قوی باش
1396-07-21
کمپین “دست های مهربان” سایت مأموریت+
1396-07-21

از تغییر نترسید

از تغییر نترسید

Do not be afraid to change

چند سال پیش در جایی خواندم: “همیشه غصه ها از جایی شروع می شوند که تعادل یک زندگی به هم می خورد و آن زندگی از حالت یک نواخت خود بیرون می آید”. با این جمله کاملا موافقم و عامل به هم خوردن تعادل در زندگی را تغییر می دانم، تغییراتی که یا خودمان به زندگیمان وارد می کنیم و یا به اجبار به زندگیمان وارد می شود، حال ممکن است این تغییرات مثبت باشند و یا منفی.

تغییر چیزی است که در همه چیز و همه کس وجود دارد، تمام هستی سرگرم تغییر است و این تغییر اگر مثبت باشد موجب رشد و طراوت در همه چیز و همه کس می شود. البته ممکن است تغییر برای کسانی که سرگرم آن هستند زیاد به چشم نیاید و اطرافیان تیزبین متوجه شوند که چه تغییری ایجاد شده است؛ این تغییر می تواند در وجود خودمان باشد، در محیطی که در آن زندگی می کنیم باشد، در اطرافیانمان باشد و یا هر چیزی که در این عالم وجود دارد.

اگر تغییر نباشد زندگی برای همه ما یکنواخت و کسل کننده می شود و برخی تغییرات برای زندگیمان مهم هستند حتی اگر انجام آنها با دشواری همراه باشد؛ این تغییرات مثبت هستند که هر یک از ما را رشد می دهند و در نهایت ما را به آن چیزهایی که می خواهیم می رسانند.

اگر روستاها تغییر نکنند سکونت در آنها غیرممکن می شود.

اگر عشایر در فصل های مختلف محل سکونت خود را تغییر ندهند نمی توانند زندگی خود را به خوبی بگذرانند.

اگر کودکان تغییر نکنند نمی توانند رشد کنند.

بنابراین همه ما به تغییر نیاز داریم و رشد از تغییر به دست می آید، از تغییرات مثبتی که آگاهانه در زندگی مان ایجاد می کنیم و همانطور که در قرآن کریم آمده است: “خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند/ رعد – ۱۱”.

کسب و کارها و سازمان ها نیز به تغییر نیاز دارند. محصول*کالا و خدمات* آنها اگر تغییر نکند نمی توانند نیازهای مشتریان خود را به خوبی برطرف نمایند. برای مثال: تغییر باعث شد چیزی به نام پست به وجود بیاید که به انسان این امکان را بدهد تا نامه و مرسولات پستی خود را به هر کجا که می خواهد ارسال کند و این روند از زمانی که ایرانیان با راه اندازی چاپارخانه اولین سیستم پستی را بنیان گذاشتند و بعد با پیشرفت تغییرات قابل ملاحظه ای که در آن تاکنون ایجاد شده است همچنان ادامه دارد.

البته برخی تغییرات به اجبار به زندگی همه ما وارد می شوند. برای مثال اسرای کربلا به اجبار به شام برده شدند اما وقتی اهداف و ارزش ها به خوبی مشخص و شفاف باشند تغییراتی که به اجبار به زندگی هر یک از ما وارد می شوند نمی توانند ما را از رسیدن به اهدافمان دور کنند.

حافظ نیز که شعرهایش مثل اهرام مصر پُر از رمز و راز است سروده است:

“آن چه سعی است من اندر طلبت بنمایم؛ این قدر هست که تغییر قضا نتوان کرد

ما از برون در شده مغرور صد فریب؛ تا خود درون پرده چه تدبیر می‌کنند”

فصل پاییز و زمستان تغییراتی هستند که به اجبار به طبیعت وارد می شوند اما چه کسی می داند، شاید این تغییرات برای رشد و وجود طبیعت مهم و حیاتی باشند که طبیعت باید آنها را هر سال پشت سر بگذارد تا در نهایت به بهار و تابستان برسد. حادثه ای که باعث معلولیت می شود تغییر بسیاری در زندگی افراد که معلول شده اند ایجاد می کند. رسیدن به سالمندی که بعد از سال ها عمر حاصل می شود نیز نتیجه تغییری است که روزی برای همه ما پیش می آید و دوری از آن اجتناب پذیر است.

اینها تنها تعداد محدودی نمونه از تغییراتی بودند که همه ما یا آنها را تجربه کرده ایم، یا تجربه می کنیم و یا در زندگی و در اطرافیانمان آنها را مشاهده می کنیم.

پس دو نوع تغییر مهم داریم: “یکی تغییراتی که خودمان در زندگیمان ایجاد می کنیم و دیگری تغیراتی که به اجبار توسط دست تقدیر به زندگی ما وارد می شوند و اجتناب ناپذیر هستند”. رویکرد من و همکارانم در بخش های مختلف اکوسیستم سایت مأموریت+ این است که بتوانیم به کسانی که می خواهند در زندگی “شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعیشان” موفق شوند کمک کنیم تا با ایجاد تغییراتی مثبت در زندگیشان به این مهم برسند. اگر اجازه بدهید می خواهم کمی با شما کاربران*مخاطبین و اعضاء* عزیز جدی باشم؛ سایت مأموریت+ جای خاله بازی نیست، جای خواندن و آموختن و عمل نکردن نیست؛ جای نشان دادن دِرِ باغ سبز هم نیست. من در نسخه دوم مأموریت+ خیلی از برنامه هایی که داشتم را متوقف کردم چون می دانستم در بلند مدت به نفع کاربران نیستند؛ مثل بخش های: ایده های طلایی برای سریع به ثروت رسیدن، سریع به خواسته ها رسیدن و… به یاری خدا در مأموریت+ قرار است برای اولین بار در تاریخ درست ترین مسیر موفقیت در جهان پیش روی کاربران قرار بگیرد. چیزهایی که هم اکنون در مأموریت+ می بینید ۱۰% از ۱۰۰% چیزی است که در آینده خواهید دید؛ وسواسم در سادگی و قابل فهم بودن بخش هایی که در مأموریت+ قرار می گیرند روند کار را کمی کند کرده است و همانطور که لئوناردو داوینچی گفته است: “سادگی نهایت پیچیدگی است”. سایت مأموریت+ که اسم قدرتمندی هم دارد در اینترنت وجود دارد برای اینکه بتواند شما را در زندگیتان از درست ترین و نورانی ترین مسیر ممکن به موفقیت برساند. نه هدف اصلیم در تأسیس مأموریت+ کسب درآمد بوده و نه به رخ کشیدن زندگی ام و نه هیچ چیز دیگری، بلکه وظیفه ای است که بر عهده دارم تا برای کسانی که می خواهند به موفقیت برسند مسیر رسیدن به موفقیت واقعی را نشان دهم و هر روز با عشق به انجام این وظیفه مشغولم. می دانم اگر هر یک از کاربران فهیم مأموریت+ به هر یک از مقالات، حتی به هر یک از جملات مقالات و تمام بخش های سایت توجه کنند و آنها را در زندگیشان به اجرا بگذارند می توانند تغییرات بسیار مثبتی را در زندگیشان ایجاد نمایند و در نهایت به موفقیتی که آرزویش را دارند دست یابند و باز چیزی که برایم اهمیت دارد موفقیتی پایدار و در حال رشد شما عزیزان است. بنابراین هر مقاله و هر بخشی از مأموریت+ را که دنبال می کنید باید باعث ایجاد تغییری مثبت در شما و در زندگیتان شود و همانطور که در بالا گفته شد: “این تغییرات هستند که هر یک از ما را رشد می دهند و در نهایت ما را به آن چیزهایی که می خواهیم می رسانند”. کسانی که سایت مأموریت+ را درک می کنند و از آموزه هایش بهترین استفاده را می برند در زندگیشان تغییرات عمیق مثبتی را ایجاد خواهند کرد که در نهایت به موفقیت آنها در بخش های مختلف زندگیشان *شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی* می انجامد.

از موضوع مقاله این هفته دور نشویم:

چه چیز مانع از تغییرات مثبت ما در زندگی می شوند؟

ترس؛ ترس از آینده، ترس از ترک عادت های بد و جایگزین خوبی برای آنها نداشتن. برای ایجاد تغییرات مثبت باید اهمیت انجام کاری که می خواهیم در زندگیمان انجام دهیم را به درستی فهمیده و درک کرده باشیم، وقتی اهمیت موضوع را درک کردیم آن موقع تصمیم می گیریم برای ترک عادت های بدی که داریم و بعد ترس ها را با توکل به خدا و تلاش هوشمندانه خودمان یکی یکی پشت سر می گذاریم؛ یعنی تغییر زمانی ایجاد می شود که اهمیت تغییر برایمان به خوبی روشن شده باشد، آن زمان هیچ چیز و هیچکس جلودارمان نیست، نه ترس ها و نه عادت ها نمی توانند مانع از تغییرات روبه مثبت ما در زندگیمان باشند چون ما کنترل آنها را در دست داریم نه اینکه آنها کنترل ما را در دست داشته باشند؛ همچنین با تغییراتی که به اجبار وارد زندگیمان می شوند و یا در جامعه به وجود می آیند نیز باید هوشمندانه برخورد کنیم تا از آنها به نفع خود یا کسب و کارمان استفاده نماییم نه اینکه آنها را دیواری بین خواسته هایمان ببینیم.

قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست؛ قومی دگر حواله به تقدیر می‌کنند

فی الجمله اعتماد مکن بر ثبات دهر؛ کاین کارخانه‌ایست که تغییر می‌کنند/ حافظ

در نهایت باید به اهمیت تغییر در زندگیمان توجه داشته باشیم؛ اگر می خواهیم مأموریتمان را در زندگی به درستی انجام دهیم، به اهداف و آرزوهایمان برسیم باید از تغییرات مثبت در زندگی شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعیمان به خوبی استقبال کنیم و از تغییراتی که به اجبار وارد زندگیمان می شوند هوشمندانه عبور کنیم و به سمت آینده برویم تا این تغییرات نیز نتوانند مانعی بر سر مسیر موفقیتی که آن را در پیش گرفته ایم بشوند.

دیگر نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح است این است که عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه اراده خود را بر این گذاشته اند که در زندگی ما تغییرات منفی ایجاد کنند، آنها تلاش می کنند با کاشتن بذر ترس، بذر باورهای منفی، بذر خرافات، بذر عادت های بد، بذر شایعات و… علف های هرز زیادی را در ذهن هر یک از ما بکارند؛ تلاش آنها در همه جا دیده می شود: “در اجتماع، در رسانه ها، در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی و خیلی مکان های دیگر”. ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم که اینگونه افراد جاهل علف های هرز را در ذهن ما و یا اعضاء خانواده و دوستانمان بکارند و تا جای ممکن باید تلاش کنیم که دیگران نیز به دام آنها نیفتند.

جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز؛ باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند/ حافظ

– – – – – –

توجه: دلیل انتخاب مثال هایی که در این مقاله آورده شد به خاطر مناسبت های روز در تقویم و نام گذاری برخی روزها در هفته ای که پشت سر گذاشته ایم در تقویم می باشد و این الگو در برخی مقالات قبل وجود داشته و ممکن است در برخی مقالات بعدی نیز تکرار شود.

روز روستا و عشایر

روز جهانی کودک

روز جهانی پست

حرکت اسرای کربلا به طرف شام

روز بزرگداشت حافظ

روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی

روز اسکان معلولان و سالمندان

۱۳۹۶/۷/۲۱

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *