اتاق فکر مأموریت +

شعار: باز نمودن گره‌های کور

از آنجا که فعالیت های سایت مأموریت+ در راستای موفقیت است، تصمیم بر این شد که اتاق فکر مأموریت+ راه اندازی شود تا با هم‌فکری کاربران*مخاطبین و اعضاء* مأموریت+ بتوانیم باعث بهتر شدن امور مردم، کسب و کارها و کشورمان شویم. در اتاق فکر مأموریت+ تمرکز ما بر روی مسائل اصلی اجتماع، موفقیت مردم و برطرف نمودن مسائلی که وجود دارند و یا ممکن است در آینده به وجود بیایند می باشد.

مشورت با صاحب‌نظران و بهره‌مندی از ایده های نو در حل مسائل و مشکلات مطرح شده گام مهم اتاق فکر سایت مأموریت+ است.

اتاق فکر چیست و چه فوایدی دارد؟

اتاق فکرها معمولا با عنوان کارخانه‌ی تولید ایده های نو شناخته می شوند. اتاق فکرها ارگان هایی هستند که از طریق گردهم جمع نمودن متخصصان، ایده هایی تولید می کنند که در یک موضوع خاص یاری رسان خواهند بود. باید از نقاط ضعف و آسیب پذیر ملت ها آگاه بود و آنها را برطرف نمود؛ امروزه اتاق فکرها در هر کشوری که جمعیتی بیش از چند میلیون نفر و حداقلی از آزادی اندیشه را داشته باشد وجود دارد. امروزه بسیاری از کشورهای جهان موفق به ایجاد اتاق فکرهایی مستقل شده اند که به حکومت ها در امر فکر کردن کمک می کنند. در برخی موارد بعضی از اتاق فکرهای شهیر دنیا به جریان انتقال اتاق فکر از کشورهای صنعتی و پیشگام به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند. اینترنت به اتاق فکرها اجازه داده است با روشی با هم ارتباط برقرار کنند که تا چند سال پیش نمی شد حتی فکر آن را نمود. امروز اتاق فکرها دیگر تنها به معنای موسسه مستقلی که می توان برای حل موضوعی خاص مخاطب قرار گیرد نیستند بلکه هر ارگان، نهاد، موسسه و یا شرکتی در هر سطح از اهمیت و کارایی که باشد می تواند از این ابزار بهره گیری کند. در حقیقت مدیران دریافته اند که خود مجموعه تحت مدیریت آنها می تواند به عنوان اتاق فکر عمل کند و خود پرسنل سازمان می توانند به شکل اتاق فکر نقش آفرینی کنند.

ماده‌ی خامی که اتاق فکرها با آن کار می کنند “ایده ها” هستند. اتاق فکرها ارزش و کاربرد ایده های موجود را  بررسی می کنند و ایده های جدیدی را ارائه می دهند که می توانند پایه تعیین خط مشی های آینده قرار گیرند. اتاق فکر باید جایی باشد که افراد بدون در نظر گرفتن روابط اداری خود با یکدیگر آزادانه به تفکر و ارائه ایده بپردازند. با این حال می توان گفت اتاق فکرها هنوز جایگاه واقعی خود را در میان کشورها پیدا نکرده اند، شاید مهم ترین چالش هزاره پیش رو کشف و استفاده از انرژی سرشار موجود در این نهادها باشد.

جریان جاری در اتاق فکر همیشه علاوه بر تلاش برای حل موضوعات محوله و پاسخ گویی به نیاز های عملی، اهداف دیگری را هم دنبال می کند، هدف هایی چون:

۱- مدیران خلاق و خستگی ناپذیر را به چالش می کشد.

۲- ابزارهای قدرتمند و راهبردی برای برخورد با موضوعاتی عمیق و گسترده تر را در اختیار قرار می دهد.

۳- الگویی جامع برای تفکر ایجاد می کند.

۳- در عرصه های گوناگون خلاقیت را تحریک می کند و تفکر خلاق که امروز در استانداردهای فکری کمتر مد نظر قرار داده می شود را فعال و رایج می کند.

۴- روح شرکت کنندگان در جلسه را تازه می کند.

۵- درگیر مسائل اجرایی و تشریفات رسمی سیاست‌گذاری نمی شود.

هر چند در بیشتر مواقع اتاق فکر پدیده ای است که بیشتر مورد استفاده نخبگان قرار می گیرد تا اقشار عادی جامعه و بر روی حل و فصل موضوعات مشخص تمرکز دارد اما گاهی افراد غیر متخصص نیز به واسطه نگاه بیرون گرای خود ایده هایی می دهند که راه گشاتر خواهند بود.

آنچه که واقعا در یک جلسه‌ی اتاق فکر بدان احتیاج داریم “خلاقیت در تفکر” است. یک راه بسیار راهبردی برای ایجاد خلاقیت در ذهن را والت دیزنی مشهور بیان می کند. والت دیزنی یک دانش آموز ترک تحصیل کرده بود که در دبیرستان تحصیل را رها نمود و در طول عمر خود از مصیبت های تجاری و ورشکستگی های سنگین رنج برد. او با استفاده از تخیل و تصور خود یک مرکز بسیار بزرگ تفریحی خلق کرد که او را از تمام بدبختی هایش نجات داد. مجموعه ای که امروز به نام “سرزمین دیزنی” برای همه ما آشنا است. او خلاقیت خود را در یک کلمه خلاصه کرد: “تصویر سازی” این اصطلاح از ترکیب دو کلمه “تخیل” و “مهندسی” ساخته شده است. تصویر سازی او را قادر ساخت که رویا، خیالات و آرزوهای خود را تبدیل به واقعیت محض نماید. دیزنی برای ایجاد خلاقیت در تفکر خود از یک تکنیک خاص استفاده می کرد که در آن از ۳ جایگاه ادراکی متفاوت به موضوع می نگریست؛ او در جایی گفته است: در واقع ۳ والت دیزنی متفاوت وجود دارد، “۱- دیزنی خیال باف، ۲- دیزنی واقع گرا و ۳- دیزنی منتقد”. شما هرگز متوجه نمی شوید کدام والت دیزنی در جلسه حاظر می شود. تکنیک تفکر دیزنی ۳ استراتژی متفاوت را در هم آمیخت: “۱- خیال بافی، ۲- واقع گرایی و ۳- نگاه انتقادی”. یک خیال باف بدون یک واقع گرا هرگز نمی تواند خیال را به واقعیت تبدیل کند، یک خیال باف و یک منتقد در درگیری سنگین و بی نهایت گرفتار خواهند شد، اما یک خیال باف همراه با یک واقع گرا می توانند چیزهایی ایجاد کنند و وجود منتقد کمک خواهد کرد تا محصول نهایی را ارزش یابی و تصحیح کنند.

مثال: فرض کنید یک نفر می خواهد راه بهتری برای آبیاری گیاهان خود پیدا کند. خیال باف ممکن است پیشنهاد دهد: “به گیاهان حرف زدن یاد بده تا هر وقت تشنه شدند به تو بگویند”. واقع گرا به این ترتیب این ایده را تبدیل به واقعیت می کند: “یک پرنده مصنوعی بساز و آن را روی یک پایه مدرج که دارای حس گر و خرده پردازشگرهای لیتیومی کامپیوتری است نصب کن و آن را در خاک قرار بده، وقتی که خاک خشک می شود پرنده آغاز به جیک جیک می کند”. در نهایت منتقد ایده را ارزش یابی می کند.

قوانین حاکم بر اتاق فکر:

اتاق فکر محل تصمیم گیری نیست محل تصمیم سازی است، باید به ایده های همه احترام گذاشت چرا که بیشتر ایده های خوب در ابتدا خنده دار بوده اند. شرکت کنندگان قرار نیست مشکل را حل کنند یا تصمیمی را تخاذ کنند بلکه قرار است در مورد موضوع مطرح شده هرچه به ذهنشان خطور می کند را بیان کنند. اگر حضار این مطلب را درک کنند از ارائه ایده های غیر ممکن یا حتی باور نکردنی پرهیز نخواهند کرد. موضوع دیگر که باید مطرح شود بسته بودن راه انتقاد دیگران است. هیچ یک از حضار به هیچ عنوان حق انتقاد از ایده ها و قضاوت درباره راه حل های ارائه شده توسط دیگران را ندارد. هیچ ایده قابل جرح و تعدیل نیست و مطلقا تمام ایده ها باید مکتوب شوند. هیچ کدام از حضار نمی توانند با ارائه دهنده ایده در مورد ایده های که ارائه داده است بحث کنند، بلکه فقط می توانند از ایده او ایده جدیدی بگیرند و آن را ابراز کنند. در جلسه شما مقام، رتبه و جایگاه اداری راه ندارد و تمام افراد به عنوان منابع تولید ایده برابر و هم ارزش دعوت شده اند تا ترس های موجود در دل افراد از بین برود. حتی بهترین نتایج حاصله از اتاق فکرها هم اگر به طور مناسب با هم مرتب نگردند تأثیری نخواهند داشت.

کماکان خلاء حضور بخش خصوصی و یک اتاق فکر خارج از چارچوب‌های دولتی در کشور احساس می گردد.

منبع: کتاب اتاق فکر، تألیف برج ساز جوان، علی اکبر جناب زاده.

امیدواریم در سایت مأموریت+ و با راه اندازی اتاق فکر مأموریت+ این خلأ در کشور به خوبی پُر شود و با همکاری و هم‌فکری شما کاربران مأموریت+ از اتاق فکر مأموریت+ نهایت استفاده را ببریم و با ارائه راه حل های مفید بتوانیم مسائل و مشکلات کشور، مسائل اصلی اجتماع و موانع موفقیت و خوشبختی عموم مردم را به درستی برطرف نماییم و بسیاری از گره‌های کور را باز نماییم.

اهداف اتاق فکر مأموریت+:

تحلیل مسائل روز جامعه و ارائه راه حل های مفید؛ مسائلی که اگر به آنها پرداخته نشود، مشکلات مختلفی را در زمان حال و آینده به جا می‌گذارند.

همکاری و هم‌فکری متخصصین و کاربران مأموریت+ در برطرف شدن مسائل موجود.

تقویت و رشد کارآفرینی و بنگاه های اقتصادی خصوصی در کشور.

شناسایی گام های بعدی سایت مأموریت+ برای توانمندسازی و موفقیت عموم مردم.

انتخاب راه حل های مفید و قابل اجرا و ارائه آنها به مسئولان کشور برای استفاده از آنها.

موارد زیر در دستور کار اتاق فکر مأموریت+ قرار دارند:

۱- موفقیت و خوشبختی پایدار و در حال رشد عموم مردم و برطرف نمودن مسائل روز آنها.

۲- بالابردن رشد اقتصادی کشور، کارآفرینی و صادرات.

۳- ارائه راه حل های مفید برای مسائل مهم جامعه.

۴- ایده پردازی برای گسترش فعالیت های سایت مأموریت+.

این ۳ داستان را در اتاق فکر مأموریت+ همیشه به خاطر داشته باشیم:

۱- هنگامی که ناسا برنامه ریزی برای فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد، با مشکل کوچک و در عین حال جالبی روبرو شد. آنها متوجه شدند که خودکارهای موجود، در فضای بدون جاذبه کار نمی کنند “جوهر خودکار به سمت پایین جریان نمی یابد و روی سطح کاغذ نمی ریزد”.

برای حل این مشکل، آمریکائی ها شرکت مشاورین آندرسون را انتخاب کردند. تحقیقات بیش از یک دهه طول کشید. دوازده میلیون دلار صرف شد و در نهایت آنها خودکاری را طراحی کردند که در محیط بدون جاذبه می نوشت، زیر آب کار می کرد، روی هر سطحی حتی کریستال می نوشت. این خودکار در دمای زیر صفر تا سیصد درجه سانتیگراد هم کار می کرد!.

اما روس ها راه حل ساده تری داشتند: آنها از مداد استفاده کردند!.

۲- یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ژاپن، از یکی از مشتریان خود شکایتی دریافت کرد مبنی بر اینکه یکی از جعبه های صابونی که او خریداری کرده است، خالی است. فورا مسئله توسط مسئول شرکت بررسی شد و مشخص شد در خط مونتاژ، به هنگام بسته بندی، بدلیل نامعلومی یکی از جعبه ها بدون اینکه قالب صابون در آن قرار گیرد بسته بندی شده است.

مدیریت شرکت از مهندسان تولید خواست مسئله را حل کنند تا دیگر چنین خطایی رخ ندهد.

مهندسان به سرعت دست بکار شدند یک دستگاه اشعه ایکس ساختند و آن را بر روی خط مونتاژ در محل مناسب نصب کردند. این دستگاه به مانیتورهایی با قدرت تفکیک بالا متصل بود که دو اپراتور از طریق آنها جعبه ها را قبل از بسته بندی زیر نظر می گرفتند تا جعبه ای خالی نماند.

همین مشکل در یک شرکت کوچک نیز اتفاق افتاده بود اما یکی از کارکنان معمولی آن شرکت، راه ساده تری را برای حل مشکل بکار گرفته بود، او یک فن “پنکه” برقی قوی را در مسیر انتقال جعبه های بسته بندی شده قرار داده بود که جعبه های خالی را هنگام عبور، از خط خارج می نمود.

۳- وقتی از آلبرت انیشتن در مورد تنها رخدادی که به او بیشترین کمک را کرد تا بتواند تئوری نسبیت را کشف کند سؤال کردند، در پاسخ گفت: فهمیدن اینکه چطور باید راجع به مشکل فکر کرد، در این مسیر نیمی از پیکار ما برای دسترسی یافتن به جوهر و ماهیت یک مشکل است.

متأسفانه برخی فکر می کنند برای حل مسائل پیچیده باید راحل های پیچیده ای پیدا کرد و این اشتباه است، و بسیاری از مسائل پیچیده راه حل های ساده ای دارند، اینگونه می توان گره ماجرا را گشود و در زمان کمتر و با هزینه بسیار پایین تر مشکل را حل نمود.

در این موضوعات به تفکر می پردازیم:

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، برای مشارکت لطفا به سوالات زیر پاسخ دهید و اگر می توانید راه حلی خلاقانه و نوآورانه برای هر یک ارائه نمایید و در بخش نظرات در آخر همین صفحه پاسخ های خود را ارسال کنید.

چگونه می توان عموم مردم را به موفقیت پایدار و در حال رشد در تمام ابعاد مختلف زندگی*شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی* رساند؟

چگونه می توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد؟

فضای مجازی و اینترنت چگونه می تواند به کمک کسب و کارهای سنتی- آفلاین داخلی بیاید؟

به نظر شما چگونه می توان اشتغال پایدار به وجود آورد که قابل رشد هم باشد؟

اصلی‌ترین عوامل گرانی، تورم و رکود در کشور چیست؟

چگونه می توان تولیدات داخلی کشور را حمایت کرد و با وجود نمونه خارجی آنها، باز مردم از تولیدات داخلی استفاده کنند؟

استان، شهر و یا روستای شما چه پتانسیلی برای کارآفرینی دارد و چه اقدامی باید در آن زمینه ها در جهت اشتغال و تولید انجام شود؟

یک کسب و کار تازه تأسیس چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا به یک کسب و کار طراز اول تبدیل شود؟

چگونه می توان صنعت گردشگری کشور را متحول نمود و گردشگران خارجی را تشویق کرد تا به ایران سفر کنند؟

اگر بستر مناسب در کشور وجود داشت آیا باز هم نخبگان از کشور می رفتند؟

شما نخبه هستید!؟ درست؛ دوست داشتید در چه نوع کسب و کاری در داخل کشور مشغول به کار می شدید و این کسب و کار به چه چیزهایی در خصوص پرسنل خود اهمیت می داد؟

نیازهای اصلی جوانان امروز کشور چیست؟

چه مسائلی در ازدواج موفق جوانان نقش حیاتی دارند؟

آیا ما با کمبود آب در کشور مواجه هستیم یا مدیریت صحیح آن؟

عوامل اصلی اعتیاد چیست و چگونه می توان آن را ریشه کن نمود؟

عوامل اصلی بیماری در کشور چیست؟ “آموزش خود مراقبتی؟، آلودگی هوا؟، تغذیه نامناسب؟، اهمیت ندادن به ورزش؟ و…”

عوامل اصلی مهاجرت روستائیان به کلان شهرها چیست و چگونه می توان باعث مهاجرت معکوس به روستاها شد؟

کسب و کار و یا شرکت بعدی که سایت مأموریت+ می تواند تأسیس نماید و باعث بهبود اوضاع کشور شود در چه حوزه ای می تواند باشد؟

ما بهترین پاسخ ها را گردآوری می کنیم و آنها را به دست مسئولین دلسوز و توانمند خواهیم رساند و در مواردی که بتوانیم کاری انجام دهم آن را در اکوسیستم مأموریت+ وارد می نماییم.

منبع:

روابط عمومی مأموریت+.

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *