما در این بخش از مأموریت+ قصد داریم شما را با چند ویژگی اینترنت بیشتر آشنا کنیم.


فواید اینترنت برای خانواده:

در ابتدا باید عنوان کرد که اینترنت به دو شیوه می تواند برای خانواده مفید واقع شود:

شیوه اول استفاده برای سرگرمی و شیوه دوم استفاده برای آموزش، مطالعه و تحقیق است.

بخش سرگرمی اینترنت بسیار گسترده و گوناگون است: گوش دادن به موسیقی، تماشای انواع فیلم، دیدن عکس های جالب، خواندن مجلات و روزنامه های گوناگون، خاطرات و سرگذشت بزرگان، انجام بازی های اینترنتی، ارتباط با اعضای خانواده و اقوام و دوستان از جمله سرگرمی هایی است که اینترنت می تواند در اختیار خانواده ها قرار دهد.

بخش دوم استفاده از اینترنت که مربوط به بخش آموزشی آن است بسیار گسترده تر از جنبه های سرگرمی اینترنت می باشد. امروزه در فضای اینترنت حجم عظیمی از کتاب ها و مقالات وجود دارد که با دسترسی به آن به راحتی می توان سطح اطلاعات خانواده را در زمینه های گوناگون بالا برد. علاوه بر این اطلاعات موجود در اینترنت می تواند تأثیر بسیار زیادی در ارتقاء سطح تحصیلی فرزندان داشته باشد. آموزش انواع نرم افزارهای اینترنتی که در آینده بسیار مورد نیاز خواهد بود از دیگر ویژگی های آموزشی اینترنت است. آموزش و یادگیری انواع مهارت های فنی از دیگر مواردی است که می توان در آینده اقتصادی خانواده نیز تأثیرگذار باشد.


شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی به موضوعی مهم و بحث برانگیز در فضای اینترنت تبدیل شده اند. این پدیده رو به گسترش البته در نوع خودش نکات مثبت و منفی فراوانی دارد اما سوال این است که با این شبکه ها باید چطور برخورد کرد. در این بخش دو استاد دانشگاه یکی از اروپا و دیگری هم از شرق آسیا نکات مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی را برای ما می گویند.


رسانه های اجتماعی فرصت ارزشمند را برای توسعه انسانی و توسعه ملی فراهم می کنند از جمله اینکه این رسانه ها باعث می شوند تا مردم عقاید و باورهای خود را بیان کنند و دیگران هم صدای آنها را بشنوند/ پرفسور ازهارتمام، استاد دانشگاه یو پی ام مالزی.

رسانه های مدرن به گونه ای هستند که انسان اطلاعات زیادی را با سرعت بالا از آنها دریافت می کند امری که پیش از این یا اصلا ممکن نمود یا اگر امکان پذیر بود زحمت فراوانی داشت/ پرفسور بونگارت، استاد دانشگاه برلین


مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی:

گسترش تعاملات اجتماعی و فرهنگی

ایجاد شبکه های تخصصی و یا عمومی برای ارائه تجربیات، افکار و عقاید

کاهش هزینه های ارتباطی و سرعت بخشیدن به ارتباطات از مهم ترین مزایای شبکه های اجتماعی است.


نکات منفی شبکه های اجتماعی چیست؟

تمام مزایای شبکه های اجتماعی می توانند در صورت استفاده نابجا آثار زیانباری هم در پی داشته باشند از جمله اینکه این رسانه ها در صورت عدم رعایت چارچوب ها می توانند وحدت و هم گرایی ملی و حتی امنیت ملی را به خطر بیندازند/ پرفسور ازهارتمام

از وقتی ادوارد اسنودن ثابت کرد که همه از طریق اینترنت کنترل می شوند و باید مراقب بود هر آنچه درباره خودت منتشر می کنی دیگر در کنترل خودت نیست/ پرفسور بونگارت

اتلاف وقت و کاهش بازدهی “بخصوص در میان نوجوانان و جوانان”

افشای اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی

جرایم سایبری “بخصوص اقدامات غیر اخلاقی، ضد امنیتی، ضد مذهبی”

ایجاد گسست تدریجی در روابط خانوادگی و هویت زدایی از مفهوم خانواده

تلاش برای جهت دهی فکری اعضای شبکه ها

ایجاد زمینه برای جمع آوری اطلاعات از کشورهای مختلف با مقاصد خاص، از مهمترین نکات منفی اینگونه شبکه ها می باشد.


با شبکه های خاص اجتماعی چگونه برخورد کنیم؟

نکته ای که در اینجا مهم است این است که مردم باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهند و این قابلیت را در خود بالا ببرند و از این شبکه ها و سایت های اجتماعی به گونه ای بهره برداری کنند که به کشور و سایر شهروندان زیان وارد نشود/ پرفسور ازهارتمام

باید برای فرزندان، دانشجویان و همه اعضای جامعه این نکته به خوبی تبیین شود که دقت کنید آیا همه آنچه در این شبکه ها آورده شده است صحت دارد یا خیر؟، مفید است یا نه؟ و اساسا در چه جهتی منتشر شده است؟/ پرفسور بونگارت

دولت چه وظیفه ای در این زمینه بر عهده دارد؟

شبکه های اجتماعی ملی راه اندازی کند، دسترسی به این شبکه ها را ساده کند، آموزش را ساده کند، دسترسی به آن را ارزان و حتی رایگان کند/ دکتر زارعیان- استاد دانشگاه

به هرحال شبکه های اجتماعی که در ابتدا امکانی برای برقراری ارتباطی ساده میان گروهی از کاربران بود امروز علاوه بر کارکردهای مثبت ارتباطی به ابزاری پیچیده برای تأمین مقاصد سیاسی و امنیتی برخی کشورهای خاص تبدیل شده است. این واقعیت مشخص می کند که دولت علاوه بر وظیفه فراهم کردن امکان استفاده سالم و مدیریت شده از شبکه های اجتماعی باید با نوعی نظارت دقیق و هوشمند امکان سوء استفاده کشورهای بیگانه از اطلاعات جاری در این شبکه ها را کنترل کند.

امیدواریم که در مأموریت+ به خوبی شما را با اینترنت و جنبه های مختلف آن آشنا کرده باشیم.

اینترنت به عنوان یک رسانه مهم جمعی تأثیر بسیاری را می تواند بر روی ما و خانواده ما بگذارد و این خود ما هستیم که با استفاده صحیح از آن تعیین می کنیم چه تأثیری را بر روی ما و زندگی مان بگذارد. وابسته شدن تمامی فعّالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری و به خصوص در نحوه تفکّر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده است.

منابع:

شبکه شما، علم و زندگی، همدان

شبکه یک، خبر

ویکی پدیا

گردآوری تکمیل و تنظیم:

مأموریت+/ روابط عمومی شرکت نامداران پارس ایساتیس.

مطالب مرتبط:

بخش “آی تی و طراحی وب سایت” شرکت “نامداران پارس ایساتیس”.