مزرعه ای در دل یک مدرسه

مأموریت+: در همه جا می توان نوآوری و خلاقیت داشت و از ایده ها برای بهتر کردن هر چیز استفاده نمود. این بار یک معلم خوشفکر و محترم کشورمان دست به اقدامی بسیار عالی زده است. یکی از معلم های مقطع ابتدایی مدرسه ای در کشور ابتکار خوبی به خرج داده است، آقای “محمد تاجیک خاوه” یکی از ۲ معلم مدرسه، از فضای بلا استفاده حیاط مدرسه به خوبی استفاده کرده و در آن مزرعه ای کوچک ایجاد نموده است.

به گفته آقای محمد تاجیک خاوه: در سال ۹۲ و ۹۳ مزرعه ی کوچکی به مساحت ۲۲۰ متر مربع توانستیم احداث کنیم. برپایی این مزرعه هزینه زیادی نداشت؛ بخشی از هزینه کمک خیرین بوده و قسمتی از هزینه گلخانه را خودم تأمین کردم.

خیار محصول اصلی این مزرعه است، سالانه در ۲ دوره کشت حدود ۴ تن محصول خیار از این گلخانه برداشت می شود؛ در کنارش اما انواع سبزیجات هم به بار می آیند که شامل: “ریحان، تره، جعفری” می باشد.

از محصولات این مزرعه کوچک برای تغذیه سالم دانش آموزان نیز استفاده می شود؛ از طرف دیگر با فروش قسمتی از محصولات این مزرعه کوچک هزینه های جاری مدرسه تأمین می شود، از جمله: “شارژ اینترنت، خرید کاغذ، پول برق، آب، گاز و…”.

کاربرد دیگر مزرعه هم کمک درسی است؛ بخشی از کتاب کار و فناوری پایه ششم که به صورت عملی، دانش آموزان با کشاورزی آشنا می شوند.

این مدرسه روستایی چند وقتی است که با درآمد حاصل از فروش محصولاتش، هوشمند شده و به پرده هوشمند و ویدیو پروژکتور و… تجهیز گشته است؛

قابل توجه اینکه ۳ سال است این مدرسه برای تأمین هزینه هایش بودجه ای را از آموزش و پرورش دریافت نکرده.

مأموریت+: چه خوب است در هر کجا که هستیم به نوآوری، خلاقیت و ایده های جدید اهمیت بدهیم و آنها را به اجرا بگذاریم. امیدواریم این کار معلم عزیز و خوشفکر کشورمان الگویی شود برای دیگر مدارس کشور و از فضاهای بدون استفاده مدارس به خوبی استفاده شود تا حتی در مدارس هم “اقتصاد مقاومتی” را به اجرا بگذاریم و از همین دوران با عمل به دانش آموزان یاد بدهیم که می توان در هر کجا دست به کاری مفید زد؛ همیشه این جمله رهبر معظم انقلاب یادمان باشد که: “در جمهوری اسلامی، هر جا قرار گرفته اید، همان جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است “.

هر چند تمام معلم های جهان قهرمان هستند چرا که وظیفه آموزش و پرورش دانش آموزان آینده ساز را بر عهده دارند اما در اینجا قهرمان ویژه ما معلم خوشفکر کشورمان شد؛ ما به او افتخار می کنیم و با صداقت می گوییم: آقای محمد تاجیک خاوه “تو قهرمانی”.

منبع:

اخبار شبکه ۳/ خبرنگار صدا و سیما، آقای فرزاد آذری بقاء

گردآوری تکمیل و تنظیم:

سایت مأموریت+.

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *