بالا بردن بهره وری در کار با تغییر ساعت کاری

مأموریت+: امسال رمضان در تابستانی گرمی قرار داشت و روزه گرفتن در این هوای گرم کمی سخت به نظر می رسید، اما به قول معروف “مشکلی نیست که آسان نشود، مرد باید که هراسان نشود”. در یکی از سخنرانی های آقای محسن قرائتی ایشان گفتند: “من یک چیزی را ۳۴ سال است گفتم، کسی گوش نداده است. یعنی هرسال در تلویزیون گفتم. امسال هم از الآن می‌گویم. بسم الله الرحمن الرحیم. شهرداری‌ها! فرمانداری ها! امت حزب الله! کنار تنور آتش، ایستاده روزه گرفتن مشکل است. یک تدبیری کنید که نانواها ماه رمضان شب نان بپزند. هرکس می‌خواهد نان بخرد، بعد از افطار بخرد تا فردا شب. نه! آخر آدم می‌خواهد نان تازه بخورد. می‌دانی چند هزار نفر نانوا اذیت می‌شوند. بعضی ها روزه می‌گیرند. ولی در حد مرگ می‌روند و می‌آیند. مگر روزه گرفتن برّ نیست. وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِر – مائده/۲، نانواها را کمک کنید. مسؤولین مملکت ما نمی‌توانند یک تدبیری بیاندیشند، که نانواها بعد از افطار نان بپزند. ماه رمضان مردم نان تازه نخورند. ولی در عوض چند هزار نانوا روزه می‌گیرند. یعنی ما عرضه نداریم. واقعاً عرضه نداریم، یا مُخ نداریم، یا دین نداریم. همه چیز داریم. کجا گیر است؟ دو، سه نفر کت و شلواری مثل شهید رجایی می‌خواهیم. دو، سه آخوند هم مثل نواب صفوی می‌خواهیم. همه چیز هست، خط ‌شکن نیست. جرأت نیست”.؛ واقعا هم حق با ایشان است، وقتی می توان کاری را با سختی کمتری انجام داد چرا باید خود را به زحمت زیاد بیندازیم؟!، البته خیلی وقت ها تنها خودمان نیستیم که به زحمت می افتیم، بلکه دیگران هم به خاطر ما به زحمت می افتند. امروز قهرمان ما از استان یزد می باشد، او کارآفرین نیز است و ما در مأموریت+ دوستدار کارآفرینان هستیم، مخصوصا کسانی که متفاوت می اندیشند، البته این شعار تبلیغاتی “استیو جابز” را برخی بر این باور می پندارند که “متفاوت اندیشیدن” باید در کارهای بزرگ انجام بگیرد ولی اینگونه نیست، در هر کاری که مشغول انجام آن هستیم می توانیم متفاوت بیندیشیم و حتی شده تغییری کوچک ایجاد کنیم؛ این تغییر ممکن است برای ما کوچک به نظر برسد اما برای دیگران خیلی مفید است، ماننده کاری که قهرمان این بار ما انجام داده است.

آقای “کرباسی”، مدیرعامل کارخانه چینی و بهداشتی می باشند که در ماه رمضان، دست به کاری زده اند تا کارکنانش در این ماه پُر برکت کمتر گرمای هوا را احساس کنند.

ایشان می گویند:

– سالن هایمان چون در طول کار به دمای ۵۰ درجه می رسد و رطوبت بسیار بالایی است، کسی که نزدیک کوره در دمای ۱۲۰۰ درجه کار می کند بطبع محیط اطرافش می تواند به دمای ۵۰ و ۶۰ درجه برسد.

– ساعت قبلی شرکت از ۷ صبح تا دو بیست دقیقه عصر بود.

مدیر کارخانه که به خوبی با شرایط سخت در محیط کار آشنا است در اقدامی به کمک کارگران خودش آمده و باعث سهولت در روزه داری آنها شده.

– ساعت جدید فعلی الان شده ۵ صبح الا ۱۲ ظهر.

یکی از کارگران می گوید:

– اگر می خواستیم ساعت ۷ صبح سر کار بیاییم خیلی سخت بود چون هوا رفته رفته گرم تر می شد، الان تا بیایم گرمی هوا را متوجه شویم کار تمام شده.

با این اقدام آمار ضایعات کار نیز به نصف تقلیل پیدا کرده، همچنین این اقدام باعث شده ۱۰% ظرفیت تولید کارخانه افزایش پیدا کند.

مأموریت+: شاید خداوند هم با نوآوری موافق است و برکت را در نوآوری و انجام کارهای جدید قرار داده، چرا که ما تا کنون که در بخش “تو قهرمانی”، قهرمانانی را معرفی کرده ایم، همه به نوعی نوآوری در کارشان وجود داشته و جالب اینکه باعث رونق و بهبود کارشان شده است. نوآوری نتیجه به کارگیری عقل است و عقل یکی از بهترین هدایای خداوند به انسان می باشد که اگر به کار گرفته شود خیلی چیزها را تغییر می دهد. کسانی که نوآوری می کنند، چارچوب های قدیمی را می شکنند و می اندیشند، قطعا باعث بهبود کارها می شوند و نه تنها این اقدام برای خودشان مفید است بلکه برای دیگران نیز مفید می باشد. آقای “کرباسی” با این اقدام خود نشان داد باید نوآوری داشت، باید چارچوب های قدیمی را شکست و شجاعت داشت تا خط شکنی کرد، باید اندیشید، حاصل اندیشه نیز باید راه حلی مفید باشد و برای ایشان اینگونه شد. حتما کارکنان آقای “کرباسی” در ماه رمضان خیلی دعاگوی ایشان بوده اند و ما نیز به سهم خود در اینجا می توانیم بگوییم: “آقای کرباسی، تو قهرمانی”.

منبع:

خبر شبکه یزد

آرشیو سایت درس هایی از قرآن

گردآوری، تکمیل و تنظیم:

سایت مأموریت+.

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *