کتاب های خوانده شده -۶

۵۱- سلاطین نام های تجاری؛ نویسنده/ مت هیگ

تمام کسانی که می خواهند کسب و کاری را برپا کنند خواندن این کتاب مت هیگ که فردی واقع بین و بی طرف در معرفی شرکت های موفق است آنها را در کارشان موفق می کند. با خواندن این کتاب درک عمیق تری از نام تجاری که باید برای خود، کسب و کار و یا محصول درست کنید پیدا خواهید کرد و اینکه می آموزید چگونه نام های تجاری بزرگ مثل: “سونی، کوکاکولا، گوگل، زیراکس، نوکیا، مک دونالد، آمازون، هری پاتر و…” خود را جهانی کرده اند. کتابی بسیار سرگرم کننده و پُر از ایده هایی که برای دست اندرکاران مفید است. جملاتی از کتاب: “اصل اولیه در نام تجاری، متفاوت از دیگران باشید و در بین گونه های مشابه خود به چشم بیایید و دیده شوید. نام های تجاری بزرگ خالق داستان های بزرگ هستند. هرگز اهمیت اسمی مناسب برای نام تجاری خود را دست کم نگیرید”.


۵۲- شما هم می توانید پولدار شوید؛ مولف/ ایوب دادگر

در سرمقاله ی کتاب نوشته شده است: شما در این مجموعه با بیش از ۵۰ راه کسب درآمد با سرمایه های بسیار کم “حتی بدون سرمایه” آشنا خواهید شد. بیشتر این طرح ها به راحتی و در منزل نیز قابل انجام خواهند بود و شما می توانید علاوه بر پُر کردن اوقات فراغت خود در منزل، به درآمدهای چشم گیر “حتی بیش از شغل اوّلتان” برسید، این طرح ها واقعا پول ساز است و پس از یک بار امتحان کردن به این باور می رسید و این راه های کسب درآمد را به عنوان شغل اول و دائمی خود انتخاب خواهید کرد. در پایان از شما می خواهم که این نکته را هرگز فراموش نکنید: “پول درآوردن هم مثل هر چیز دیگر یک فرمول دارد” فرمولی که اگر بتوانیم آن را فرا بگیریم و به نحو خوبی هم آن را اجرا کنیم راه پول سازی برای ما هموار خواهد شد.

این کتاب دارای ۲۰ بخش می باشد و ۴ بار به چاپ رسیده است، جدا از راه های کسب درآمد که با آنها آشنا می شوید مطالب دیگری هم در آن نوشته شده است مانند: “چطور شغل مناسبی پیدا کنیم؟، رازهای ثروتمند شدن از زبان ثروتمندترین مردان و زنان جهان، چطور وام بگیریم؟ و…”. علاقه مندان به دنیای خوداشتغالی و یا کارآفرینی و افرادی که برای راه اندازی کسب و کار ایده ای دارند و یا ایده ای ندارند این کتاب را از دست ندهند.


سال ۱۳۹۰

۵۳- زنان کارآفرین ایرانی؛ نویسنده/ احسان گریوانی

در این کتاب برترین زنان کارآفرین کشورمان معرفی شده اند تا الگویی باشند برای زنان علاقه مند به دنیای کارآفرینی. به نظر من کارآفرینی مرد و زن نمی شناسد زیرا کارآفرینان ویژگی هایی دارند که در همه ی آنها مشترک است. ۳۵ کارآفرین زن در این کتاب معرفی شده اند و از چگونگی شروع کار خود، شکست ها و پیروزی هایشان برای ما می گویند تا بدانیم موفقیت آسان به دست نمی آید اما با تلاش و پشتکار به آن خواهیم رسید. خانم “نیره خاتونی” می گوید: “هیچگاه شبانه روز بیشتر از دو ساعت نخوابیده”. خانم “پاکدل” پس از بررسی ۲۰ ایده ای که در ذهن داشت، تولید مواد اولیه شوینده صنعتی را که “نیاز به سرمایه بالایی نداشت و بازار فروش خوبی هم داشت برگزید”. خانم “گل آوین باقری” می گوید: “آنقدر تشنه سواد بودم که نخ های آویزان شده از دارِ قالی را دانش آموز می پنداشتم و برایشان دبیری می کردم”. بله این شیر زنان کشورمان با برداشتن “میم” مشکلات از طعم شیرین شکلات در تمام طول زندگی بهره برده اند و می دانند که ایستادن در برابر مشکلات، آن مشکلات را از بین خواهد برد، پس راه را باز کرده تا در برابر مشکلات با سرعت عبور کنند. در صفحات پایانی کتاب ده قانون جادویی برای زنان بلند پرواز آورده شده است و همچنین تست سنجش کارآفرینی نیز در این کتاب وجود دارد. خانم های علاقه مند به دنیای کارآفرینی حتما این کتاب را مطالعه نمایند.


۵۴- چگونه مشتریان خود را شگفت زده کنیم؛ نویسنده/ دانیل زانتی

از نام کتاب پیداست که نویسنده در محتوای آن روی چه موضوعی تمرکز کرده: “شگفت زده کردن مشتری” و در مقدمه کتاب آمده: “یا کاری را به بهترین شکل انجام بده و یا از آن صرف نظر کن و در منزل استراحت کن!/ لاری کلی”. داستان های واقعی این کتاب نیز بسیار جالب و آموزنده می باشد، برای تمام کسانی که کسب و کاری را رهبری و مدیریت می کنند. این راهنمای کامل و سرگرم کننده، راه هایی را به ما نشان می دهد که از رهگذر آن شرکت های کوچک و بزرگ بسیاری با استفاده از استراتژی شگفت زده کردن مشتریان که متعلق به “دانیل زانتی” است مشتریان بسیار زیادی جذب کرده اند. تجربیات نویسنده از استفاده از برخی کالاها، خدمات و کسب و کارها نیز در مطالب کتاب نوشته شده اند که موضوعات مطرح شده را برای ما جذاب تر می کنند. قبل از تهیه و مطالعه این کتاب بهتر است با این سوال شروع کنید: “خصوصیات منحصر به فرد کالا و خدماتی که ارائه می دهید چیست؟”

در دنیای امروز تجارتی موفق است که خدمات متفاوتی نسبت به رقبای خود به مشتریان ارائه دهد/ محمد کارگر مزرعه ملا.


۵۵- تجارت جنگ است؛ نویسنده/ اَل ریس- جک تروت

کتاب تجارت جنگ است اثر دو تن از زبده ترین تحلیلگران مسائل اقتصادی و تبلیغاتی است. در این کتاب می خوانیم که: “بازار تجارت میدان کارزاری است که در آن رقبا، دشمن هستند و مشتریان سرزمینی که باید فتح شود. داشتن اطلاعات لازم از منطقه نبرد توانایی رقبا و فکر مشتریان تنها راه پیروزی در این پیکار است. شرکت ها باید چگونگی مقابله با رقبا را دانسته، عیب هایشان را کشف و از قدرت گرفتن آنها جلوگیری کنند. آنها باید استراتژی صحیحی را دنبال کنند؛ در اینجا تفاوت نمی کند که شرکت کوچک، متوسط و یا بزرگ باشد؛ باید استراتژی خاصی را تدارک دید که با شرایط موجود بتوان در قرن بیست و یکم به فعالیت های تجاری ادامه داد. اینها آموزش هایی است که در هیچ یک از دانشگاه های اقتصاد و تجارت جهان تدریس نمی شود/ جک تروت”. کتاب تجارت جنگ است دارای ۱۶ بخش می باشد که در آن مطالب بسیار آموزنده ای قرار دارد؛ قسمتی به تحلیل جنگ محصولات پرداخته مثل: جنگ کولا ها “پپسی و کوکاکولا”، جنگ برگر “مک دونالد و برگر کینگ”، جنگ کامپیوتر “آی بی ام و بیگ بلو” و… به ما نشان می دهد چگونه در سال های گذشته رقبای هر شرکت با بهره جستن از نقاط ضعف رقیب خود به موفقیت یا شکست دست پیدا کرده اند. آنهایی که واقعا می خواهند در تجارت و کسب و کار خود موفق شوند کتاب تجارت جنگ است را از دست ندهند زیرا در بازار پُر از رقیب امروز نخواندن این کتاب مساوی است با شکست.


۵۶- نگرش یعنی همه چیز”نگرشتان را عوض کنید، زندگی تان عوض می شود”؛ نویسنده/ جف کلر

اگر همواره ذهنمان را با پیام های مثبت پُر کنیم به سمت و سوی مثبت گراتر شدن و تحقق اهدافمان سوق می یابیم. هرچه پشتیبانی مثبت بیشتر باشد نتیجه بهتر است. چگونه می توان از این پشتیبانی مثبت برخوردار شویم؟ یک راهش این است که کتاب های مشوق و ترغیب کننده بخوانیم و یکی از آن کتاب ها “نگرش یعنی همه چیز” می باشد. جف کلر که نویسنده کتاب می باشد در دوران دبیرستان بسیار خجالتی و کمرو بود و نظر مساعدی نسبت به خودش نداشت اما کم کم قدم های کوچکی برای غلبه با ترسش برداشت و رفته رفته اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد. او در این کتاب می گوید: “من هم مثل شما ترس های خودم را دارم. وقتی به ۳۰ سال اول زندگی ام نگاه می کنم می دانید چه می بینم؟ کسی را می بینم که در مقابل وکیل به درجاتی از موفقیت دست یافته است. اما از طرفی هم فردی را می بینم که خجالتی و فاقد اعتماد به نفس، ترسو و مضطرب بود. به نظر شما آیا این خصوصیات با یک سخنران که به مردم انگیزه و روحیه می دهد سازگاری دارد؟، او حالا یک سخنران است که به مردم انگیزه و روحیه می دهد. حالا نوبت آن است که کنترل نگرشتان را در دست بگیرید. حالا زمان آن است که محشر به پا کنید! معطل چه هستید؟ به خودتان ایمان داشته باشید. برای تعقیب رویایتان شهامت و همت به خرج دهید و مهمتر از همه اینکه هیچگاه، هیچگاه فراموش نکنید که نگرش یعنی همه چیز!”. بله جف کلر در ۳ بخش از کتاب خود با داستان های واقعی و تجربه های شخصی خود بیان می کند که نگرش یعنی همه چیز و واقعا هم همین گونه است؛ واقعا در زندگی نگرش یعنی همه چیز!.


۵۷- قرآن کریم؛ مترجم/ مهدی الهی قمشه ای

سال ۱۳۸۸ برای اولین بار معانی قرآن را خواندم و در رمضان سال ۱۳۹۰ سعی کردم بیشتر با قرآن آشنا شوم و از دهم رمضان هر روز ۳۰ صفحه از معانی قرآن “فقط معانی قرآن” را می خواندم تا بتوانم تا آخرین روز رمضان آن را تمام کرده باشم و خدا رو شکر در این سال ها در هر رمضان افتخار این را داشتم که این حرکت مثبت را در زندگی ام انجام دهم و از سال ۹۱ به بعد هر ماهِ رمضان، از اول ماه شروع به خواندن ۲۰ صفحه از معانی قرآن می کنم تا در آخر ماهِ رمضان قرآن را ختم کرده باشم. در این چند سال زیبایی قرآن در این بود که هر بار معانی آن را می خواندم و به آنها فکر می کردم چیزهای مفید و جدیدتری می آموختم تا در زندگی ام از آنها استفاده کنم و آرامش عجیبی وجودم را فرا می گرفت و در زندگی ام اتفاقات شگفت انگیزِ زیادی می افتادند که خیلی در رسیدن به موفقیت و خوشبختی پایدار و در حال رشد اهمیت داشتند. قرآن کریم کتابی است که راهنمایی بسیار قدرتمند برای موفقیت، خوشبختی، آرامش و سعادت انسان می باشد تا ما را به کمال برساند و تنها کتابی که حقیقت محض در آن گفته شده است و در طول هزاران سال بدون تحریف به دست ما رسیده؛ شاهکاری است بی‌نقص از طرف خداوند و آخرین پیامبرش حضرت محمد(ص). هر چند در تمام آیه ها، سوره ها، جملات و داستان های قرآن پندهایی نهفته است اما برخی از مهم ترین آنها را در برگه هایی می نوشتم تا در زمان فراغت بتوانم آنها را برای خود مرور کنم. چند نمونه از آنها را برایتان در بخش بیشتر بدانید نوشته ام که می توانید آنها را مطالعه کنید. حتما شروع به مطالعه معانی قرآن کنید تا حقایق دنیا را کشف کنید و از آنها در زندگی خود استفاده نمایید تا به موفقیت و خوشبختی پایدار و واقعی دست یابید.


۵۸- چهارمین راز مدیریت یک دقیقه ای؛ نویسنده/ کنت بلانچارد- مارگارت مک براید

در صفحات اول، این کتاب مورد تمجید ۴۱ نفر از بزرگان قرار گرفته است و به ما یادآور می شود حتماَ درس مهمی در آن قرار دارد که این افراد کتاب را مطالعه کرده اند و آن را تحسین نموده اند. ببینیم در مقدمه کتاب دکتر “اسپنسر جانسون” چه می گوید: “چهارمین راز مدیریت یک دقیقه ای قصه ی مدیر شرکتی است که در میانه ی اصلاحات، خطایی مرتکب می شود که اغلب در سرمقاله ی روزنامه ها به چشم می خورد. باعث تعجب است که آدم هایی چنین باهوش و موفق اینقدر از مرحله پرت هستند که مسائل به این مهمی را نمی بینند و واقعیت این است که اگر چیزی اصلاح نشود بدتر خواهد شد. در قصه ای که پیش چشم شما است می بینید که در خانه یا محل کار چطور اشتباهات را پیدا کنید و از کسی که ناراحت شده است طوری عذر بخواهید که وضع بهتر شود. شمع، عقل و توانایی پذیرش اشتباه و جبران کردن، از قدرتمندترین ابزارهای عالم هستند. چهارمین راز مدیریت یک دقیقه ای فراتر از یک روش است و فراتر از چند کلمه هم هست، راهی مطمئن برای موفق فکر کردن و موفق زندگی کردن است”.


۵۹- کینز؛ نویسنده/ پیتر پیو- کریس گَرت

جان مینارد کینز بزرگترین و بی گمان پرنفوذترین اقتصاددان سده ی بیستم بود که نظریه های اقتصادی او از تجربه ی عملی و مستقیم سه موقعیت مهم و کلیدی جهان در سده ی بیستم بهره برد؛ ۱- قرارداد صلح پس از جنگ جهانی اول، ۲- رکود اقتصادی بزرگ پس از جنگ و ۳- جنگ جهانی دوم. تأثیر اندیشه های اقتصادی کینزی پس از جنگ جهانی دوم در اقتصاد انگلستان و آمریکا موجب شد تا نظریه های ضد بحران و رکود اقتصادی وی بتواند تحولات جدی در اقتصاد این کشور ایجاد کند. شاید کمتر اقتصاد دانی در سطح جهانی همانند کینز توانسته باشد به روابط تولید، عرضه و تقاضا و ضرورت نقش دولت ها در ایجاد ثبات اقتصادی توجه عملی کرده باشد. از این رو کسانی که در قلمرو اقتصاد به ویژه اقتصاد امروز به راه حل های برون رفت از بحران و رکود اقتصادی می اندیشند ناگزیر هستند نظریه های کینز را به درستی بشناسند. با همه ی نقدهایی که بر اقتصاد کینزی صورت گرفته خواندن این کتاب برای درک روابط اقتصادی دارای اهمیت است به ویژه پس از شک در دیدگاه های سیاستمدارانی مثل: “مارگریت تاچر” و “رونالد ریگان”، که به جهان سرمایه گذاری و ثبات آن بسیار ایمان داشتند و بحران دهه های اخیر موجب ناپایداری اندیشه های آنان شد به همین دلیل کینز باری دیگر در جهان امروز مرکز توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. این کتاب با تصاویری همچون فیلم که گویندگان آن در حال سخن گفتن هستند ما را به قلب داستان های آموزنده خود می برد.


۶۰- هوش هیجانی؛ مولفان/ سیروس آقایار- دکتر پرویز شریفی درآمدی

هیچ می دانید افراد تیم و کسب و کارتان باید دارای چه ویژگی باشند تا موفق شوید؟ “هوش هیجانی”؛ افراد با هوش هیجانی بالا کمتر دچار افسردگی می شوند، از لحاظ جسمی سالم تر و امکان جذب و به کارگیری آنان در کسب و کار و سازمان بیشتر است و از لحاظ مهارت های ارتباط در شرایط بهتری قرار دارند. دکتر “دانیل گلمن” در سال ۱۹۶۴ در شهر “استوک تاون” کالیفرنیا متولد شد. او مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه “هاروارد” اخذ نموده است. کتاب هوش هیجانی او در سال ۱۹۹۵ پُر فروش ترین کتاب در جهان با بیش از ۵ میلیون نسخه بود که به ۳۰ زبان دنیا ترجمه گردید. ما برای اینکه رهبر برجسته ی کسب و کار و یا سازمانی باشیم حتما نیاز به هوش هیجانی بالا داریم. افراد با هوش هیجانی بالا از وجدان اجتماعی رشد یافته برخوردارند. بله! هوش هیجانی چیزی نیست که ساده از کنار آن بگذریم، باید آن را در خود رشد دهیم و در شغل خود افرادی را به همکاری با خود دعوت کنیم که دارای هوش هیجانی بالایی باشند، برای رسیدن به این مهم خواندن این کتاب بسیار ضروری می باشد که ما را به خوبی با هوش هیجانی آشنا می کند.