لبیک یا حسین یعنی ادامه راه حسین(ع)
1396-01-10
به خدا اعتماد کن
1396-01-10

عقلانیت و اعتدال

اگر عقلانیت و اعتدال را در هر چیز رعایت کنیم در مسیر انجام دادن مأموریتمان در زندگی و رسیدن به موفقیت خیلی جلو هستیم. افراد بسیاری خودشان را به باورها و نگرش هایی زنجیر می کنند که خودشان به خودشان بسته اند و این باورها و نگرش های اشتباه آنها را از رسیدن به موفقیتی که باید به آن برسند دور می کنند که ریشه ی این باورها و نگرش های غلط توجه نکردن به عقل و رعایت نکردن اعتدال است.

در اسلام نیز ما را به عقلانیت و اعتدال سفارش کرده اند آنجا که در قرآن خداوند می فرماید:

بگو ای اهل کتاب در دین خود به ناحق غلو نکنید و از پی خواهش های آن قومی که خود گمراه شدند و بسیاری را نیز گمراه کردند و از راه راست دور افتادند نروید / ماعده – ۷۷.

و شما نباید از پیش خود به دروغ چیزی را حلال و چیزی را حرام گویید و به خدا نسبت دهید تا بر خدا دروغ بندید که آنان که بر خدا دروغ بندند هرگز روی رستگاری نخواهند دید/  نحل – ۱۱۶.

و تو در نماز نه صدا را بسیار بلند و نه بسیار آهسته گردان بلکه حد توسط را اختیار کن/ اسراء – ۱۱۰.

و در راه‏ رفتن خود میانه‏ رو باش و صدایت را آهسته ‏ساز که بدترین آوازها بانگ خران است/ لقمان – ۱۹.

اى اهل کتاب در دین خود غلو مکنید و در باره خدا جز سخن درست مگویید/ نساء – ۱۷۱.

و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید و نیکى کنید که خدا نیکوکاران را دوست مى دارد/ بقره – ۱۹۵.

و کسانى‏ اند که چون انفاق کنند نه ولخرجى مى کنند و نه تنگ مى‏ گیرند و میان این دو روش حد وسط را برمى‏ گزینند/ فرقان – ۶۷.

از استاد ازغدی در یکی از سخنرانی هایشان شنیدم که امام حسین(ع) حدیثی را از حضرت محمد(ص) نقل کردند با این مضمون: “اگر کسی ببیند که یک جائر و ستمگری دارد حلال خدا را حرام می کند، قوانین و حدود الهی را زیر پا می گذارد، مخالفت با سنت پیامبر می کند، بدعت ها را دارد زنده می کند، دارد ظلم می کند به مردم، در مقابل او غیرت نداشته باشد با گفتار و عمل نأیستد جلوی او و عوضش نکند خدا او را با همان ظالم محشور می کند”.

اعتدال شعار بسیار خوبی است ما هم تأیید می کنیم اعتدال را. افراط محکوم است، بد است. مراقب باشید جریان های مومن را با شعار اعتدال کنار نزنند، اعتدال اسلام است. معنای اعتدال این نیست که از کارهای احساس وظیفه ای که فرد مومن، جریان مومن، مجموعه ی مومن انجام می دهد ما جلوگیری کنیم/ مقام معظم رهبری.

بله، برای رسیدن به موفقیت های بزرگ باید عقلانیت و اعتدال را در انجام هر کاری رعایت کنیم و مراقب باورها و نگرش هایمان باشیم که چیزی را به اشتباه به نام عقلانیت و اعتدال در زندگی مان جای ندهیم و بر عکس آن نیز هست، چیزی را به نام عقلانیت و اعتدال از زندگی مان حذف نکنیم. ملاک شناخت اینها نیز اسلام، عقل و علم است و چرا اول اسلام؟ چونکه اسلام علم خالص خطاناپذیر است.

۱۳۹۵/۷/۳۰

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *