مأموریت آقای داود میرباقری چیست؟

عبدالله اسکندری یکی از بزرگ مردان گریم کشور

مأموریت آقای “داود میرباقری”، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشورمان ساخت فیلم هایی از شخصیت های برجسته‌ی تاریخ جهان اسلام است، این موضوع را می توان از آثاری که ساخته اند به خوبی متوجه شد.

آقای “عبدالله اسکندری” یکی از بزرگ مردان گریم کشور که عاشق کارهای مذهبی است و در فیلم های “هزار دستان، کمال‌الملک، روز واقعه، مسافر ری، امام علی(ع)، مختارنامه و…” به گریم شخصیت های فیلم پرداخته است هم نظر موافقی دارد که چند وقت پیش مطلبی را از ایشان در سایت خبری معاصر خواندم که: “میرباقری در ساخت فیلم‌های تاریخ اسلام نظیر ندارد، واقعاٌ آن را داریم تلف می کنیم. این مرز و بوم در این مقطع از تاریخ چنین فردی را تلف می‌کند. او نباید فیلم های دیگری بسازد اما در شرایطی که تلویزیون با وی این رفتار را می کند مجبور می‌شود. اگر فیلمنامه‌ی سلمان فارسی را بخوانید عاشقش می‌شوید، او باید آن را بسازد، قول می دهم بین المللی می‌شود این فیلم البته اگر ساخته شود. میرباقری دیگر دارد پیر می‌شود باید از او استفاده کرد”.

آقای “بهروز خوش رزم” تهیه‌کننده‌ی سریال فاخر سلمان فارسی گفته است: “فیلمنامه نویس و کارگردان سریال سلمان فارسی داود میرباقری هستند و هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نمی شود”.

آقای میرباقری پیش از این در اظهارنظری درباره‌ی مجموعه‌ی سلمان فارسی گفته بود:”ساخت سلمان فارسی ۴ برابر مختارنامه گستردگی دارد و کار سختی است. من به زندگی سلمان علاقمندم؛ او به من کمک کرد و در پاره ای اوقات از پرتاب ها و سقوط هایی نجاتم داد”.

در این سریال به زندگی سلمان فارسی از بدو تولد تا زمان مرگ و به ویژه مقطع مشرف شدن او به دین اسلام و همراهی وی با پیامبر(ص) توجه می شود. شخصیتی که ۳ دین بزرگ زرتشت، مسیحیت و در کنار آن یهودیت و در پایان اسلام را تحلیل می کند و در کنار علی(ع) آرام می گیرد. سریال سلمان فارسی قرار است در ۴۰ قسمت ۵۵ دقیقه ای به سفارش معاونت سیما تولید شود.

در یکی از مراسم نیز که به بزرگداشت آقای داود میرباقری اختصاص داشت ایشان گفتند:”پرداختن به شخصیت‌های تاریخ اسلام همواره یکی از دغدغه‌های اصلی من بوده و هست. زمانی که مجموعه‌ی امام علی(ع) در دستور کار تلویزیون قرار گرفت بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شد خیلی کمتر از بودجه‌ای بود که این سریال لازم داشت اما با عشقی که من و عوامل گروه به این کار داشتیم با دشواری‌های موجود کنار آمدیم و به لطف خدا این مجموعه تبدیل به اثری موفق شد”. وی افزود: “این توفیق انگیزه‌ی مرا برای ادامه این راه مضاعف کرد و از همان سال‌ها ایده‌ی ساخت مجموعه‌ی سلمان فارسی شکل گرفت اما به دلایل متعددی محقق نشد و سریال مختارنامه در دستور کار قرار گرفت، سریالی که از زمان نگارش تا اتمام پخش آن ۱۰ سال طول کشید و استانداردسازی‌ای که در این اثر اتفاق افتاد و بازخورد مردمی آن سبب شد تا من نگاه دیگری به سلمان فارسی داشته باشم و انگیزه‌ی بیشتری برای ساخت این اثر پیدا کنم. معتقدم ساخته نشدن سلمان در آن دوره قطعا حکمتی داشت و ساخت سلمان فارسی نیازمند تجربه مختارنامه بود”.

خوشبختانه آقای “داود میرباقری” مشغول ساخت سریال “سلمان فارسی” هستند که به گفته‌ی خودشان ۲۰ سال است که درگیر نوشت سلمان فارسی می باشند، خدا را شکر تا مدتی خیالمان راحت است که به کاری می پردازند که واقعا می توانند در آن بدرخشند و کار بی نظیر دیگری را در آینده از ایشان خواهیم دید و امیدواریم بعد از سلمان فارسی نیز شخصیت برجسته‌ی دیگری را در اسلام مد نظر قرار دهند.

شکی نیست آقای داود میرباقری به خاطر تجاربی که در ساخت فیلم های تاریخی از شخصیت های برجسته‌ی جهان اسلام داشته اند قطعا موفق تر از کارگردانان دیگر در این موضوع ظاهر خواهند شد/ به امید موفقیت بیش از پیش ایشان.

منبع:

صدا و سیما

سایت خبری معاصر

تسنیم

گردآوری تکمیل و تنظیم:

مأموریت+/ محمد کارگر مزرعه ملا