کتاب های خوانده شده – ۱۶

۱۵۱- روایت عشق “مروری بر اندیشه های شهید آوینی”؛ گردآورنده/ سید عبدالحمید موسی کاظمی

کتاب روایت عشق را در ترمینال از یکی از ایستگاه های مطالعه انتخاب کردم. آوازه ی شهید آوینی را در خیلی جاها شنیده بودم و با دیدن این کتاب تصمیم گرفتم آن را مطالعه کنم تا با این شهید بزرگ و مشهور به “سید شهیدان اهل قلم” بیشتر آشنا شوم. شهید آوینی در این کتاب خودش را معرفی می کند و می گوید: “حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده ی هنرهای زیبا هستم اما کاری را که انجام می دهم نباید با تحصیلاتم مربوط دانست. حقیر هرچه را آموختم از خارج از دانشگاه بود. بنده با یقین کامل می گویم که تخصص حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست می آید و لاغیر، و…”. در کتاب سعی شده ابعاد مختلف شخصیت شهید آوینی مورد بررسی قرار بگیرد و ما بتوانیم شناخت بهتری نسبت به او پیدا کنیم. جملاتی از کتاب: در حدیث داریم اگر کسی چهل روز خود را برای خدا خالص کند خداوند سرچشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می کند و این از مصادیق جاری شدن حکمت بر زبان است. سید مرتضی آوینی ایجاد تحول عمیق درونی در مخاطبان را “رسالت” اصلی خویش می دانست که این امر جز از طریق فطرت، امکان ندارد. عاشقان عاشق بلایند. دُرّ حیات، در احتجاب صدف عشق است و آن را جز در اقیانوس بلا نمی توان یافت. در ژرفای اقیانوس بلا، عاشقان غواصان این بحرند و اگر مجنون نباشند چگونه به دریا زنند؟. “ترک هوش کن” که هوشیار در خودیِ خود اسیر است و تا “خود” باقی است یار از تو می رمد، بیهوده نیست این همه عاشقان از عقل می نالند؛ عقل عقال است و جان را از پای بست خاک می کند و تا عقل باقی است “خود” از میانه بر نمی خیزد و مستان در جستجوی بی خودی به مستی رو می آورند که مستی و بی خودی باهم اند؛ مستی زوال عقل است از این روی همره بی خودی است. بعد از مرگ نیز انسان در عالم اعمال خویش زندگی می کند. هنرمند رویی به عالم غیب دارد و رویی به عالم شهادت. یاران شتاب کنید، گویند قافله ای در راه است که گنهکاران را در آن راهی نیست, آری گنهکاران را راهی نیست اما پشیمانان را می پذیرند. هیچ شنیده ای که مرغی اسیر قفس را هم بردارد و با خود ببرد؟. آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنج هاست، پس برادر خوبم، برای جانبازی در راه آرمان ها یاد بگیر که در این سیاره ی رنج، صبورترین انسان ها باشی. هنرمند از آسمانیان می گیرد و به زمینیان می بخشد، پس سینه اش باید قابلیت نزول ملائکه ای را داشته باشد که واسطه ی الهام هستند، سینه ی تنگ کوردلان کجا و آسمان بیکران کجا.

اگر شما هم علاقه مندید با شهید آوینی آشنا شوید این کتاب ۶۳ صفحه ای ارزشمند را حتما مطالعه نمایید.


۱۵۲- مسیر جادویی شهود؛ نویسنده/ فلورانس اسکاول شین

در پشت جلد این کتاب نوشته شده: “اگرچه آینده با مشّیت خداوند است اما خداوند دست توانایی به ما داده تا بتوانیم آن را آنگونه که می خواهیم تغییر دهیم. خداوند مشّیت خود را به ضمیر ناخودآگاه ما منتقل می کند و ما آنها را به شکل آرزو معرفی می کنیم. برخی از افراد تصور می کنند که مشّیت خداوند غیر قابل تغییر است و باید آن را هر طور که هست پذیرفت؛ باید بدانیم که خداوند مشّیت خود را در شادی، سلامتی، عشق و لذت قرار داده و این ما هستیم که مشکلات کوچک و بزرگ خود را به آن ربط می دهیم و برچسب خواست خداوند را بر آن می زنیم”. نویسنده هدف خود را از چاپ این اثر اینگونه معرفی کرده: “هدف از چاپ این گنجینه ی کوچک این است که شما خوانندگان عزیز بتوانید درس های زندگی را از آن بیاموزید و نهایت استفاده را از آن ببرید”. در این کتاب ۱۰ درس وجود دارد که مسیر جادویی شهود را برای ما نمایان می کنند. جملاتی از کتاب: “بازی زندگی یک بازی هدفمند است، هر چه را که به آن بدهی به همان شکل به خودت باز می گردد. برای نشان دادن ایمان هر کاری بکنید زیرا ایمان بدون هیچ عملی خالی از ارزش است. آنچه شما با چشم درونی خود می بینید دیر یا زود در کنارتان مشاهده خواهید کرد. اغلب از خود می پرسیم اگر خداوند مهربان است و همه چیز را بدون هیچ قید و شرطی در اختیار ما می گذارد پس چرا باید نماز بخوانیم؟؛ پس از کمی تأمل به خود گفتم، چون نماز باعث بالا رفتن بینش و درک ما می شود؛ مثلا همانطور که ما با فشار دادن کلید پریز برق خانه را روشن می کنیم نماز هم درون ما را روشن می سازد”. این کتاب ۵۵ صفحه بیشتر ندارد اما ارزش خواندن را دارد.


۱۵۳- کتاب کوچک مربیگری “برای تشویق مردم به اینکه همیشه پیروز باشند”؛ نویسنده/ کن بلانچارد- دون شولا

در این کتاب کوچک مربی گری، بهترین کتاب “مدیر یک دقیقه ای” که نویسنده آنها “کنت بلانچارد” و مربی پُر آوازه آمریکایی در اتحادیه فوتبال آمریکا “دون شولان” است، ویژگی های مربیان خوب در امر ورزش و محیط کاری را به تصویر کشیده اند. این کتاب با ارائه ی پیشنهادات عملی در مورد هر چیز با آوردن مثال, راه های دستیابی به پیروزی و کاستن احتمال خطر بطور جداگانه, به شما یاد می دهند که چگونه انگیزه ها را در دیگران بیدار کنید. نویسندگان کتاب کسانی هستند که هر دو برنده ی جایزه جام طلایی در آمریکا شده اند. این کتاب که دارای ۵ گام است برای کارآفرینان، مربیان ورزش، مدیران و افرادی که رهبری گروهی را بر عهده دارند بسیار مفید می باشد. جملاتی از کتاب: “وقتی نیرویی شما را به طرف کسی می کشاند به آن نیرو یا احساس اطمینان کنید. حضور فیزیکی مربی در هنگام کار برای تشویق و ترغیب افراد بسیار مهم است. مربیان بزرگ همیشه میل به پیروزی دارند اما وقتی که شکست می خورند نا امید نمی شوند. خصوصیت ویرانگر مربی “خودبینی” و “تکبر” است. کلید موفقیت در هر امری باور داشتن است چون فقط از این راه به همه چیز می رسیم”.


۱۵۴- سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی؛ نویسنده/ اَل ریس- لورا ریس

به گفته اَل و لورا ریس: “تبلیغات در حال سقوط است و روابط عمومی در حال طلوع می باشد”؛ در این چند سال من این موضوع را به خوبی حس کرده ام و این گفته آنها حقیقت دارد. در حال حاضر به هر سویی که نگاه کنیم شاهد یک چرخش اساسی از بازاریابی تبلیغات محور به بازاریابی روابط عمومی محور خواهیم بود. دیگر نمی توان فقط با تکیه بر تبلیغات یک نام تجاری را به بازار عرضه کرد زیرا تبلیغات دیگر اعتبار ندارد؛ تبلیغات ندای یک سویه ی شرکتی است که تنها به فروش بیشتر می اندیشد. یک نام تجاری جدید را فقط به کمک “اطلاع رسانی” یا “روابط عمومی” می توان ارائه و تثبیت کرد. روابط عمومی این امکان را در اختیار شما می گذارد که پیام تبلیغاتی خود را به شکلی غیر مستقیم و با کمک گروه سوم “رسانه های جمعی” به گوش مخاطبان برساند. این کتاب ارزشمند دارای ۵ بخش است و ما را با این دو موضوع: “سقوط تبلیغات” و “ظهور روابط عمومی” به خوبی آشنا می کند و به ما می گوید نقش جدید تبلیغات در دنیای امروز چیست؟. مثال های واقعی بخش های مختلف کتاب به درک مطالب آن نیز به خوبی کمک می کنند. دوستان فعال در تجارت، تبلیغات و بازاریابی خواندن این کتاب مفید که به چاپ دوم نیز رسیده است را از دست ندهید.


۱۵۵- قانون توانگری؛ نویسنده/ کاترین پاندر

در این کتاب در ۱۸ فصل با قوانین توانگری آشنا می شویم و با اجرای آنها موفقیت و خوشبختی را به زندگی مان دعوت می کنیم. جملاتی از کتاب: “از دل های بزرگ پیوسته نیرویی نهان بر می خیزد که بی وقفه رویدادهای عظیم را به سوی خود می کشاند. انسان می تواند آنچه را در تخیل خود تصور کند بیافریند. خواست خداوند برای ما این است که جلال درونی خود را عیان و شکوفا کنیم. به راستی که خدا آنجا که به عقل بشر نمی رسد دری می گشاید. خوش شانس واقعی کسی است که شانس را برای خودش به وجود آورد. حقیقت های بزرگ و اسرار قدرتمند ساده اند، آنقدر ساده که انسان های عادی با کوشش برای یافتن راهی دشوارتر آنها را نادیده می گیرند”. این کتاب یک اثر قوی از خانم “کاترین پاندر” است که واقعا به خواندنش می ارزد. نویسنده زندگی سختی را پشت سر گذاشته است، او می گوید: “یک منشی بیوه و بدبخت بودم که یک بچه هم روی دستم مانده بود و باید از راه کار کردن سخت خرج خود و بچه ام را در می آوردم. از آنجا بود که به فکر افتادم که شیوه ی توانگر شدن را بیاموزم. نخست از طریق منشی گری و سپس از طریق کشیشی غیر فرقه ای توانستم به سوی توانگری قدم بردارم”. وی در سال ۱۹۵۸ در کلیسای بیرمنگام در ایالات متحده مشغول تعلیم و تدریس شد. حاصل این کلاس ها یک جزوه شد که جهت راهنمایی کسانی که در کسب و کار و تجارت بودند به رشته تحریر درآمد و به عنوان اولین کتابش به نام “قانون توانگری” به چاپ رسید. وی از این زمان به شهرهای مختلف آمریکا به رفت و آمد پرداخت و در مورد پولدار شدن و توانگر زیستن به سخنرانی و برپایی سمینار پرداخت. او ۱۲ سال در تگزاس اقامت داشت و ۲ کلیسا در آنجا تأسیس کرد.


سال ۱۳۹۴

۱۵۶- اعترافات یک سالک؛ نویسنده/ خوان آریاس در گفتگو با پائولو کوئلیو

اعترافات یک سالک گفت و گوی “خوان آریاس” نویسنده و روزنامه نگار اسپانیایی می باشد که به همراه “روزانا موری” نویسنده و شاعر برزیلی به خانه ی کوئلیو در “ریودوژانیرو” می روند و این گفتگو را شروع می کنند. در یکی از این گفت و گوها سه دانشجوی دختر “اسپانیولی” نیز شرکت می کنند که هر کدام از قبل مشغول به خواندن یکی از کتاب های پائولو بودند و آرزوی ملاقات با او را داشتند؛ همچنین “مائور وسالس”، روشنفکر، شاعر و شخصیت تبلیغاتی بسیار مشهور و محترم در “برزیل” که کوئلیو او را پدر معنوی خویش تلقی می کند نیز در جمع آنها حضور دارد. خوان آریاس در این گفتگو سعی دارد نقش شاهد بی طرف را داشته باشد و به نوعی پرسش های خوانندگان آثار کوئلیو را برای وی مطرح سازد و طی آن از نشانه ها، ایمان مذهبی و عشق که در نوشته های او فراوان به چشم می خورد کوئلیو را به پاسخی فراگیر فرا می خواند. کوئلیو روح خویش را بر افراد حاضر در گفتگو می گشاید و از لحظات دردناکی از گذشته اش برای نخستین بار پرده بر می دارد، مانند گذر از کویر اعتیاد، جادوی سیاه و مراسم شیطانی، آسایشگاه بیماران روانی، زندان و شکنجه. مباحث این کتاب اغلب درباره ی مسائل مهم قرن بیستم است که حول موضوعاتی از این دست می گردد: “جوانان، اعتیاد، بیماری های روانی، اعتراضات سیاسی و اجتماعی، جادو، خرافات و نهایتا بازگشت به ایمان”. همسر کوئلیو در این گفت و گوها حضور دارد و گاهی پائولو به او می گفت: “خیلی دقت کن چون چیزهایی را خواهی شنید که هرگز نشنیده ای. تصمیم گرفته ام همه چیز را بگویم، برای اینکه همه دنیا بدانند من که بودم؟! و که هستم و شخصیت های کاذب به من نسبت ندهند”. خواندن این کتاب که به چاپ ششم نیز رسیده برای کسانی که می خواهند شخصیت “پائولو کوئلیو” را بهتر بشناسند بسیار کمک کننده است. جملاتی از کتاب: “با منطق تنها، ما رابطه مان را با رمز و راز و جهان تخیل از دست می دهیم؛ باید از هر دو به طور هماهنگ استفاده کرد هم از منطق و هم از دل آگاهی. کوشش برای تحمیل ایمان بهترین راه برای این است که شخص را وادار به عصیان و از دست دادن ایمان کنند. شیطان قدرتی جز تو آنچه به او می دهی ندارد. آغازها همواره دشوارند. نویسندگان بزرگ خیلی سفر کرده اند. آنچه فوق العاده است در انحصار گروهی برگزیده یا ممتاز نیست بلکه به همه تعلق دارد حتی به آدم های معمولی. چینی ها در کلمه “بحران” یک “فرصت” را می بینند. آنچه برای من جالب است آدم هایی هستند که به غیب و اسرار باور دارند. وقتی هفده ساله بودم تنها چیزی که می خواستم این بود که بنویسم. اساسا آدم منزوی هستم. اولین رویای من همیشه نویسنده شدن بود. بزرگترین جستجوی من در زندگی در طریق معنویت بوده است. در زندگی بارها اشتباه کرده ام. آنچه امکان ندارد کشتن کودکی است که در درون ماست، فکر می کنم که کتاب های مرا کودک درون آدم ها می خوانند برای همین است که داستان هایی که دوست دارم را می نویسم. من به نیروی سالم مذهب خیلی باور دارم”.


۱۵۷- چکش بصری؛ نویسنده/ لورا ریس

یک کتاب قدرتمند از خانم “لورا ریس” که یکی از خبرگان استراتژی برند، نویسنده ای با کتاب هایی پُرفوش، سخنرانی پُرطرافدار و شخصیتی تلویزیونی است. لورا رئیس شرکت “رایز اند رایز” در “آتلانتای جورجیا” است. او به مدت ۱۸ سال با پدر و شریکش “اَل ریس” که از پیشتازان افسانه ای حوزه ی جایگاه سازی و برندسازی است همکاری داشته. این دو در کنار یکدیگر به شرکت های مختلفی در جای جای دنیا در خصوص استراتژی برند مشاوره ارائه داده اند. آنها به ۶۰ کشور سفر کرده اند، از “اتریش تا استرالیا”، از “شیلی تا چین” و اصول بنیادین برندینگ را آموزش داده اند. ما برای اینکه بتوانیم محصول، کسب و کار خود و یا هر چیزی را در ذهن مردم ماندگار کنیم به “چکش بصری” و “میخ کلامی” قدرتمندی نیاز داریم و در این کتاب با آنها به خوبی آشنا می شویم. در هر کدام از ۱۳ فصل کتاب مثال های واقعی از برندهای مختلف با تصاویر جذاب نوشته و قرار داده شده که به ما در درک مطالب کتاب کمک فراوانی می کنند. من برای شما چند راز موفقیت در تجارت را از این کتاب برایتان می نویسم و چند کلمه ی بسیار مهم را تعریف می کنم:

۱- برند چیست؟  آن چیزی که مردم در موردش فکر و احساس می کنند و می گویند.

۲- واژه جدید”نام برند”: چیزی را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

۳- بخشی از بازار: که کسی تخصصی وارد آن نشده است.

۴- تمرکز کن: فقط آن محصول یا خدمت، نه چیز دیگری.

۵- چکش بصری: تصویری که در ذهن مخاطب بماند.

۶- میخ کلامی: واژه ای که در ذهن بماند.

نکته مهم: “همه ی ۵ مورد بالا باید با هم یکپارچه شوند”.

کارآفرینان، افراد علاقه مند به دنیای کارآفرینی و کسانی که در برندسازی و تبلیغات نقش دارند حتما، حتما، حتما این کتاب با ارزش را مطالعه نمایند و به گفته های آن عمل کنند تا در کاری که مشغول آن هستند به اوج برسند. جملاتی از کتاب: “ظهور یک صنعت جدید همواره با بهمنی از برندهای جدید همراه است. خیلی از برندها نخستین برند نیستند اما نخستین برند ثبت شده در ذهن مردم هستند. روزانه ۲۹۴ میلیارد ایمیل در دنیا رد و بدل می شوند و ۶۸ میلیون توییت در وب سایت توییتر نوشته می شود، اینها را بگذارید کنار خروجی کلامی ۲۵۵ میلیون وب سایت و ۱۵۲میلیون وبلاگ. ریچارد برانسون بذر ۳۰۰ شرکت مختلف را در جای جای دنیا پاشیده است”.


۱۵۸- جسور باش، ارائه کن “روش هایی برای به اشتراک گذاشتن کار و خلاقیت”؛ نویسنده/ آستین کلئون

آقای “شاهین ترکمن” در سخن ناشر کتاب می نویسد: “ترس از صحنه معروف ترین ترس بازیگران تئاتر است. اضطرابی که پیش از اجرا به جان بازیگران می افتد و او را حتی با تصور خود در مقابل تماشاگران دستپاچه می کند، اما چاره ای ندارد جز حضور بر صحنه، جز بیرون آمدن از گوشه ی تاریک صحنه و دیده شدن؛ اصولا هر کسی که اثری خلق می کند چنین وضعیتی دارد، چه یک تابلوی نقاشی باشد و چه یک ایده خلاقانه ی تبلیغاتی. تا دیده نشود، تا خوانده نشود و تا به اصطلاح ارائه نشود به چشم نمی آید و صاحب اثر در گمنامی باقی خواهد ماند. هیچ کس در تاریکی صحنه به دنبال یک سوپراستار نمی گردد. ارائه ی درست به تمرین، رشد مهارت های فردی، جسارت و تکرار نیاز دارد”. هر چند این کتاب بیشتر به ارائه ی تبلیغات نظر دارد ولی می توان اصول آن را برای هر کاری به اجرا گذاشت؛ برای ارائه یک ایده و طرح جدید، معرفی یک کتاب، محصول یا خدمت جدید و…

ما در زندگی و کار خود نیاز به جسور بودن داریم و نویسنده ی کتاب در ۱۵۴ صفحه در ۱۰ بخش مختلف موضوعاتی را مطرح می کند تا به ما آموزش دهد چگونه جسور باشیم و کار خود را معرفی کنیم و آن را به شیوه ی درست با دیگران به اشتراک بگذاریم. جملاتی از کتاب: “لازم نیست نابغه باشید. بعضی اوقات آماتورها چیزهای بیشتری برای آموختن به ما دارند تا حرفه ای ها. درباره ی آن چیزی صحبت کنید که آن را دوست دارید. آنچه انجام می دهید نوعی هنر است و اگر به شیوه ای درست آن را به نمایش بگذارید افرادی پیدا می شوند که به آن علاقه نشان دهند”.