کتاب های خوانده شده -۷

۶۱- جاناتان مرغ دریایی؛ نویسنده/ ریچارد باخ

چه داستان زیبایی در این کتاب وجود دارد که من هنوز محو محتوای آن هستم. واقعا کتاب محشریست و پیشنهاد می کنم حتما آن را بخوانید. این کتاب ۱۶ بار به چاپ رسیده است و من آن را به تمام جاناتان هایی معرفی می کنم که الان در سایت مأموریت+ هستند و این مطالب را می خوانند. داستان از مرغ دریایی حکایت می کند به نام “جاناتان لیوینگستون” که اراده کرده بود مثل همنوعان خود نباشد؛ خلاصه ای از داستان را برایتان می نویسم: دور از هیاهو او تنها با خویشتن در حال تمرین بود. برای این مرغ دریایی آنچه ارزشمند بود پرواز بود نه غذا. بیش از هرچیز دیگری جاناتان عشق به پریدن داشت. او می خواست تندتر از تمام مرغان دریایی دیگر پرواز کند و بعد از چند شکست پیروز شد. سرعت نهایی! یک مرغ دریایی در سرعت سیصد و چهل کیلومتر در ساعت! یک موفقیت عظیم. جاناتان رفت تا از این موفقیت بزرگ به آنها بگوید و به آنها هم یاد بدهد این کار را انجام دهند اما مرغان سالخورده این کار او را ننگ دانستند. با رفتاری خشک هماهنگ گوش هایشان را گرفتند و به او پشت کردند. جاناتان بقیه روزهایش را در تنهایی سپری کرد. او هر روز بیشتر می آموخت. مرغان دیگری از جای دوری آمدند. جاناتان پرسید: شما که هستید؟. گفتند: ما از فوج توایم جاناتان، ما برادران توایم و رفتند به ابرها. جاناتان پرسید: چرا اینجا اینقدر خلوت است؟ من هزاران هزار مرغ دریایی می شناسم!. “سالیوان” به او گفت: میان یک میلیون پرنده یکی مثل تو پیدا می شود. سالیوان که نزدیکش ایستاده بود گفت: از تو شگفت زده ام جاناتان، در مقایسه با همه ی مرغانی که در ده هزار سال گذشته دیده ام تو کمترین ترسی از یادگیری نداری. و جاناتان از خجالت حالت بی قراری داشت. “فلچرلیند” هم مثل جاناتان در میان همان مرغان دریایی سالخورده بود. او خیلی جوان بود. او هم با رفتار سرد مرغان سالخورده مواجه شد، با آزردگی اندیشید: من به آنچه که آنها می گویند اهمیتی نمی دهم. یک چرخش کوچک سریع در اطراف مرغ سالخورده فقط برای تفریح موجب شد طرد شود. آیا آنها کورند؟ نمی توانند ببینند؟ نمی توانند شکوهمندی دورانی را که ما واقعا یاد می گیریم پرواز کنیم را ببینند؟ اهمیتی به آنچه که فکر می کنند نمی دهم. به آنها نشان می دهم که پرواز چیست! من یک طغیانگر تمام عیار خواهم بود، اگر این چیزیست که آنها می خواهند. من کاری می کنم که واقعا افسوس بخورند و داستان همچنان ادامه دارد…”. تقدیم به تمام جاناتان ها و فلچرلیندهای کشور عزیزم ایران، آنها که نشان می دهند می توان بهتر بود و کارهای جدیدتری انجام داد و نباید همیشه در تکرارها خلاصه شد.


۶۲- ۷ عادت مردمان موثر؛ نویسنده/ استفان آر کاوی

استفان آر کاوی بسیار شیوا و دقیق در چهار بخش، هفت عادت بسیار مهم را به ما آموزش می دهد که در زندگی کامل رشد کنیم. بیش از ۱۵ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است که گویای مؤثر بودن مطالب آن در زندگی بسیاری از مردم سراسر جهان می باشد. در اول کتاب افراد مشهوری به تعریف از آن پرداخته اند مثل: “برایان تریسی، تام پیترز، دکتر کنت بلانچارد، آنتونی رابینز و…”. خواندن این اثر ماندگار برای همه: “مدیران کسب و کارها و سازمان ها، افراد برجسته، پدر و مادرها و جوانان بسیار مفید و ضروری می باشد”.

اصل برنده/ برنده که در این کتاب توضیح داده شده یکی از آن هفت عادت موثر می باشد که در زندگی کاری و شخصی ما بسیار بسیار مهم است؛ برنده/ برنده به ما می گوید چگونه در هر کاری موفق شویم.

در کتاب گوشه هایی از زندگی نویسنده نیز وجود دارد که به فهم مطالب کتاب کمک بالایی می کند.


۶۳- راهنمای دلاور نور؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

راهنمای دلاور نور کتابی است که از هر یک از ما دعوت می کند که رویاهای خود را تحقق بخشیم، از احتمالات و اتفاقات زندگی با روی خوش استقبال کنیم و برای دیدن تقدیر منحصر به فرد خود سر را بالا بگیریم. پائولو کوئلیو یکی از مشهورترین نویسندگان برزیلی است که زندگی خودش از هر داستانی هیجان انگیزتر می باشد. او در هر صفحه از این کتاب ما را با ویژگی های یک دلاور نور آشنا می کند تا با یادگیری آنها و اجرای آنها در زندگی مان یک دلاور نور شویم. در این چند سال که سایت مأموریت+ در اینترنت حضور داشت تعداد زیادی از کاربران، پیام هایی می دادند که: “چرا من می خواهم دیگران را نیز به موفقیت برسانم و از همه چیز زندگی ام سخن می گویم و بیشتر اسرار موفقیت را رایگان در اختیار دیگران قرار می دهم؟”، در صفحه ۱۳۶ این کتاب پاسخ من وجود دارد: “یک دلاور نور آنچه را که درباره ی راه می داند با دیگران در میان می گذارد. کسی که کمک می کند کمک هم می گیرد و باید آنچه را که آموخته است آموزش دهد. به همین خاطر است که او در کنار آتش می نشیند و از روز خود در میدان نبرد سخن می گوید. دوستی زیر گوش او می گوید: چرا تدبیر رزمیت را به این وضوح بیان می کنی؟ مگر نمی فهمی که با این کار تن به این خطر می دهی که دیگران هم به همان پیروزی های تو برسند؟. دلاور فقط لبخند می زند و چیزی نمی گوید. او می داند که اگر در پایان سفرش به یک بهشت خالی برسد تلاشش اتلاف وقت بوده است”. باز تأکید می کنم تمام تلاش من و دوستانم در سایت مأموریت+ رساندن شما به موفقیت است آن هم موفقیتی پایدار و در حال رشد؛ این مأموریت من در زندگی است و هدف تمام دوستان و همکارانی که در سایت مأموریت+ با من همکاری دارند همین است/ مأموریت ما موفقیت شما است. خواندن کتاب راهنمای دلاور نور را از دست ندهید که خیلی در زندگی و رسیدن به موفقیت، خوشبختی، خواسته ها و انجام مأموریت تان در زندگی به شما کمک می کند.


۶۴- انسان در جستجوی معنی؛ نویسنده/ دکتر ویکتور فرانکل

این کتاب ۲۶ بار به چاپ رسیده است. واژه هایی که از قلب دکتر “فرانکل” برمی خیزد بر دل می نشیند چون بر تجربه های بسیار ژرف استوار است. او کسی است که از جهنمی زمینی گذر کرد، نه تنها زنده ماند بلکه الهام بخش میلیون ها انسان شد. او سال ها در اردوگاه مرگ نازی ها زندانی بود، بدتر اینکه پدر، مادر، برادر و همسرش در این اردوگاه مردند یا در اتاق های گاز کشته شدند و او زنده ماند تا چیزهای مهمی را به ما بگوید که دانستنشان برای ما بسیار مهم و حیاتی هستند. زندگی مشقت بار زندان، فرانکل را بر این باور داشت که: “آنچه انسان را از پای در میاورد رنج ها و سرنوشت نامطلوبشان نیست بلکه بی معنا شدن زندگی است که مصیبت بار است و معنا تنها در لذت، شادمانی و خوشی نیست بلکه در رنج و مرگ هم می توان معنایی یافت”. با خواندن این کتاب ارزشمند می توانیم معنای زندگی مان را پیدا کنیم؛ همچنین در این کتاب با “لوگوتراپی” نیز آشنا می شوید.


۶۵- معجزه ذهن برای رسیدن به آرزوها؛ نویسنده/ دکتر مرتضی احمدی منش

من هر بار که این کتاب را مرور می کنم انرژی و انگیزه بسیار بالایی از مطالب آن می گیرم. در این کتاب با معجزه ای که ذهن ما آن را خلق می کند تا به آرزوهایمان برسیم آشنا می شویم. خیلی از هم میهنان عزیز با دکتر “احمدی منش” آشنایی دارند و ممکن است در سمینارهای ایشان شرکت کرده باشند. دکتر احمدی منش در کتاب معجزه ی ذهن به ما می آموزد که چگونه از اصول موفقیت استفاده کنیم تا یک زندگی سرشار از شادی، پیروزی و رسیدن به مأموریت، اهداف و آرزوها را داشته باشیم. یکی از ویژگی های کتاب معجزه ی ذهن این می باشد که اصول موفقیت را از دیدگاه کتاب بزرگ اسلام “قرآن کریم” بیان می کند و به ما می آموزد خداوند، پیامبران و امامان ما درباره ی موفقیت چه دیدگاهی دارند؛ مثلا در صفحه اول کتاب آمده است: “همانا خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد مگر خود سرنوشت شان را تغییر دهند/ رعد-۱۱”. در صفحه ی ۱۳ نوشته شده: “ارزنده ترین مرحله خرد، خودشناسی است/ امام رضا(ع)”، و همچنین از شاعران بزرگ نیز نقل قول می کند مثل: “مولانا، هاتف اصفهانی، سعدی، ملک الشعراء بهار و…”. این کتاب یک موضوع را به خوبی روشن می کند: “تنها برایان تریسی، آنتونی رابینز، راندا برن و… از اصول موفقیت و خوشبختی باخبر نیستند، بلکه بزرگان دین اسلام و کشورمان خیلی سال ها پیش تر آنها را برای ما بیان کرده اند و این کتاب از زبان آنها سخن می گوید”.


۶۶- قله ها و دره ها؛ نویسنده/ دکتر اسپنسر جانسون

این کتاب داستان مرد جوانی است که در دره ای زندگی می کرد و تصمیم داشت به دیدن پیرمردی که در بالای قله زندگی می کرد برود و به راه افتاد؛ یاد حرف های مردم دره افتاد که او را از رفتن منع می کردند ولی با تمام وجود به رفتن ادامه داد. هرچه بالاتر می رفت احساس موفقیت می کرد و در این راه از پیرمرد درس های آموزنده ای آموخت، مثل: “همه ی مردم در کار و زندگی فراز و نشیب هایی دارند. هنگامی که بخواهی وضعیت را تغییر دهی راه خروج از بحران را پیدا می کنی. در بالاترین شرایط هم احساس شکست وجود دارد، نحوه اداره شرایط بد دره تعیین کننده ی صعود به قله های بعدی است. اگر قدر لحظات خوب را بدانی و از آنها به نحو احسن بهره برداری کنی لحظات بد کمتری خواهی داشت”. خلاصه در این راه تجربه های مفیدی کسب می کند تا به قله برسد، یکی از آن تجربه ها این است: “هر وقت توانستی از غرورت خارج شوی از دره خارج شده ای”. این داستان آموزنده و زیبا به ما نشان می دهد چگونه از دره های زندگی عبور کنیم و به قله های موفقیت برسیم.


۶۷- ۳۶۵ قانون طلایی زندگی؛ نویسنده/ دیوید لارنس پرستون

این کتاب همانند یک مشاور برای ما می باشد و کمک می کند در زندگی معلم و راهنمای خودمان باشیم و از مطالب بسیار مهمی سخن می گوید که باید در زندگی آنها را بدانیم. تمرین های کاربردی کتاب مشکلات ما را شناسایی کرده و آنها را به کمک خودمان برطرف می کند. دوستانی که می خواهند بدانند مأموریتشان در این جهان چیست با راهنمایی های این کتاب آن را پیدا خواهند کرد، مثل افرادی که در این کتاب مأموریت خود را پیدا کرده اند؛ نمونه مأموریت هایی که در این کتاب ذکر شده موارد زیر می باشد:

“مأموریت من آن است که با تمام اشکال تبعیض در هر کجا که روبرو شدم مبارزه کنم.

من عاشق باغبانی و کشاورزی هستم، مأموریتم این است که جهان را تبدیل به مکانی زیباتر کنم.

مأموریت من آن است که پول زیادی به دست بیاورم تا آن را در امور خیریه سرمایه گذاری کنم.

نقش من طراحی و دوخت لباس هایی زیباست که به مردم احساس بهتری از خودشان ارائه دهد.

مأموریت من آن است که نقش خود را در حفظ محیط زیست به خوبی ایفا کنم”.


۶۸- اسرار موفقیت در زندگی و تجارت؛ نویسنده/ پل آردن

مطلبی مهم از کتاب: “در دنیای تجارت افراد معدودی در صدد رسیدن به عالی ترین درجه هستند. هرکس می خواهد خوب باشد اما عدّه ی اندکی از افراد هستند که برای رسیدن به عالی ترین رتبه از همه چیز می گذرند و بسیاری چیزها را فدای آن می کنند”.

همانطور که از اسم کتاب پیداست اسرار موفقیت در زندگی و تجارت در آن وجود دارد؛ اگر در فکر تأسیس شرکت یا کسب و کاری برای خود هستید و می خواهید آن را به یک شرکت یا کسب و کار بزرگ و عالی تبدیل کنید این کتاب راهنمای خوبی برای شما است.


۶۹- مدیریت بحران “۲۱ راز موفقیت در زمان اوج بحران های زندگی”؛ نویسنده/ برایان تریسی

“سرانجام یک روز بحران به سراغ ما می آید، این امری به مراتب اجتناب ناپذیر خواهد بود. لحظه ی بحران به شما نشان می دهد که چگونه با آن مقابله کنید. بهترین راهنما برای برخورد با بزرگترین چالش ها و بحران های زندگی ما هرگز نمی تواند توصیه های عملی تر از برایان تریسی را ارائه دهد/ مارشال گلداسمیت”. بله بحران برای هیچ یک از ما قابل پیش بینی نیست اما هر مسئله ای راه حلی دارد و اینبار نیز برایان تریسی در این کتاب به کمک ما می آید تا با آموزش ۲۱ روش در ۲۱ فصل کتاب به ما کمک کند بحران ها را با موفقیت پشت سر بگذاریم و سوال هایی که در این کتاب از ما پرسیده می شود خیلی به ما کمک می کند تا بحران ها را به خوبی پشت سر بگذاریم؛ یادمان باشد: “دریای آرام دریانورد لایقی نمی سازد”.


۷۰- خودتان باشید نقش های دیگر قبلا گرفته شده اند “زندگی خود را با نیروی اصالت تغییر دهید”؛ نویسنده/ مایک رابینز

“کتاب خودتان باشید نقش های دیگر قبلا گرفته شده اند، به ما یادآور می کند که خدا هر یک از ما را برای هدفی “مأموریتی” منحصر به فرد خلق کرده است. ما در دنیایی زندگی می کنیم که به سختی می توان بین واقعیت و دروغ تمایز قائل شویم. این کتاب بسیار قدرتمند، چگونگی دست یافتن به واقعیت مورد نظرتان در شغل، روابط و در خودتان را به شما می آموزد/ جان گوردن”. “رساله ای خارق العاده درباره ی آنچه همه ی ما به آن نیاز داریم و تاکنون هرگز برای ما روشن و مشخص نشده است. این کتاب عالی است/ دکتر فرِد لاسکین”. این کتاب در سه بخش پُرمحتوا به ما کمک می کند تا خود واقعی مان را کشف کنیم و با اصالت زندگی کنیم.