دانستنی های مفید برای زندگی

طعم خوشبختی را چگونه برای همیشه بچشیم؟
1402-03-05
رودربایستی چیست و چطور آن را کنار بگذاریم؟
1402-03-05

دانستنی های مفید برای زندگی

این لیست مناسبت های هفتگی هفته ی پیش را در زیر ببین:

“روز ملی جمعیت

روز ایرانگردی و ایران‌شناسی

روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر- آغاز دهه کرامت

روز اهدای عضو، اهدای زندگی

روز بزرگداشت ملاصدرا- صدرالمتألهین

روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف

فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه

روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم(ع)

روز دزفول- روز مقاومت و پایداری

روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاه‌چراغ(ع)

روز نسیم مهر- روز حمایت از خانواده زندانیان”

خب به همین راحتی مقاله این هفته تمام شد؛ خداحافظ تا هفته دیگه

دانستنی های مفید بود دیگه اینا، پس چی بود!، همش مفید بود

فکر کنم هفته گذشته رکورددار بیشترین مناسبت های تقویم در سال بودیم

همه ی آنها هم مهم هستند و نمی شود از هیچ کدامشان گذشت و چشم‌پوشی کرد

این‌بار یک تمرین برایت دارم

میشه خودت بری در مورد هر کدام از آنها تحقیق انجام بدی و موضوعات مهم هر کدام از آنها را متوجه شوی که برای ابعاد مختلف زندگی‌ات*شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی* خیلی مفید می باشند!؟

هفته های بعد سعی می کنم جبران کنم

خودم هم همین کار را انجام دادم و چیزهای خوبی یاد گرفتم اما این‌بار هر چه مثل ایکیوسان نشستم و مشغول فکر شدم, متصل نمودن آنها به یک موضوع واحد شدنی نبود

چیزهایی که از هر کدام متوجه شدم و با آن مواردی که قبلا در مورد آنها می دانستم ترکیب شدند و به احتمال زیاد در روزها و هفته های دیگر هم به آنها اضافه می شوند تا هم اکنون این موارد است:

روز ملی جمعیت

بالندگی هر کشور رابطه ی مستقیمی دارد با جمعیت آن، مخصوصا جمعیت جوان. هر چه جمعیت بیشتر باشد و امکانات رفاهی و زندگی نیز برای همه وجود داشته باشد تحرک و پویایی و رشد و پیشرفت در زمینه های مختلف بیشتر خواهد بود. در قدیم پدر و مادران ما مخصوصا پدربزرگ و مادربزرگ‌های‌مان فرزندان زیادی داشتند و یکی از دلایل آن این بود که وقتی فرزندان بزرگ شدند عصایی باشند برای پیری آنها و در این دوره و زمانه چه کسی بهتر از فرزند!؟. تصور کن فرزندی نداشته باشیم و با آن چیزهایی که یاد گرفته ایم به موفقیت های بیشتری برسیم و عمر طولانی هم داشته باشیم و به سن پیری برسیم، اما در آن ایام چه کسی قرار است هم صحبت‌مان باشد و تر و خشک‌مان کند!؟، از طرفی از داشته های ارزشمندمان مثل آثار هنری، کتاب هایی که نوشته ایم، نتایج علمی جدید، چیزهایی که کشف کرده ایم، اختراعات و ابداعات و کسب و کارمان و… در کل از میراث ارزشمندمان چه کسی باید نگهداری کند تا از آنها به درستی استفاده شود و از بین نروند!؟؛ راستی پس از رفتنمان از این دنیا به دنیایی دیگر, چه کسی قرار است برایمان فاتحه بخواند و باقیات و صالحات برایمان بفرستد!؟

#

رفع موانع مختلف ازدواج و کاهش سن ازدواج نیاز به حمایت و فرهنگ‌سازی دارد اما تلاش برای ساختن یک زندگی مشترک و حفظ و رشد آن بیش از هر چیز نیازمند به آموزش مهارت های زندگی، همسرداری و فرزندپروری می باشد تا یک زندگی مشترک خوب و بادوام شکل بگیرد و تداوم داشته باشد و فرزندان خوبی پرورش یابند که مایه افتخار برای پدر و مادر باشند؛ از آن طرف هم جمعیت کشور نیز به شکل استاندارد رشد نماید و حفظ شود؛ این آموزش ها به میزان زیادی در اینترنت وجود دارد و در صورت نیاز, افراد متخصص و مشاوران مختلفی هم هستند تا مسائل و مشکلات قبل، حین و پس از ازدواج را به همراهی زوج‌ها حل نمایند

برخی از فواید ازدواج: “زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، کسب استقلال و تصمیم‌گیری در مورد زندگی و سرنوشت خود، رسیدن به آرامش، سلامت و امنیت اجتماعی, برخی از فواید یک ازدواج درست، سنجیده و موفق می باشند”

#

روز ایرانگردی و ایران‌شناسی

از ایران چه بگوییم که هر چه بگوییم کم است. از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی‌اش!، از مفاخر و استوره‌ها و افسانه‌هایش!، از قهرمان‌ها و پهلوان‌هایش!، از مردم و مهمان‌نوازی و‌‌‌ احساساتی بودن‌شان که از هر گردشگر خارجی که آنها را از نزدیک دیده باشد پرسیده شود با آنچه از دور از این کشور شنیده برایش از زمین تا آسمان فرق دارد!

همه ی مردم دنیا کشورشان را دوست دارند و ما هم با وجود این تمدن و طبیعت و فرهنگ زشت است اگر کشورمان را دوست نداشته باشیم. بدون تعارف جنس این کشور با همه ی کشورهای دیگر فرق دارد؛ از طرفی هر کجا حق بود بدون تعصب آن را پذیرفت مانند وقتی که اسلام که انسان را به تعالی می رساند را قبول کرد، هر کجا ظلمی را دید در مقابلش ساکت نماند و طرفدار مظلوم بود و….

اگر مدیریت قوی وجود داشته باشد، از منابع مختلف به درستی استفاده شود و ضعف هایی که همه از آنها آگاه هستیم رفع شوند پتانسیل پیشرفت در زمینه های مختلف و جذب گردشگران زیادی را با هر نوع سلیقه ای در دیدن جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی‌اش دارد؛ غذاها و تنوع خوراکی های مختلف آن هم در هر شهری جای خودش را دارد. بماند که هنوز خیلی از جاذبه های مختلف آن برای ما ناشناخته است که اگر آنها را به خوبی بشناسیم و امکانات مناسبی برای گردشگران مهیا شود دیگر برای گردش نیاز به سفر به کشورهای دیگر نمی بینیم؛ کُلی جای دیدنی و غذا و خوراکی های محلی برای سرگرم شدن وجود دارد که هیچ کشور دیگری به گرد پای آن هم نمی رسد

#  #  #  #  #  #  #  #

روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر- آغاز دهه کرامت

احترام به دختر مورد توجه همه ی انسان های بیدار و مخصوصا مسلمانان می باشد چون زمانی در اکثر قبایل عرب با آنها رفتار بدی می شد و اسلام سنت ناپسندی را در عصر جاهلیت از بین برد و به دختران و زنان عزت و حرمت و شخصیت و اعتبار و وقار داد تا ارزش خود را بدانند، با اعتمادبه‌نفس زندگی‌شان را بگذرانند، پله های پیشرفت را در زمینه های شغلی و کاری، علمی، هنری و ورزشی مختلف طی کنند، نقش مهم و تأثیرگذاری در جامعه داشته باشند و به موفقیت های مختلفی دست یابند. آنها که نمادی از ملایمت و پاکی و لطافت و ظرافت هستند و هر پدر و مادر و برادری به وجودشان افتخار می کند و اگر خداوند آنها را نمی آفرید تمام عروسک های دنیا تا همیشه یتیم می ماندند. آنها روزی افراد موفق در زمینه های مختلف و مادران این سرزمین خواهند بود که فرزندان شایسته ای را پرورش می دهند

از زمان ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت برادرشان امام رضا(ع) در تقویم رسمی کشور به عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است

روز اهدای عضو، اهدای زندگی

انسانیت حد و مرزی در هیچ کجای دنیا ندارد و در کشورمان نیز به این موضوع توجه شده است، واقعا چقدر انسان می تواند بزرگ باشد که حتی از جسم خود هم بگذرد تا پس از نبود او دیگران زندگی کنند!. از اینجا می توان سفیر انجمن اهدای عضو شد و از اینجا نیز کارت عضویت اهدای عضو گرفت، اگر هم قبلا گرفته ای واقعا بهت تبریک می گم, روح بزرگی داری که ایثار، فداکاری و مرام پهلوانی در آن موج می زند؛ همین قدم های به ظاهر کوچک هستند که اگر آنها را جدی بگیریم از نظر درونی از ما انسان متعالی می سازند که خیلی ها به آنها توجهی ندارند. ویلیام شکسپیر جمله زیبایی دارد و آن این است: “آن کس که جرأت انجام کارهای شایسته را دارد انسان است”

روز بزرگداشت ملاصدرا- صدرالمتألهین

ملاصدرا با آنکه به علوم مختلفی آشنایی داشت اما بیش از همه یک فیلسوف بود و مکتب فلسفی خود را پایه گذاری کرد. داستان زندگی‌ او یکی از بهترین داستان های زندگی بود که تاکنون و در این مدت آن را خواندم که چیزی کمتر از یک فیلم سینمایی نداشت. اگر مشغول تحصیل هستی داستان زندگی ملاصدرا را از دست نده و از اینجا آن را به صورت کامل و جامع مطالعه کن، بسیار می تواند برایت الهام‌بخش باشد؛ اگر هم می خواهی به نتایج جدیدی در علم، فلسفه و حتی در شغل و کسب و کار خود برسی داستان زندگی او بسیار می تواند برایت مفید باشد و تو هم می توانی با شکوفایی خود یکی از موفق‌ترین مردم دنیا باشی. خودت را باور داشته باش آن وقت می توانی چیزهای جدید اختراع و یا کشف کنی و درهای علم را بگشایی، اما این مسیر راه و روش دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوی

توجه نداشتن به مادیات: ملاصدرا با وجود مال و ثروت زیادی که از پدر متمکن و صاحب منصب خود به ارث برده بود اما به مادیات و تعلقات دنیوی پشت پا زد و همه ی آنچه داشت را در راه علم‌اندوزی و کسب دانش و معرفت صرف نمود

آموختن علوم مفید و توجه به علاقه‌مندی خود: او در نوجوانی در مدت کوتاهی تمام دروس مربوط به ادبیات زبان فارسی و عربی و هنر خط‌ نویسی را فرا گرفت؛ ریاضیات و نجوم و قدری پزشکی نیز از دروس نوجوانان آن زمان بود. درس‌های دیگر او علم فقه، حقوق اسلامی، منطق و فلسفه بود که در این میان صدرای جوان که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود از همه ی آن دانش‌ها مقداری آموخت ولی طبع او بیشتر به فلسفه و به‌خصوص عرفان علاقمند بود. یادداشت‌هایی که از دوران جوانی او باقی مانده به خوبی علاقه ی او را به ادبیات عرفانی بخصوص اشعار فارسی عطار، مولانا و عراقی و نیز تصوف ابن عربی نشان می‌دهد

نشستن پای مجلس اساتید برجسته گذشته و حال: او جدا از اینکه به آثار گذشتگان توجه داشت بیشترین بهره ی خود را در فلسفه و عرفان از میرداماد گرفت و همواره او را مرشد و استاد حقیقی خود معرفی می‌کرد. شیخ بهاءالدین عاملی نیز اگرچه اولین استاد ملاصدرا نیست ولی به نظر می‌رسد که مهم‌ترین استاد وی در ساختار شخصیتی او بوده و بیشترین تأثیر را در بنیان شخصیت روحی و اخلاقی و علمی وی گذاشته است؛ دانش گسترده او از فقه و تفسیر و حدیث و ادب گرفته تا ریاضیات و مهندسی و نجوم و مانند اینها و داستان‌هایی که از شگفتی‌های زندگی او روایت می‌کنند از او یک شخصیت اساطیری و افسانه‌ای ساخته که در هزار سال تاریخ علم پس از اسلام سابقه نداشته و او را می‌توان با فیثاغورس یا هرمس تاریخ علم یونان همانند دانست

اندیشه عمیق در مورد موضوعات مختلف مفید: ملاصدرا یکی از فلاسفه پُرکار بود و دو خصلت علمی دیگر نیز داشت که در دانشمندان کمتر دیده می‌شود یکی عمق معلومات او بود زیرا وی به دانستن، آموختن، تدریس و نوشتن بسنده نمی‌کرد بلکه عادت داشت که مسائل فلسفی را تا آخرین نقطه ی ممکن آن بشکافد و به عمق آن فرو برود، از برکت همین ویژگی بود که توانست تحول بزرگی در فلسفه به وجود بیاورد

تحقیق و داشتن ذهنی باز: خصلت علمی دیگر او اوج دانش فلسفی اوست, یعنی با تحقیق می‌کوشید که از سطح استدلال‌ها و فهم‌های عادی فلاسفه بگذرد و مسائل دشوار فلسفی را با نگاهی کلی‌تر و فراگیرتر بررسی کند، در نتیجه همین ویژگی او توانست بینش فلسفه را در برخی مسائل به کلی بر هم بزند و دیدگاه‌های جدیدی را به فلسفه بیفزاید، از اینجا به یکی دیگر از ویژگی‌های او می‌رسیم و آن خلاقیت و نوآوری او در فلسفه است، نوآوری‌های او بسیار معروف است. او در کتاب اسفار اربعه تقریباً در هر مسئله نخست طرح مشائی آن را به میان می‌کشد و آن را در چارچوب اصول متناسب با مسئله ی آن مکتب مطرح می‌کرد و عقاید مختلف قدیم و جدید را نقل و سپس رد یا اصلاح یا تأیید و تکمیل می‌نمود و یا دلایل جدید و کاملی برای آنها ارائه می‌داد؛ این روش را بیشتر برای سردرگم نشدن دانشجویان در مسئله بکار می‌برد

خلاقیت و نوآوری مداوم: روح خلاق ملاصدرا و قدرت و جامعیت علمی او به او این امکان را داد که نظامی مستقل از همه ی مکاتب فلسفی و عرفانی و کلامی پدید آورد و در عین‌حال از مزایا و جهات مثبت همه ی آنها بهره ببرد. مکتب ملاصدرا مکتب مستقلی است که دارای نظامی خاص و مخصوص به خود است. وی دستگاهی فلسفی ساخت که فراگیر همه ی مسائل فلسفی است به‌طوری که می‌توان ادعا کرد که می‌تواند با اصول خود حتی مسائل فرعی را که بعدها در فلسفه پدیدار می‌شود به‌خوبی حل کند و می‌دانیم که بجز مکتب مشائی و مکتب باستانی اشراقی و عرفان, مکتبی مستقل غیر از مکتب حکمت متعالیه در شرق و غرب بوجود نیامده است که دارای این جامعیت و قدرت پاسخگویی باشد. در میان فلاسفه دوران جدید گفته می‌شود که هگل توانسته است مکتبی مستقل و دستگاه‌گونه ارائه کند ولی متاسفانه این دستگاه هگلی در درون خود دارای تناقض‌هایی است که نظم آن را بر هم می‌زند و نمی‌توان آن را نظامی کاملا فلسفی دانست. باید این حقیقت را پذیرفت که استقلال هر مکتب به آن معنا نیست که مطالب تمام مکتب‌های گذشته را به کناری گذاشته باشد زیرا مسلّم است که هر مکتب فلسفی نیازمند به داده‌هایی از‌ اندیشه گذشتگان است تا همچون اجزاء و مصالح بنای جدید فلسفی از همه ی آنها استفاده کند و به دور از ترکیب و انسجام آن اجزاء و مکاتب به آنها ترکیب و انسجام جدیدی بدهد و شکل آن را به‌گونه‌ای موثر دگرگون سازد

ابداع روش جدید: ملاصدرا مایل بود که مکتب خود را به‌جای فلسفه, حکمت بنامد زیرا اولاً سابقه تاریخی حکمت بسیار عمیق‌تر است و گمان می‌رود که این کلمه همان است که در قدیم آنرا سوفیا- Sophia می‌خوانده‌اند، ثانیاً در قدیم حکمت حوزه ی وسیعی داشت که تمام علوم طبیعی و ریاضی را دربرمی‌گرفت و حکیم کسی بود که جامع تمام علوم بوده و جهان‌بینی وسیع‌تری از دانشمندان زمان خود داشته باشد، ثالثاً در قرآن و حدیث همواره از حکمت ستایش شده و نامی از فلسفه در آن نیست. حکمت, با هر دو تفسیر از معرفت و شناخت واقعی فرا مادی جهان سازگار است از این‌رو ملاصدرا روشی ابداع کرد که هم فلسفه و هم عرفان در آن فعال بودند و به حل مسائل شناختی عالم می‌پرداختند. از اینجاست که می‌توان به عمق و حکمت نام‌گذاری مکتب فلسفی ملاصدرا به حکمت متعالیه- یا فلسفه برتر, پی برد و تصادفی نبود که وی نام کتاب مهم و بزرگ خود را حکمت متعالیه در اسفار اربعه, گذاشت. برتری مکتب او در همین روش زیرکانه‌ای بود که به آسانی توانست بین دو مکتب ضد و مخالف یعنی فلسفه مشائی و اشراق- عرفانی آشتی دهد و آن دو را به وحدت و در واقع به تعالی برساند، او این برتری را با کلمه ی متعالیه نشان می‌داد. نکته ی ظریفی که در اینجا وجود دارد این است که از حکمت نه فلسفه و نه عرفان می‌توان پلی ساخت که آن دو بیگانه را با هم آشنائی دهد و دو مکتب به کلی متفاوت را به هم نزدیک سازد؛ حکمت کلمه ی رمزی است که ملاصدرا توانست از آن برای برخورداری از دو مکتب فلسفی و عرفانی موجود در برابر خود بهره ببرد و آن دو را با هم آشتی دهد

اما جدا از موضوعات که در پاراگراف های بالا به آنها اشاره شد چه چیز زیربنای کارهای علمی او بود؟ اگر می خواهی به نتایج علمی جدید و حتی در شغل و کسب و کار خود برسی دو موضوع مهم از زندگی ملاصدرا را فراموش نکن:

۱- شخصیت ملاصدرا ابعاد زیادی دارد و زندگی او یک زندگی پُرماجرا است. ملاصدرا با آنکه از درس استادانش به‌خوبی به مقامات بالای معنوی رسیده بود ولی معتقد بود که خلوت نشینی او در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی در روستای نزدیک قم بنام کَهَک و عبادت و دل سوختگی و یأس او از مردم، همه و همه سبب گردید که دریچه‌ای تازه از حقیقت و جهان غیب به‌روی او باز شود، او این مطالب را در مقدمه کتاب اسفار اربعه‌ آورده است. انزوای همراه با حالت شکست روانی او سبب گردید که وی مردی دارای روحی قوی شود تا بتواند افلاطون‌وار حقایق فلسفه را نه فقط با استدلال بلکه با شهود خود درک کند. همین ریاضت‌ها سبب گردید که از آن جوان حساس و زودرنج, مردی مقاوم و باحوصله بسازد که چون کوه در برابر حملات دانشمندان سطحی و یا حسود زمان خود مقاومت کند و رسالت خود را تا آخر عمر به خوبی انجام دهد. وی‌ در مقدمه ی کتاب اسفار‌ اربعه‌ آن را حاصل‌ دوره ی طولانی‌ انزوا و کناره‌جویی‌ از مشاغل‌ علمی‌ مرسوم‌ می‌شمارد و از سوی‌ دیگر از استاد خویش‌ میرداماد با دعایی‌ که‌ در حق‌ زندگان‌ رواست‌ یاد می‌کند و نیز در اواخر بخش‌ نخست‌ از بخش های‌ چهارگانه کتاب‌ خود از حالتی‌ الهام‌بخش‌ که‌ او را به‌ پرداختن‌ مطلب‌ توانا ساخته‌ است‌ سخن‌ می‌گوید. به همین خاطر تنهایی او در روستا نقطه ی عطف مهمی در زندگی ملاصدرا بود و شتاب رشد روحی و علمی او را به سرعت افزایش داد و تصمیم او را برای انتخاب راه زندگی قطعی ساخت. از تاریخچه زندگی جوانی و حتی نوجوانی او برمی‌آید که از همان آغاز تحصیل، به‌همان‌اندازه که به فراگرفتن دانش اصرار داشت، به تهذیب و تربیت روحی خود هم علاقمند بوده و راه خود را مانند دیگر سالکان, از پیش برگزیده بود ولی خلوت و ریاضت‌های روحی او در روستای کهک او را قاطع‌تر و برنامه زندگی او را روشن‌تر ساخت

۲- مطلب دیگر بهره‌مند بودن ملاصدرا از شهود به معنای ارتباط با غیب و کشف حقایق که اساتید برجسته حکمت اشراقی همه از آن برخوردار بودند می باشد. وی در برخی از کتب خود یادآور شده است که او نخست حقیقت هر مسئله فلسفی و عقلی را با شهود آن ادراک می‌کند و سپس آن را با ادله عقلی و فلسفی اثبات می‌نماید. وی مدعی است که او تنها فیلسوفی است که توانسته است مسائلی را که حکمای اشراقی با کشف و شهود به دست آورده بودند و هر یک از آنها را که به صورت یک نظریه اثبات نشده ارائه می‌کردند کاملاً به شکل براهین منطقی و فلسفه‌پسند درآورد که حتی کسانی که به ادراک شهودی اعتقاد ندارند در برابر آن تسلیم شوند. همانگونه که بسیاری از نظرات و آراء مشهور را پیش از او حکمای اشراقی بیان کرده بودند ولی اثبات فلسفی همراه آنها نبود. شهود و اشراق را می‌توان با برهان اثبات کرد و تجربه‌های شخصی را کُلیت بخشید همانطور که احکام ناپیدای طبیعت را می‌توان با ریاضیات اثبات کرد. در هر حال باید اعتراف کرد که قدرت عقل محدود است ولی شهود و عشق مرز ندارد و با آن می‌توان به حقایق رسید. وسعت میدان دیدگاه‌ها و تعدد منابع تفکر او دست ملاصدرا را برای وسعت بخشیدن به دامنه ی فلسفه باز کرد و باعث شد که در فلسفه ی او تنگ نظری‌های برخی مکاتب وجود نداشته باشد. وی‌ بار‌ها در اسفار اربعه‌ و دیگر آثار خود از درآمیختن‌ روش‌ شناخت‌ فلسفی‌ و طریقه شهود عرفانی‌ سخن‌ می‌گوید و بر سستی‌ روش هایی‌ که‌ افراد به‌ یکی‌ از این‌ دو دیدگاه‌ تکیه‌ دارند تأکید می‌ورزد. در بحث‌ انسان‌ کامل‌ نیز اظهار می‌دارد که‌ اغلب‌ مباحث‌ کتابش اسفار اربعه‌ به گونه‌ای‌ است‌ که‌ جز کسانی‌ نادر که‌ به‌ جمع‌ بین‌ علوم‌ متفکران‌ و علوم‌ مکاشفان‌ توفیق‌ یافته‌اند از آن‌ بهره‌ ندارند

دو نکته ی طلایی بالا می تواند مانند گذشته علم را در هر زمینه ای به صورت جهش‌وار گسترش دهد چون توسط افراد سرشناسی مانند ملاصدرا و دیگر افراد معتبر تست شده است و می توان آن را به یک الگوی تکرارپذیر تبدیل کرد؛ در زندگی افراد موفق دیگری در داخل و خارج هم در حوزه های کاری مختلف تا حدودی این موارد دیده شده

شاید بگویی به این دو مورد علاقه دارم، شرایطش را هم دارم اما خیلی دوروبرم شلوغ است، در شهر زندگی می کنم و… موارد دیگر. بهتر است از این چرخه ی معیوب شهرنشینی بیرون بیایی و بروی در روستا زندگی کنی، الان مثل دوران قدیم نیست که روستاها هیچ چیز نداشته باشند بلکه بسیاری از امکانات و زیرساخت ها مانند برق، آب، گاز، اینترنت، مدرسه، هوای سالم، آرامش، محصولات محلی و… در خیلی از روستاها وجود دارند، متوسط هزینه های زندگی در شهر هم در بهترین حالت دو برابر یک زندگی روستایی است. دیدگاه سنتی خود را کنار بگذار و به آن به عنوان یک دهکده ی زیبا و پُر ماجرا نگاه کن، ملاصدرا و بسیاری از افراد موفق دیگری که در علم و شغل و یا کسب و کار خود درخشیده اند هم همین کار را انجام داده اند. این فرصت بسیار مناسبی است که می توانی خود را رشد و توسعه بدهی همانطور که بخش های کوچکی را در اینجا خواندی که ملاصدرا چه کار کرد

متأسفانه بسیاری از اوقات قصه را از وسط ماجرا برای ما تعریف می کنند، مثلا “چطور به زندگی شهرنشینی عادت کنیم؟”، اصلا کی به ما گفته که همه باید شهرنشین بشیم؟ هان!، کی همچین جرأتی کرده که به ما بگه همه ی ما باید شهرنشین بشیم و این فکر را در سر ما انداخته که همه ی ما باید شهرنشین باشیم و بعد در گوگل سرچ کنیم که چگونه شهرنشین بشویم و بعد یک زندگی ماشینی داشته باشیم و هویت و اصالت خود را فراموش کنیم و خودمان، علایق و استعدادهای‌مان را نادیده بگیریم و همان کارهای تکراری را انجام دهیم که دیگران آنها را انجام می دهند و باقی ماجرا!؟؛ شهید آوینی جمله ی بسیار عمیقی دارد و آن این است: “اگر انسان هایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد”. همه ی ما آزاد به انتخاب هستیم که در شهر زندگی کنیم و یا در روستا، روی این موضوعات فکر کن مخصوصا اگر درونگرا هستی، سبک زندگی در شهر برایت قابل پذیرش نیست و معنایی برایت ندارد و به محیط های آرام و خلوت و طبیعی و کار بر روی موضوعات علمی و یا شغل های روستایی مانند کشاورزی، باغداری، بوم‌گردی و… علاقه‌مندی؛ زندگی خودت است، نگذار دیگران و جو مرسوم جامعه که خیلی ها دچار آن شده اند و به نوعی دیگر نمی توانند از آن رهایی پیدا کنند برایت تصمیم بگیرند. اگر هم مشغول تحصیل هستی و یا شغل و کسب و کاری داری به شرط عمل به راه و رسم ملاصدرا به نتایج درخشان جدیدتری خواهی رسید, شک نکن، بشریت در انتظار کشف و اختراعات توست به شرط آنکه به خودت اهمیت بدهی و برای همیشه در هیاهوی زندگی کاملا مدرن در شهر گم نشوی

چند وقت پیش بنیاد برکت پویشی را راه اندازی نمود به نام “به روستا برمی گردیم” و از افرادی که علاقه‌مند بودند و شرایطش را داشتند به روستا برگردند حمایت می کرد، اگر به این موضوع به صورت جدی علاقه‌مندی و یا خیلی وقت است به آن فکر می کنی و نیاز به همراهی داری با آنها در تماس باش، اگر هم دست به کار شدی و در روستا و در دل طبیعت زندگی می کنی خوشا به حالت, قدم ارزشمند و مهمی در زندگی خود برداشته ای که اگر به درستی از آن استفاده کنی به شکوفایی می‌رسی و اگر به نکته های مهم مقالات قبل و بعد از این مقاله هم توجه داشته باشی و به آنها عمل کنی سالیان سال در سلامت فکری و روحی و جسمی به سر خواهی برد و به موفقیت ها و نتایج ارزشمند و درخشانی دست می‌یابی. در این مطالبی که گفته شد به نوعی گنجی به روی تو نمایان شد که در زیر انبوهی از خاک رفته بود، از آن به بهترین شکل استفاده کن

#  #

روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف

روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف بهانه ای برای تکرار اهمیت استفاده موثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه‌سازی مصرف و در نتیجه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه است

بهره‌وری اینگونه تعریف شده است “استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه ی لحظه ها، مجموعه امکانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اش کمک می کند”

بهره‌وری می تواند بیشترین استفاده از کمترین امکانات و منابع در راه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه ی زندگی هر یک از ما باشد. اگر می خواهیم در دنیای پُر رقابت امروزی، رونق اقتصادی، اجتماعی و زندگی بهتری داشته باشیم لازم است به بهره‌وری بالایی برسیم زیرا ایستادگی و تداوم حیات در صحنه جهانی سرعت و دقت بیشتری می طلبد. در حال حاضر در برخی کشورهای توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری های فراوانی در راه بهبود بهره‌وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه ها و حتی افراد انجام می گیرد. آنها پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره‌وری می دانند

از اهداف مهم بهره‌وری می توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده ی بهینه از زمان اشاره کرد. بهره‌وری بدون ارتقای کیفیت امری بیهوده است. افزایش کیفیت می تواند شامل بهبود امور مادی نظیر تولید محصول*کالا و خدمات* و بهبود شرایط کار و امور معنوی مانند بهبود شیوه زیستن، عبادت و اجرای احکام الهی باشد. در اسلام هم به افزایش کیفیت توجه ویژه ای شده است به گونه ای که خداوند در آیات نورانی قرآن کریم بارها انسان را به انجام بهترین ها دعوت می کند

از دیگر اهداف مهم بهره‌وری کاهش هزینه است. دین مبین اسلام در موارد فراوانی به مومنان سفارش می کند از منابع در اختیارشان درست استفاده کنند تا با پیش‌گیری از خسارت های احتمالی هزینه ها را کاهش دهند. اسلام با سفارش به استفاده معتدل از منابع می خواهد از اسراف که هزینه فراوانی به انسان تحمیل می کند جلوگیری کند تا هزینه های اضافی در موارد ضروری‌تر و مهم‌تر به کار گرفته شود

به لحاظ عدم آگاهی کامل افراد جامعه از مفاهیم بهره‌وری, برخی اوقات برداشت‌ های نادرستی از بهره‌وری و بهبود آن می‌شود، بطور مثال عده‌ای بهره‌وری را به ‌عنوان سخت‌تر کار کردن می‌دانند در صورتی ‌که معنا و مفهوم بهره‌وری در ارتباط با کار کردن, چیز دیگری است؛ بهره‌وری را می‌ توان هوشیارانه و آگاهانه‌‌تر کار کردن بیان کرد نه سخت‌تر کار کردن

همیشه این باور وجود دارد که هر فرد در حالت عادی دارای استعداد‌ها، قابلیت‌ ها و ظرفیت ‌هایی از قبیل خلاقیت، نو‌آوری، ابتکار، اختراع، مدیریت، رشد و ترقی و همچنین ویژگی‌ های خاصی می‌باشد که بر اثر پرورش و آموزش‌ های صحیح و مناسب می‌توان این استعدادها، قابلیت‌ ها و ظرفیت‌ ها را به مرحله ی ظهور برساند و موجب رشد و بهبود بهره‌وری خود، خانواده و نیروی انسانی کسب و کار شود، بنابراین از جمله مهم‌ترین ابزارهای رشد و بهبود بهره‌وری توجه به آموزش و پرورش هدفمند خود، نزدیکان و نیروی انسانی می‌باشد

سعادت، خوشبختی هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه ی اقشار جامعه می‌باشد و بهره‌وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیت ‌ها و تلاش‌ ها در بخش‌ های مختلف زندگی، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ می‌باشد، بر این اساس طبیعی است جوامعی که مردمی سخت‌کوش و فعال و تلاشگر دارند از بهره‌وری بالایی هم برخوردار خواهند بود به شرط آنکه به آن توجه ویژه شود

برای بهره‌ور بودن باید باور و اعتقاد داشته باشیم که امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز می‌توان عمل کرد و این مطلب همان فرمایش امام علی(ع) است که می‌فرماید: “کسى که دو روزش با هم برابر باشد زیان‌کار است”؛ بر این اساس باید سعی و تلاش کنیم که هر روزمان بهتر از دیروزمان باشد و این هم یک پیام و ویژگی مهم بهره‌وری است

فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی

از همان دورانِ دور دشمن دست از سر این کشور بر نمی داشت و هر دفعه با بهانه ای به آن هجوم می آورد، نخل های خرمشهر که هنوز هم هستند در گرمای خرماپزان آن شاهد ماجرا بودند که چه بر سر این شهر و مردمش آوردند اما، پشت این اما مردان و زنانی بودند که از حق خود نگذشتند و اجازه ندادند یک وجب از این خاک بیش از پیش کم شود و با مقاومت، ایثار و فداکاری بسیار خرمشهر را دوباره پس گرفتند و آن را آزاد کردند؛ از این پیروزی سراسر مردم میهن به وجد آمدند و بسیاری اشک شادی ریختند

عراقی‌ها بر روی دیواری در خرمشهر نوشته بودند: “آمدیم که بمانیم”؛ شهید بهروز مرادی بعد از آزادی خرمشهر زیر آن نوشت: “آمدیم نبودید”

هنوز خاطره ی آزادی خرمشهر شیرین است که نشان می دهد آزادی چه معنایی دارد

# # # #

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه

زیارت نشان از ایمان و احترام به بزرگان دین و باور به عالم غیب است؛ شاید برای این روز همین یک جمله از پیامبر رحمت(ص) کافی باشد: “آن کس که مرا یا یکی از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت او را دیدار خواهم کرد و از ترس و وحشت آن روز نجاتش خواهم داد”

پیاله بر کفنم بند تا سحرگهِ حَشر؛ به مِی ز دل بِبَرَم هولِ روزِ رستاخیز

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی؛ که جز وِلایِ تواَم نیستْ هیچْ دست آویز/ حافظ

روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم(ع)

حضرت صالح, یکی از پسران امام موسی کاظم(ع) و برادر حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) بود که زیارتگاهی نیز به نام ایشان در تهران وجود دارد که مکانی فرهنگی، زیارتی و گردشگری محسوب می شود که بنا به ادعای پایگاه جامع امامزادگان روزانه حدود ۳۰ هزار نفر زائر دارد. به‌سبب قرار داشتن مرقد در محدوده مرکزی تجریش و آمدوشد فراوان مردم و زائران, به‌تدریج بازار تجریش نیز شکل گرفت و کسبه ی زیادی در آنجا مشغول به فعالیت شدند

پخش بسته‌های نمک از نذرهای خاص مردم در این امامزاده به‌شمار می‌رود، دلیل این امر هم اینطور نقل شده است که در گذشته‌ به‌دلیل عدم دسترسی به وسیله نقلیه و صعب‌العبور بودن تجریش در زمستان, زائران با خود نمک می‌آوردند و در مسیر می‌پاشیدند تا راه را برای خود و دیگر زائران باز کنند. ازجمله نذرهای رایج دیگر در این امامزاده, آش و همچنین نان و پنیر و سبزی ست

اما نذر چیست و چه شرایطی دارد؟ نذر در واقع یک نوع توسل به ائمه(ع) و فرزندان صالح آنها می باشد که برای رسیدن به خواسته ها*اهداف رویاها و آرزوها*، رفع مشکلات، دوری از کارهای اشتباه و بر آورده شدن حاجت ها از آن استفاده می شود؛ البته نذر راه و روش خودش را دارد که اگر به درستی اجرا شود قبول شدن آن بیشتر ممکن می شود. اهمیت وفای به نذر چه مادی و معنوی نیز نوعی سپاس و تشکر از خداوند و کسانی است که ما آنها را شفیع*کسی که برای دیگری خواهش عفو یا کمک کند* و واسطه برای برآورده شدن حاجات خود قرار دادیم. طبیعی است که ما نیاز به نذر و واسطه داریم و منفعت آن به خود ما برمی گردد وگرنه ائمه(ع) هیچ‌گونه نیازی به پول و نذری ما، زیارت، ذکر گفتن و دعاهای ما ندارند

روز مقاومت و پایداری- روز دزفول

چهارم خرداد سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر موشک‌باران عراق در زمان دفاع مقدس, موجب شد این تاریخ به نام روز ملی مقاومت و پایداری در تقویم ثبت شود. داستان از این قرار بود که به گواه تاریخ, مردم دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی‌شمار بر پیکره ی شهر همزمان بخش‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند، این کار باعث شد اراده ی رژیم بعثی در خالی کردن شهر و در هم کوبیدن آن به یکی از آرزوهای دست نیافتنی برای متجاوزان تبدیل شود به همین خاطر بازسازی حین جنگ از ویژگی‌های منحصر به فرد مقاومت سرسختانه مردم دزفول می باشد چون مردم دزفول برای ماندن و مقاومت در شهر اصرار داشتند و هر بار در اولین فرصت و بلافاصله پس از تخریب منازل مسکونی خود, دست به کار بازسازی، نوسازی و تعمیر ویرانه‌ها می‌زدند و سرپناه خود را برای ماندن در شهر آماده می‌کردند

از نقش موثر جوانان و فرزندان دزفول در مدیریت جنگ زیر گلوله باران و حملات هوایی و موشکی بی‌وقفه دشمن می‌توان به عنوان عامل دیگر انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه ی مقاومت نام برد. پشتیبانی از جبهه‌ها نیز به عنوان دلیل دیگر انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت است؛ با وجود اینکه مردم دزفول زیر بارانی از بمب و موشک نیازمند حمایت و پشتیبانی بودند با تمام توان در پشتیبانی از جنگ اقدام می‌کردند. از نمونه‌های پشتیبانی مردم دزفول از رزمندگان می‌توان به جابجایی مهمات با ماشین شخصی، حمل و جابجایی اسرای جنگ، انتقال نیروهای رزمنده، اهدای خون به رزمندگان مجروحی که به مراکز درمانی دزفول منتقل می‌شدند و تأمین اقلام مورد نیاز رزمندگان در جبهه‌ها اشاره کرد

میهمان نوازی و پشتیبانی از رزمندگان دلیل دیگر انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت است و در واقع دلیل اصلی مردم برای باقی ماندن در شهر، خدمت به رزمندگان و تقویت روحیه آنها بود به طوری که درب منازل مردم برای استراحت رزمندگان و استفاده از تلفن برای تماس با خانواده‌ها باز بود و تقریباً تمام آنچه رزمندگان حاضر در شهر نیاز داشتند توسط مردم به صورت صلواتی در اختیار آنها قرار می‌گرفت

در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری به دست دشمن متجاوز در این شهر تخریب شد. دشمن بعثی ۲ لشکر از ۶ لشکری که برای حمله به خاک میهن آماده کرده بود را مأمور به فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و در نهایت این استان را به تصرف خود در آورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح‌المبین وجود نداشت و مقدمه ی آزادسازی خرمشهر فراهم نمی‌شد

امام خمینی(ره) در پنجم اردیبهشت سال ۶۲ در پیامی به مردم دزفول گفتند: “شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دین خود را به اسلام ادا کردید”. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور در خصوص مقاومت و پایداری مردم دزفول در دوران دفاع مقدس فرمودند: “اینکه مرحوم قاضی در دزفول ماند و موجب شد که مردم در دزفول بمانند و با این همه موشکی که به دزفول زدند دزفول تخلیه نشود, راز اینجا است، چون اگر دزفول از سکنه خالی می‌شد گرفتن آن آسان بود”

مرحوم قاضی که بود؟ سید مجدالدین قاضی دزفولی, نخستین امام جمعه دزفول و از مبارزان دوران پهلوی بود. او سال‌های زیادی از عمر خود را صرف آموزش و پرورش مردم دزفول نمود و همواره در خطبه‌های نماز جمعه و سایر اجتماعات مردم را به رعایت تقوای الهی و صبر و استقامت سفارش می‌کرد. ایشان در راه تدریس و مخارج طلاب زحمات و سختی های فراوانی را متحمل شد. در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران, آن مرحوم همواره با صلابت و استواری خاص خودش مردم را به پایداری و حضور فعال در جبهه‌های نبرد و پشتیبانی از مدافعان اسلام تشویق می‌نمود و خود با حضور در جبهه‌های جنگ به رزمندگان اسلام قوت قلب می‌دادند

روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاه‌چراغ(ع)

احمد بن موسی بن جعفر ملقب به شاه‌چراغ و مشهور به سید السادات الاعاظم, از فرزندان امام کاظم(ع) است و مادر ایشان به ام احمد شهرت داشت. شیخ مفید از احمد با بزرگی و عظمت یاد نموده و گفته است: “امام کاظم(ع) مزرعه خویش را که به ‌یسیره معروف بود به او بخشید و احمد بن موسی بن جعفر(ع) هزار بنده را آزاد کرد”. او از امامزادگان مشهور می باشد که به ایران سفر کرد و با شنیدن خبر شهادت امام رضا(ع) در شیراز ماند و در همان‌جا به شهادت رسید. مقبره وی در شیراز مدت‌ها مخفی بود

یکی از حکایت هایی که دلیل بر دادن لقب شاه‌چراغ را به ایشان داده اند این است: تا زمان عضدالدوله, کسی از مزار شاه‌چراغ(ع) اطلاع نداشت و مکان حاضر تل گلی بیشتر نبود که در اطراف آن خانه‌های متعدد وجود داشت از جمله پیرزنی در پایین آن تل خانه‌ای گلی داشت و در هر شب جمعه ثلث آخر شب می‌دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می‌درخشد و تا طلوع صبح نورش به نظر می‌رسد. چند شب جمعه مراقب بود و روشنایی چراغ به همین کیفیت ادامه داشت. با خود اندیشید شاید این مکان قبر یکی از امام‌زادگان یا اولیای خدا باشد و بهتر است که امیر عضدالدوله را بر این وضع آگاه نماید. هنگام روز به همین قصد به سرای عضدالدوله دیلمی رفت و کیفیت آنچه را دیده بود به عرض او رسانید. امیر و حاضران از بیانش در تعجب شدند. درباریان که چنین موضوعی را خلاف می‌دانستند هر کدام با سلیقه خود چیزی بیان کردند. یکی گفت: “پیرزن به علت ضعف قوا شب خوابش نمی‌برد” و هر کس سخنی می‌گفت. عضدالدوله گفت: “نباید چنین باشد که شما می‌گویید، سخنان این زن در دل من اثری نیکو باقی گذاشت زیرا می‌گوید که این چراغ فقط در شب‌های جمعه آن هم در ثلث آخر شب دیده می‌شود نه همه شب‌ها و نه تمام شب جمعه؛ با توجه به این موضوع بایستی دقت بیشتری داشت، باشد که سرّی از اسرار مکشوف گردد”. به هر حال قرار شد که اولین شب جمعه آینده شخصاً درون خانه پیرزن به مهمانی رود و خود چراغ را بررسی و مشاهده کند. چون شب جمعه فرا رسید شاه به خانه پیرزن آمد. چون ثلث آخر شب شد چشمش را متوجه سمتی نمود که چراغ را به او نشان می‌داد، وی آشکارا نور چراغ را دید و در شگفتی عجیب بماند. حیران و متفکر به سرای خویش بازگشت و با خود گفت: “این آثار و علایم چگونه و از کجا می‌تواند باشد و آیا آنچه را دیده‌ام خواب بوده است یا بیداری!؟”. در همین تحیر و تفکر به خواب رفت. در عالم رویا سیدی بزرگ‌وار و جلیل القدر را زیارت کرد که به او فرمود:‌ “ای امیر از چه در خیالی؟ در این محل مدفن من است و من احمد بن موسی الکاظم هستم و برای اطمینان خاطر خود کسی را در همین محل نزد ما بفرست تا انگشتری به جهت تو بفرستم” و چون عضدالدوله چنین بدید و بشنید شادمان از خواب بیدار گردید…/ زاهدی، احمد بن موسی(ع)، ص ۹۹- ۱۰۳

روز نسیم مهر- روز حمایت از خانواده زندانیان

پنجم خردادماه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان و روز نسیم مهر بهانه‌ای برای برپایی جشن‌ها و گردهمایی‌ها است تا از خانواده‌های زندانیان که بی گناهان قربانی جرم هستند حمایت شود. روز ملی حمایت از خانواده زندانیان درحالی گرامی داشته می شود که خانواده آنها در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار دارند

بزه‌دیدگان واقعی خانواده های زندانیان هستند که در بسیاری از مواقع هیچ نقشی در جرم سرپرست خانواده ندارند اما به گونه ای غیرمستقیم مجازات می شوند و بار سنگینی از نگاه منفی جامعه را بدوش می کشند. آنها افرادی بی گناه و از اقشار ضعیف جامعه هستند که با زندانی شدن سرپرست خانواده در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار می گیرند. متأسفانه قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان به رغم محرومیت های بسیار به دلیل نگاه منفی که اعضای جامعه به خانواده های آنان دارند از مسیر جذب کمک‌های مردمی دور شده اند. بدون تردید اکثریت قریب به اتفاق خانواده های زندانیان را که هیچ نقشی در ارتکاب جرم ازسوی فرد بزهکار نداشته اند باید در زمره اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه به حساب آورد

بر اساس تحقیقات صورت گرفته اکثر خانواده های زندانیان نیازمند حمایت جدی هستند. گر چه نهادهای حمایتی درحد بضاعت خود به این خانواده ها خدمات ارائه می دهند اما فقدان نظام جامع حمایتی و کمبود اعتبارات، شرایط دشواری را برای زندگی روزمره ی آنها به وجود آورده است به نحوی که حتی در مواردی برای تأمین حداقل نیازها دچار بحران های جدی می شوند در حالی که باید دغدغه این خانواده ها صرفا حبس سرپرست خانواده باشد. درصورت عدم حمایت از این خانواده ها شاهد رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی‌گری بود و باید این زنگ خطر را به صدا درآورد که در آینده باید شاهد ورود تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده زندانیان به چرخه جرم در سطح جامعه شد. از سوی دیگر برچسب زندان و زندانی نوعی نگرش منفی را به همسران و فرزندان زندانیان در برخی مناطق به وجود آورده و تردیدهایی برای کمک به آنان ایجاد کرده است درحالی که بر اساس آموزه های اسلامی و با جست و جو در سیره عملی ائمه اطهار(ع) به خوبی می توان دریافت که خانواده های زندانیان از مصادیق بارز فقرا هستند که ضرورت حمایت از آنها بیش از سایر نیازمندان احساس می شود

نامگذاری این روز سند گویایی بر ضرورت حفظ کرامت انسانی زندانیان و خانواده های آنها و الهام گرفته از آموزه های  اسلام فارغ از نوع جرم، نژاد، ملیت و اعتقادات است. امید است که پنجم خرداد هر سال به جشن ملی توانمندسازی این خانواده ها مبدل شود و افراد مختلف جامعه به کمک آنها بشتابند. انجمن حمایت از زندانیان یک موسسه عام‌المنفعه است که از سال ۱۳۲۰ با تصویب هیات وزیران شروع به فعالیت کرد و تا بعد از انقلاب فراز و فرود فراوانی داشته است. بعد از انقلاب و در سال ۶۰ با توجه به اصلاحاتی که در اساسنامه صورت گرفت, این موسسه به عنوان یک موسسه خیریه و عام‌المنفعه شناخته می‌شود که رسالت اصلی آن رسیدگی به خانواده زندانیان بی‌بضاعت است و افراد علاقه مند و خیرخواه می توانند با مراجعه به این سازمان و یا سایت آن به خانواده زندانیان کمک نمایند

اشتباه ممکن است برای هر کسی رُخ دهد اما بخشش به روش های مختلف توانایی است که خداوند در درون هر یک از ما قرار داده که اگر از آن استفاده کنیم قدمی در راه سعادت و کمال خود برمی داریم

#  #

این خلاصه ای از دانستنی های مفیدی بود که در مورد مناسبت های هفتگی هفته پیش با هم متوجه شدیم

دانش و علم باید ما را به تکامل برسانند و هر دانش و علمی مفید نیست؛ گاهی دانستن برخی دانستنی ها تفاوتی در زندگی خودمان و دیگران ایجاد نمی کند، مثلا نهنگ در دریا چند بار نفس می کشد؟، چند قطره آب در دریا وجود دارد؟، تعداد برگ های درختان کُل دنیا چندتاست؟ و… خیلی از دانستنی هایی که واقعا دانستنشان مهم نمی باشد, اما برخی دیگر از دانش و علم و دانستنی ها, هم برای خودمان مفید هستند و هم برای دیگران، آنها ما را به رشد و تعالی می رسانند، برای دانستن‌شان هم نیاز به تحقیق داریم

حالا ببینم تو چه کار می کنی

از رو اینجا ننویسی که تقلب قبول نیست

برو گوگل، نتایج اول، سایت های معتبر

هفته دیگه تمرینی که ازت خواستم رو می خوام/ موفق باشی.

۱۴۰۲/۲/۵

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

دیگر منابع استفاده شده:

الاسفار الاربعه

بهرهوری و بهینهسازی مصرف

حضرت صالح بن موسی کاظم(ع)

روز مقاومت و پایداری- روز دزفول

حضرت احمدبن موسی شاه‌چراغ(ع)

روز نسیم مهر- روز حمایت از خانواده زندانیان

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *