کتاب های خوانده شده – ۱۰

۹۱- رازهای تبلیغات؛ نویسنده/ دیوید اُگیلوی

دیوید اُگیلوی به عنوان یکی از بنیانگذاران تبلیغات نوین آمریکا، شرکت اُگیلوی ماثر را در سال ۱۹۴۵ بنیان گذاشت. اُگیلوی در کنار بزرگانی چون “ریموند رابیکم”، “دکتر جورج گالوپ” و “استانلی رزور” کار تبلیغات را شروع کرد و درس های زیادی از آنها آموخت. او دیدگاه های نوینی را در نوشتن آگهی و معرفی مارک تجاری ارائه کرد. من این کتاب را که دارای ۲۰ فصل می باشد و به چاپ پنجم رسیده تا صفحه ۶۳ بیشتر مطالعه نکردم زیرا مطالب آن زیاد برایم جذاب نبود اما شاید اگر آن را تا آخر بخوانم نظرم تغییر کند. این کتاب برای افرادی مناسب است که می خواهند در شرکت تبلیغاتی استخدام و مشغول به کار شوند. یکی از پیشنهادهای اُگیلوی این است که: “هر آگهی نویسی باید دو سال اول فعالیت شغلی خود را با روش پاسخ مستقیم آغاز کند”. در پیش گفتار کتاب اُگیلوی می گوید: “این کتابی است برای جوانان امیدوار و کار آموزگارانی که هنوز در پی راه هایی برای بهبود رفتار رقابتی خود و نیل به توفیق مالی بیشترند”.


۹۲- هوندا”داستانی از کامیابی مدیریت ژاپنی در آمریکا”؛ نویسنده/ رابرت ال. شوک

هوندا یکی از شرکت های بزرگ و مطرح ژاپن است که محصولات مختلفی تولید می کند. این شرکت به دستان خالی دو بنیانگذار سخت کوش به نام های “سوئی چیرو هوندا” و “تاکه ئو فوجی ساوا” بنا شد، افرادی که هیچ کدام تحصیلات دانشگاهی نداشتند. در این کتاب می آموزیم چگونه مدیریت ژاپنی توانسته این شرکت را به اوج برساند، در جهان مطرح کند و شعبه های شرکت را در کشورهای دیگر تأسیس نماید. کتاب دارای ۴ بخش می باشد و برای کارآفرینان و افراد علاقه مند به دنیای کارآفرینی بسیار مفید و الهام بخش است. خواندن سختی ها و مشکلاتی که این شرکت و موسسان آن، آنها را حل کرده اند و پشت سر گذاشته اند، درس های زیادی به ما می دهد که یکی از آنها این است که نباید در مقابل سختی ها و مشکلات میدان را خالی کنیم و اهدافمان و مأموریت مان را در زندگی به فراموشی بسپاریم.


۹۳- لغزش برند؛ نویسنده/ مارتی نیومایر

من در این سال ها با خواندن کتاب های بی نظیر: “سلاطین نام های تجاری” و “شکست نام های تجاری” متوجه شدم “برند” و “کیفیت” حرف اول را در انتخاب مشتریان می زند و نمی توان از این حقیقت فرار کرد. اگر کسب و کاری نتواند برند خوبی برای خودش و کالا یا خدماتش داشته باشد اعتبار و اعتماد زیادی نمی تواند در بازار کسب کند. با این کشف علاقه من به برند و برند سازی هر روز بیشتر از پیش شد و تصمیم گرفتم در مورد آن تا می توانم آموزش ببینم و کتاب های مختلفی را بخوانم. کتاب لغزش برند مارتی نیومایر هم یکی از آنهاست. برای اینکه یک برند خوب داشته باشیم باید آن را به خوبی بسازیم و این کتاب به ما می گوید چگونه از لغزش برند خود اجتناب کنیم.


۹۴- ۲۲ قانون تغییر ناپذیر برند؛ نویسنده/ اَل ریس- لورا ریس

این کتاب خیلی بی نظیری است که توسط دو تن از نخبگان و استراتژیست های برندسازی و فروش در بازار نوشته شده، پدر و دختری که در کارشان بهترین هستند و من با خواندن کتاب های آنها در تجارت و ساخت برند انگیزه بالایی می گیرم. از اهمیت برند هر چه بگویم کم است و برای ساخت آن باید ۲۲ قانون را رعایت کرد تا یک برند عالی ساخت. این کتاب ۲۲ قانون را با مثال هایی از شرکت های مختلف جهانی برای ما بیان می کند که به ما می گوید چطور در بازاری که پُر از رقیب است برای خود یک برند عالی بسازیم تا نه تنها از رقبا عقب نمانیم بلکه از آنها جلو بزنیم.


۹۵- ۷ روش برای گرفتن بله؛ نویسنده/ راسل اچ گرانگر

وقتی بخواهیم کسی را علاقه مند به انجام کاری کنیم باید بتوانیم بله را از او بگیریم. در این کتاب ۷ روش برای گرفتن بله نوشته شده که اگر آنها را به خوبی بیاموزیم و در زندگی و کار خود از آنها استفاده نماییم می توانیم نه های زیادی را به بله تبدیل کنیم و این بله ها موفقیت ما را در زندگی و کارمان رقم می زنند. دانشمندان توانسته اند هفت محرک احساسی مغز را کشف کنند و آنها را تحریک و فعال کنند که در این کتاب به معرفی این محرک ها پرداخته شده است. برای بله گرفتن باید بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم، این کتاب در ۲۰ فصل به ما می آموزد که چطور این کار را انجام دهیم.


۹۶- رهبری بر قلب ها؛ نویسنده/ کنت بلانچارد

بگذارید یک حقیقت را به شما در مسیر رسیدن به موفقیت بگویم: “اگر می خواهید در زندگی فرد موفق و تأثیرگذاری باشد باید به یک رهبر تبدیل شوید، شما نمی توانید تا همیشه یک پیرو بمانید. فرقی نمی کند که چه کسی هستید، در محل کار با همکاران، در محیط خانواده، در میان دوستان، در جامعه و… قدرت رهبری شما نه تنها برای خودتان مفید است بلکه برای دیگران نیز مفید می باشد، برای خانواده تان، فرزندان، برادر، خواهر، دوستان، همکاران، کشورتان، شهرتان، روستایتان و… باید این توانایی را در خود رشد دهید و این کار با آموزش شدنی است”. در میان معرفی کتاب های قبل کتاب “صفت های بایسته یک رهبر” را معرفی کردم که یکی از بهترین کتاب ها در آموزش رهبری است و این کتاب نیز “رهبری بر قلب ها” همانند آن می تواند به شما کمک کند تا به یک رهبر عالی تبدیل شوید. کنت بلانچارد در این کتاب می نویسد: “پیشنهادم این است که برای خود یک مأموریت شخصی در نظر بگیرید. این مأموریت به شما کمک می کند که متوجه شوید چه چیزی باعث می شود که شما از کار خود لذت فراوان ببرید بدون آنکه متوجه گذشت زمان شوید. درک این موضوع برای بعضی ها دشوار است اما چرا زندگی تان صرف همان چیزی نشود که دوستش دارید؟ اگر از کاری که انجام می دهید لذت نبرید چطور می توانید در آن کار واقعا موفق باشید؟؛ همه ی ما باید یک صدا بگوییم: خدا را شکر، امروز دوشنبه است و روز کار”.


۹۷- شازده کوچولو؛ نویسنده/ آنتوان دوسنت اگزوپری

کتابی که خیلی ها اگر آن را نخوانده باشند اسم کتاب و یا مطلبی از آن را شنیده اند و یا خوانده اند. داستانی بسیار زیبا از یک پسر بچه به نام “شازده کوچولو” که به سیاره های مختلف سفر می کند و به ماجراجویی می پردازد تا بیاموزد آنچه را که نمی داند و برای خود دوست پیدا کند. واقعا که دوسنت اگزوپری، نویسنده کتاب، شاهکاری آفریده که برای هر سن و سالی مفید و خواندنی است؛ در این کتاب از شروع تا پایان کلی احساس وجود دارد که باید آنها را فهمید، که اگر آن احساسات را به خوبی بفهمیم بغض به گلویمان فشار می آورد و اشک از چشمانمان جاری می شود، برای من که اینگونه بود. “روباه موقع خداحافظی به شازده کوچولو راز مهمی را می گوید: فقط با چشم دل می توان خوب دید”. اگر هنوز شازده کوچولو را نخوانده اید حتما آن را تهیه کنید و بخوانید.


۹۸- ورونیکا؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

داستان این کتاب درباره ی دختری است ۲۴ ساله به نام ورونیکا که تصمیم می گیرد با خودکشی و خوردن قرص به زندگی اش پایان دهد ولی در این کار موفق نمی شود و دکتر به او می گوید که تا چند روز دیگر بیشتر زنده نیست، اما آگاهی اش از مرگ باعث می شود شدیدتر زندگی کند و کارهایی را انجام دهد که پیش از آن هرگز انجام نداده بود. این کتاب که رومانی از کوئلیو می باشد درباره ی کسانی است که در قالب های معمول اجتماع نمی گنجند، درباره ی جنون است و نیاز به یافتن راهی متفاوت برای زندگی، برای کسانی که اغلب با پیش داوری های دیگران آزار می بینند فقط به این دلیل که مثل دیگران فکر نمی کنند. ۳ بار تجربه ی حضور کوئلیو در بیمارستان روانی شاید یکی از دلایلی باشد که او توانسته به خوبی این داستان را خلق کند.


۹۹- پیش با تمام قدرت؛ نویسنده/ کن بلانچارد- جی استونر

تفاوت هدف با مأموریت چیست؟ در این کتاب با آن آشنا می شویم. نویسندگان این کتاب در پیشگفتار می گویند: عبارت “به پیش با تمام قدرت” یادگار دوران کشتی های بخار و به این مفهوم بود که کشتی با تمام نیرو به جلو حرکت کند. در این کتاب مقصود ما از این عبارت این است که شما باید از مقصود و مقصد خود تصویر روشنی داشته باشید، خود را به رسیدن به آن متعهد بدانید، از اهمیت آن آگاه باشید، از توانمندی های خود برای رسیدن به آن مطمئن شوید و خلاصه بتوانید علی رغم تمام موانعی که ممکن است در راه شما ایجاد شود تصمیمات قاطعی اتخاذ کنید.

کتاب شرح داستانی خواندنی است که می تواند برای انجام مأموریت و رسیدن به اهداف مان در محیط کار و در زندگی شخصی به ما کمک کند و به ما می آموزاند چطور بیانیه مأموریتی خوب برای خود و کسب و کارمان بنویسیم تا به آن دست پیدا کنیم.


۱۰۰- اتاق فکر؛ نویسنده/ علی اکبر جناب زاده

اتاق فکر یا “موسسه سیاستگذاری و تعیین خط مشی” مجموعه ای است که توان خود را صرف تحقیق در اموری می کند که به آن محول گردیده و به حل و فصل معضلاتی می پردازد که موسسات و ارگان های مختلف در عرصه های گوناگون فعالیت های خود اعم از سیاست های اجتماعی، راهبردهای سیاسی، مسائل اقتصادی، نظامی، فنی و هر عنوان دیگری با آن رو به رو شده اند. داشتن اتاق فکر برای شرکت ها و کسب و کارهایی که به فکر رشد و پیشرفت هستند ضروری است. در این کتاب که دارای ۳ فصل است با مفهوم اتاق فکر و تاریخچه آن آشنا می شویم و بعد با اتاق فکرهای مختلف آشنا می شویم و پس از دانستن اهمیت آن سعی می کنید یک اتاق فکر برای کسب و کار خود داشته باشیم و نحوه تأسیس یک اتاق فکر را می آموزیم. ما نیز در سایت مأموریت+ می خواهیم یک اتاق فکر تشکیل دهیم تا با همفکری هم برای برخی مشکلاتِ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور راه حلی اساسی پیدا کنیم و برای همیشه آنها را حل و فصل نماییم. اتاق فکر مأموریت+