برای کارآفرین موفق و بزرگی شدن و رسیدن به درآمد بالا به ترتیب چه کارهایی باید انجام داد؟

به کجا می کشیم ای که تو آن آنِ منی؟
1398-02-27
شهابِ مسافر، به مقصد رسیده ای؟
1398-02-27

پاسخ سوال تیتر مقاله ی این هفته آرزوی میلیون ها نفر در کشور و سراسر جهان است و آنطور که من تحقیق کردم کسی پاسخ سرراست و روشنی به آن نداده است و هر کس فرمول خودش را برای آن دارد. عده ای می گویند برای کارآفرین شدن کاری را انجام دهید که هم اکنون دیگران آن را با موفقیت انجام داده اند، عده ای می گویند کاری را انجام دهید که نیاز جامعه باشد و سود خوبی داشته باشد، عده ای می گویند برای شروع کارآفرینی باید ایده داشت و… خلاصه هر فردی طبق جهان بینی و تجربه ی خودش نظر خود را در مورد کارآفرینی دارد.

اما اصلا چرا کارآفرین شویم؟

انجام یک عمر کاری که آن را دوست داریم

رسیدن به درآمد بالا که با گرانی های پیش آمده دغدغه ی هر یک از ما می باشد

ایجاد اشتغال برای دیگران و فرد تأثیرگذاری بودن در اجتماع

اینها سه دلیل مهم برای کارآفرین شدن هستند.

اصولا انجام هر کاری که بتوان از آن پول حلال به دست آورد شغل خوبی است و می توان در آن کارآفرین شد، اما وقتی بحث یک عمر زندگی در میان است که باید هر روز به کار مشغول شد مسئله به بررسی بیشتر و عمیق تری نیاز دارد تا انتخاب بسیار درستی داشته باشیم.

آیا حاضری هر روز به کاری مشغول شوی که آن را اصلا دوست نداری؟

آیا در انجام کاری که آن را دوست نداری می توانی موفق باشی؟، آیا می توانی آن را به درستی انجام دهی؟، آیا می توانید آن را رشد دهی؟

پاسخ سوال های بالا خیر است

بنابراین در میان این همه شغل و این همه پیشنهاد کاری از طرف روزنامه، اینترنت، دوستان و دیگران باید چه کاری را انجام داد؟

با دو سوال کلیدی پاسخ دقیق سوال مهم بالا برای همیشه مشخص می شود:

به چه کاری علاقه داری؟

در انجام چه کاری تخصص داری و آن را به خوبی انجام میدهی؟

یکی از مراحل مهم خودشناسی همین است، اینکه تو با خودت خلوت کنی و ببینی به چه کاری علاقه داری و میخواهی آن کار را سالیان سال انجام دهی؟

شاید بگویی: “من به خیلی چیزها و به خیلی کارها علاقه دارم و نمی دانم کدام یکی از علایق خود را انتخاب کنم”. پاسخ این است که آن علاقه ی که باید از همه برای تو ارجحیت*برتری* داشته باشد این است که: “برای دیگران مفید باشد، باعث بهبود زندگی دیگران شود و در جامعه تأثیر مثبت داشته باشد”؛ این آن علاقه ای است که باید در زندگی خود قطعا آن را پیدا و دنبال کنی تا شگفتی ها در زندگی خودت و دیگران خلق شوند.

اگر به زندگی افراد موفق یا دقیق تر بگویم به زندگی کارآفرینان موفق نگاه کنی یک چیز مشترک بین آنها میبینی و آن این است که آنها به کاری که انجام میدهند علاقه دارند و بعد از علاقه در کاری که انجام می دهند متخصص هستند؛ برای روشن شدنِ این مطب فقط یک مثال در این مورد می آورم: حمیدرضا غلامی، یکی از جوانانِ موفقِ سالِ ۱۳۹۷ در برنامه پایش گفت: “شاید هر کسی بود می گفت من که تو این کار وارد نیستم، اما من گفتم من این کارو دوست دارم”.

بنابراین اول از همه به دنبال این باش که متوجه شوی با آن معیارهایی که در بالا گفتم به چه کاری علاقه داری، اگر به آن کار علاقه داشته باشی قطعا در زمان کوتاهی در انجام آن کار متخصص هم میشوی و برگ برنده همراه توست.

چرا من بر روی “علاقه داشتن به کار” تأکید فراوانی دارم؟ به خاطر اینکه قرار است یک عمر به انجام کاری بپردازی که قسمت مهمی از زندگی تو را شکل میدهد، بنابراین هیچ فردی دلش نمی خواهد هر روز صبح به کاری مشغول شود که آن را دوست ندارد و از انجام آن زجر می کشد. تا به حال دقت کرده ای خودت و یا افراد دوروبرت چقدر از این شغل به آن شغل رفته ای و میروند؟ چرا هر چند وقت یکبار شغل خود را عوض می کنند؟، چرا برخی پیشنهادات کاری وسوسه انگیز از لحاظ درآمد و پرستیژ نظر آنها را به خود جلب می کند و بعد از مدتی وقت گذاشتن و هزینه کردن باز به خانه ی اول برمی گردند؟؛ بله مسئله ی درآمد و محیط کار مهم است که گاهی اوقات قابل تحمل نیستند اما مهمتر از اینها علاقه نداشتن به آن شغل می باشد که باعث ترکِ آن می شود.

انجام هر کار سختی های مخصوص به خودش را دارد و کارآفرینی نیز از این قاعده مستثنی نیست اما وقتی پای علاقه در میان باشد سختی های آن نیز شیرین می شود و یک چیزی که باید در زندگی به آن توجه داشته باشی این است که سختی مساوی است با رشد و پیشرفت و سختی از زمان تولد همیشه با انسان همراه بوده است و خواهد بود اما قدرت انسان در این است که با رشد فکری، روحی و جسمی خود سختی ها را پشت سر می گذارد و به مرور زمان دیگر، سختی ها او را آزار نمی دهند.

وقتی علاقه ی خود را مشخص کردی قدم بعدی این است که در مورد آن کاری که به آن علاقه داری به مطالعه عمیق بپردازی، آن را آموزش ببینی و زیروبم آن را به خوبی یاد بگیری، آن را بارها و بارها انجام دهی، در انجام آن کار متخصص شوی و با خلاقیت خود آن را بهتر از نمونه های قبل در بازار کنی و در نتیجه آرام آرام آن را گسترش دهی و اینها قدم های کوچک ولی مهم در کارآفرینی می باشد.

تا زمانی که فکرت را پرورش ندهی نمیتوانی درآمدت را رشد بدهی/ محمد کارگر مزرعه ملا

متخصصینِ کاری که به آن علاقه داری را پیدا کن، زندگی و کارهای آنها را بررسی کن، کتاب های حوزه ی کاری که به آن علاقه داری را مطالعه کن، در سمینارها، نمایشگاه ها و جشنواره های مرتبط و مهم شرکت کن، ویدیوها و مقالات مرتبط را در اینترنت ببین و بخوان، متخصص شو و چیز جدیدی به کاری که به آن علاقه داری اضافه کن، آنقدر بررسی کن تا کسب و کارت را متفاوت کنی، چون بعد از قیمت، کیفیت و خدمات عالی “متفاوت بودن” حرف اول را در کار میزند.

بگذار خیالت را از بابت یک موضوع هم راحت کنم و آن این است که: “تمام کارها علاقه مندانی دارد، این علاقه مندان به کاری که تو به آن علاقه داری به دو گروه تقسیم می شوند ۱- کسانی که مشتری تو هستند و به محصول و یا محصولات*کالا یا خدمات* تو نیاز دارند و ۲- کسانی که قصد همکاری با تو را دارند؛ این دو گروه مهم نیز زمانی به سمت تو جذب می شوند که در انجام کار خود یک متخصصِ حرفه ای باشی و خلاقیت و متفاوت بودن از دیگران را در انجام کارت جدی بگیری.

چیزی که در این میان بعد از انجام مراحل بالا مهم است این است که بتوانی خودت و کارت را در جایی که ۲ گروهِ علاقه مندانِ احتمالی تو وجود دارند به درستی معرفی کنی تا هم برای محصول خود مشتری پیدا کنی و از آن طرف علاقه مندان به همکاری با خود را پیدا کنی تا کارآفرینی را با هم شروع کنید و آن را گسترش دهید؛ چون تا این مرحله تو برای خود “خوداشتغالی” کرده ای و هنوز چند قدم مهم دیگر با “کارآفرینی” فاصله داری.

خُب، برای پیدا نمودن مشتری و همکاران احتمالی چه باید کرد؟

اول از همه سایت اینترنتی و پیج شبکه های اجتماعی خود را به صورت صحیح راه اندازی کن. فکر نکنم نیاز باشد که اهیمت این دو را بگویم چون قطعا در بسیاری از جاها از اهمیت آنها آگاهی کسب کرده ای و الان موضوع مهم این است که آنها را جدی بگیری و مثل افراد موفق از این دو*سایت اینترنتی و پیج شبکه های اجتماعی* به درستی استفاده کنی.

وقتی سایت اینترنتی و پیج های شبکه های اجتماعی خود را به صورت صحیح راه اندازی کردی قدم مهمی را در راستای کاری که به آن علاقه داری برداشته ای. حال وقت آن شده است که خودت و کارهایت را در آنها به درستی معرفی کنی، محصول و یا محصولات خود را برای فروش در معرض دید قرار دهی و افرادی که تمایل به همکاری با تو دارند را به سمت خود جذب کنی.

قدم بعدی این است که منتظرِ اتفاقاتِ خوبی که قرار است در اینترنت بیفتند نباشی، زمان آن رسیده است که خودت، کاری که به آن علاقه داری و محصول و یا محصولات خود را به دیگران معرفی کنی و دیگران چه کسانی هستند؟ خانواده، فامیل، دوستان، همسایگان و هر فرد و یا کسب و کاری که در جامعه با او ارتباط داری و یا ارتباط برقرار می کنی. اگر به درستی کار خود را انجام دهی و به خوبی خود را معرفی کنی نه تنها می توانی محصولات خود را به فروش برسانی و مشتریان پروپاقرصی را پیدا کنی، بلکه می توانی همکاران خوبی را پیدا کنی که با هم بتوانید کارآفرینی را با قدرت ادامه دهید.

دو نکته ی مهم:

در انجام کاری که به آن علاقه داری هیچ موقع سعی نکن از پله ی اول بخواهی به پله ی آخر برسی چون این کار غیرممکن است؛ تمام افراد موفقی که میشناسی، مخصوصا کارآفرینان موفق کار خود را از صفر شروع کرده اند و در زمان حال و آینده نیز همین روال ادامه دارد و این یک قانون طبیعی در زندگی و در رسیدن به موفقیت در کارآفرینی است.

دوعکس تاریخی از “آدولف داسلر”، طراح کفش و کارخانه دار بزرگ آلمانی و موسس شرکت “آدیداس” که در حال آماده نمودن نخستین کفش‌های تولیدی این کارخانه می باشد:

فراموش نکن علاقه ی تو مأموریت تو در زندگی است؛ به همین راحتی می توانی مأموریت خود را در زندگی پیدا کنی و آن را شروع کنی؛ اگر این کار را انجام دهی به مرور زمان به خیلی از خواسته های خود در زندگی میرسی که یکی از آنها رسیدن به درآمد بالا می باشد و این پاداش انجام مأموریت خود در زندگی ست.

۱۳۹۸/۲/۲۷

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

مطالب مرتبط با کسب و کار و کارآفرینی:

کارآفرینی یعنی عشق

چرا خیلی از ایده ها خاک می خورند؟

چرا برندهای ملی طرفداران کمتری نسبت به برندهای خارجی دارند؟

محصول جدید+ نام  جدید= موفقیت بی پایان

اهمیت لوگو و نام تجاری

آیا می دانید چرا برخی بعد از راه اندازی کسب و کار شکست می خورند؟

کیفیت بهترین و واقعی ترین تبلیغ است

در بازار تجارت گاهی حمله به خود روند پیروزی را سرعت می بخشد

ایده هایی که دو کارآفرین بزرگ آنها را باور داشتند و کارمندان را مجاب کردند آنها را بسازند

پیشنهادهای طلایی به کسب و کارهای داخلی

کسب و کار یا ایده های خود را با تکنولوژی روز و خلاقیت پیوند بزنید

گنج و نقشه گنج

حرفه ای بودن در کسب و کار بقای آن را تضمین می کند

پیشنهادهای ویژه به کارآفرینان و علاقمندان به شروع کارآفرینی

نقش روابط اجتماعی در موفقیت

اهمیت کار تیمی در رسیدن به موفقیت

چگونه کار و یا شغل خود را به تفریح تبدیل کنیم تا هم درآمد بیشتری داشته باشیم و هم متوجه گذر زمان نشویم؟

نقش خلاقیت در موفقیت و رسیدن به اهداف

اهمیت داستان برند

چگونه کسب و کار خود را در این اوضاع نجات دهیم؟

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *