کتاب های خوانده شده – ۱۳

۱۲۱- علی حقیقتی بر گونه اساطیر؛ نویسنده/ دکتر علی شریعتی

دکتر شریعتی در این کتاب کوشیده تا با نگاه یک انسان شناس، انسانی را به نام علی(ع)، با همه ی شگفتی ها و ابعاد پیچیده شخصیت وی مورد بررسی قرار دهد و تلاشی در پاسخ به این پرسش که: “علی در تاریخ بشریت و در نفس انسانیت چه مقام خاصی دارد؟” را به ما معرفی کند. آوازه ی امام علی(ع) به دور دست ها نیز رسیده است؛ در یکی از برنامه های ماه عسل که رمضان ها از شبکه ۳ پخش می شود، یکی از مهمان های برنامه گفت: “روزی در سفرم به اسپانیا در بارسلون مراسمی بود که هر سال در تابستان آنجا برگزار می شد و مردم برای یک هفته می آمدند در خیابان و غذایشان را در آنجا می خوردند. خسته بودم و رفتم سر یکی از آن میزها که مردم مشغول خوردن غذا بودند نشستم. در کنار من یک پیر مردی نشسته بود، خیلی چهره ی نورانی داشت، به من گفت: تو اهل کجایی؟

گفتم من ایرانی هستم.

پیرمرد کمی مکث کرد و گفت: تو می دونی بهترین مرد تاریخ چه کسی بوده؟

مهمان ماه عسل فکر کرد که یکی از شخصیت های مشهور این زمان جواب سوال اوست و در ذهنش شخصیت های مشهور غرب و تاریخ اروپا را با خودش مرور کرد که من چه کسی را بگم؟

اما آن پیرمرد خودش جواب داد. انگشت خود را بالا آورد و با تمام وجود به او گفت: “علی”

مهمان ماه عسل می گفت: این علی که گفت تن من را لرزاند. به خودم گفتم نگاه کن، این پیرمرد در این نقطه ی دنیا امام علی(ع) را می شناسد، من امام علی(ع) را نمی شناسم و خیلی از خودم خجالت کشیدم. بعد از سفر شروع می کند به مطالعه ی بیشتر که واقعا امام علی(ع) که بوده است”

دوستانی که می خواهند بیشتر با امام علی(ع) آشنا شوند این کتاب مفید از دکتر شریعتی را از دست ندهید.


۱۲۲- هنر ایجاد انگیزه؛ نویسنده/ ریچارد دنی

ایجاد انگیزه در خود و دیگران نه کار سختی است و نه کار آسانی، اما با کتاب “ریچارد دنی” و به کارگیری مطالب آن می توان به خوبی در خود و دیگران انگیزه ایجاد کرد. نویسنده که خود متخصص رشد کسب و کار، سخنران ماهر و نویسنده ای تواناست در سخنرانی های خود به ایجاد انگیزه و الهام بخشی می پردازد. او همچنین در کنفرانس های مختلف از جمله کنفرانس های بین المللی سخنرانی می کند. از او کتاب های پُر فروشی چاپ شده است که از جمله ی آنها می توان به همین کتاب اشاره کرد. بدون داشتن انگیزه انجام مأموریت خود در زندگی و رسیدن به اهدافمان کار سختی است و این کتاب به ما کمک می کند انگیزه ی لازم را برای رسیدن به خواسته هایمان در خود پرورش دهیم، همچنین به دیگران نیز کمک کنیم تا در انجام کارهایشان انگیزه داشته باشند. کتاب دارای ۱۵ فصل می باشد و ما را گام به گام کمک می کند تا در خود و دیگران ایجاد انگیزه کنیم. این کتاب در زمینه های مختلفی کارایی دارد مانند: “تجارت، ورزش، سرگرمی، روابط دوستانه، محیط خانوادگی و…”.


۱۲۳- افتادگان پیروز؛ نویسنده/ جان سی مکسول

امکان ندارد هیچ انسانی در زندگی خود شکست نخورده باشد، مخصوصا انسان های موفق، این امر طبیعی است اما برای خیلی ها قابل پذیرش نیست و باعث می شود قدم از قدم برندارند و از مأموریت و اهداف خود دور بمانند. “جان سی مکسول” در کتاب “افتادگان پیروز” توضیح می دهد: “تفاوت افراد معمولی و افراد موفق، درک آنها از شکست و عکس العمل شان نسبت به آن است. بیشتر افراد هرگز آمادگی رویارویی با مشکلات را ندارند. اگر شما هم مانند آنها باشید از شکست می ترسید، درک نادرستی از آن دارید و از آن گریزان”، اما مکسول یاد گرفته شکست را دوست خود بداند و او در این کتاب به ما شیوه ی این کار را می آموزاند. او می گوید: “می خواهم به شما کمک کنم شکست را رهبر خود بدانید و با کمک آن به جلو حرکت کنید زیرا سوال مهم در زندگی این نیست که مشکل دارید یا خیر؟، بلکه پرسش این است که چگونه می خواهید با آن دست و پنجه نرم کنید؟. سعی کنید دیگر پا پس نکشید و تجربه ی موفقیت هنگام شکست را شروع کنید”. “جرج کریستیان اسماتس” جمله ی زیبایی در این کتاب دارد: “هیچ کس نمی تواند کسی را شکست دهد، این خود اوست که خود را مغلوب می کند”. کتاب دارای ۱۶ فصل می باشد و ما را به خوبی با شکست و چگونه برخاستن دوباره آشنا می کند.


۱۲۴- چگونه فردی با نفوذ باشیم “چگونه بر زندگی خود و دیگران تأثیر مثبت بگذاریم؟”؛ نویسنده/ جان سی مکسول- جیم دورنان

“جان سی مکسول” و “جیم دورنان” نویسندگان پُر آوازه و چیره دست جهان در کتاب چگونه فردی با نفوذ شویم؟، با قلمی شیوا و رسا به ما کمک می کنند تا استعدادهایمان را بشناسیم و به اکسیر نفوذ در قلب انسان ها دست یابیم بدون آنکه خواسته ی خود را به آنها تحمیل کنیم. این را به یاد داشته باشید: “دنیا پُر از افراد با نفوذ است اما کسانی بیشترین ارزش را در زندگی ما دارند که نه تنها در ما نفوذ کنند بلکه از ما فردی با نفوذ بسازند”. این کتاب دارای ۱۰ فصل می باشد و ویژگی های افراد با نفوذ را به ما آموزش می دهد تا به یکی از آنها تبدیل شویم.


۱۲۵- جادوی کار پاره وقت؛ نویسنده/ جیم ران

“جیم ران” یکی از کسانی است که بر روی زندگی افراد موفق بسیاری در جهان از قبیلِ: “آنتونی رابینز”، “مارک ویکتور هانسِن”، “برایان تریسی” و “جک کنفیلد” تأثیر گذاشته است. آنتونی رابینز می نویسد: “من به واقع باور دارم که جیم ران یک انسان معمولی نیست، چون فلسفه ی وی کیفیت زندگی را برای کسانی که با او آشنا هستند بالا می برد. او در زمانی که من می خواستم فلسفه ی زندگی ام را شکل دهم تا امروز از آن بتوانم استفاده کنم تأثیر بسیار مثبتی روی من داشت”. همانطور که از نام کتاب پیداست در این کتاب با جادوی کار پاره وقت آشنا می شویم؛ این آشنایی در ۱۲ بخش از کتاب صورت می گیرد و ما را با اهمیت داشتن کار پاره وقت آشنا می کند. در بخشی از کتاب آمده است: “هر کدام از ما رسالتی به عهده داریم، نوع بشر این فرصت معجزه آسا را در اختیار دارد که بتواند در زندگی همنوع خود تحول ایجاد کند و او را از خواب غفلت بیدار سازد”.


۱۲۶- طراحی هویت برند؛ نویسنده/ آلینا ویلر

در این سال ها که درباره ی تجارت و اقتصاد در حال تحقیق و بررسی بودم یک موضوع بسیار مهم را کشف کردم و آن برند و برندسازی است. متوجه شدم یکی از دلایل موفقیت کسب و کارهای بزرگ از همان ابتدا داشتن یک برند عالی بوده و می باشد. گاهی برندی که ما داریم و فکر می کنیم خوب است با استانداردهای یک برند خوب و قوی فاصله ی بسیار زیادی دارد به خاطر همین است که کسب و کار ما رشد نمی کند. خانم “آلینا ویلر” کار را برای برندسازی و برندسازان در این کتاب تمام کرده است. این کتاب آنقدر ساده، گیرا و جذاب نوشته شده است که هر کسی با کمی حوصله و ذوق می تواند برای خودش یک برند خوب و استاندارد بسازد، چه یک برند برای کسب و کار، کالا یا خدمتی خاص، چه یک برند شخصی از خودش و یا برای یک سازمان. در این کتاب پُر محتوا مرحله به مرحله در ۳ بخشِ بسیار مهم و ضروری با “طراحی هویت برند” آشنا می شویم و مثال هایی که در کتاب با تصاویر جذاب از شرکت های بزرگ آورده شده است موضوعات مطرح شده در کتاب را برای ما بسیار قابل فهم می کند و ما را به یک برندساز حرفه ای تبدیل خواهد کرد. یادمان باشد که نباید اهمیت برند را در دنیای امروز دست کم بگیریم، اگر کسب و کاری دارید و یا می خواهید داشته باشید و یا تخصصی دارید باید برای شناخت خود به مردم یک برند خوب و قوی از خود نیز داشته باشید. آقای “سید مهدی جلالی” که عضو هیئت علمی “دانشگاه آزاد اسلامی” می باشد و مترجم این کتاب هستند گفته است: “بررسی انجام شده بر روی کتاب های ارائه شده در زمینه ی برند نشان داد تنها کتاب در زمینه ی طراحی هویت برند که بتواند علاوه بر توجه به جنبه ی تئوریک به جنبه ی عملیاتی و کاربردی بودن خلق برند با یک فرآیند منظم و سیستماتیک نیز توجه کند کتاب خانم آلینا ویلر است که در بین تمام متخصصان دنیا از آن به عنوان انجیل برندسازی یاد می شود”. همچنین “آقای شاهین ترکمن” که ناشر این کتاب می باشد گفته است: “در دنیایی که دنیای رقابت برندهاست باید از هر فرصتی برای ایجاد جایگاه شرکت یا کالای خود در ذهن مشتریان استفاده کنید. برای ساخت و طراحی یک برند قوی اساس و بنیان کار یکی است، مهم این است که در کجای دنیا هستیم، متدها و روش ها یکی است فقط شاید ابزار تغییر کرده باشند و نیاز و توجه بیشتر به مسائل زندگی جامعه لازم باشد”. کارآفرینان بزرگ کشور، کسانی که کسب و کار کوچکی دارند و یا افرادی که می خواهند کاری را شروع کنند اگر به فکر رشد و پیشرفت کسب و کارشان هستند حتما این کتاب عالی را مطالعه کنند تا بتوانند یک برند استاندارد و قوی برای خودشان و یا محصولاتی که دارند و یا کسب و کارشان بسازند. من نیز بعد از خواندن کتاب خانم آلینا ویلر تصمیم گرفتم  کمی تغییر در برند مأموریت+ ایجاد کنم تا هویت برند آن قوی تر از قبل شود.


۱۲۷- من استیو هستم؛ نویسنده/ جورج بیهم

در این سال ها یکی از افرادی که به شدت تحت تأثیر او قرار گرفتم جابز است، او دریچه ای نو به روی مسیر کاریم “دو شرکتی که تأسیس کرده ام” باز کرد. او الهام بخش من است؛ بودن انسان هایی مثل استیو در این جهان به ما دلگرمی می دهد چرا که آنها دنیا را متفاوت می بینند و یک دیوانه به تمام معنی هستند “به افتخار دیوانگان”، آنها متفاوت می اندیشند و اینگونه دنیا را به تکاپو در می آورند و به ما می آموزند که چگونه در این دنیا کارهای جدید انجام دهیم. کتاب های مختلفی درباره ی استیو جابز و اپل نوشته شده است، من خواندن هیچکدام از آنها را از دست نمی دهم و اگر کتابی از استیو و اپل باشد حتما آن را تهیه می کنم و با اشتیاق آن را می خوانم. در معرفی کتاب های قبل با دو کتاب از استیو جابز آشنا شدید که مهمترینشان هم همان اثر “والتر ایزاکسون” است که آن را معرفی کردم، اما در کتاب “من استیو هستم” مطالب به شیوه ی جذاب با عکس های دوران استیو و اپل نوشته و گذاشته شده است که جذابیت خودش را دارد. در این کتاب که ۱۵۲ صفحه می باشد، سخنرانی جابز در دانشگاه “استنفورد” نیز در فصل دوم آورده شده است و جملاتی مهم از سال های فعالیت جابز و اپل که در حال رشد بودند نیز در فصل سوم نوشته شده اند که بسیار الهام بخش می باشند. جملاتی از کتاب: “ما روی رویاهایمان شرط بندی می کنیم، ترجیح می دهیم که به جای تولید محصولات «من هم [مثل شما]» پی رویاهایمان برویم، بگذارید شرکت های دیگر آن کار را انجام دهند، همیشه رویای بعدی مال ماست. زمان شما محدود است پس آن را به زندگی به سبک دیگران هدر ندهید، خود را گرفتار اندیشه های جزمی نکنید که با نتیجه ی تفکر دیگران زنده اند، نگذارید هیاهوی عقاید دیگران نوای درونی شما را خفه کند و از همه مهمتر شجاعت داشته باشید و به دنبال قلب و شهود خودتان بروید، این دو از پیش می دانند که حقیقتا می خواهید چه کاره شوید، همه ی چیزهای دیگر در درجه ی دوم اهمیت اند”.


۱۲۸- خاطرات یک مغ؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

نخستین رمان کوئلیو خاطرات یک مغ است. استادِ پائولو به او می گوید که باید سفری را آغاز کند و به دنبال شمشیر گمشده اش بگردد و او این سفر را آغاز می کند. تجربه های عرفانی و فلسفی نویسنده در جاده ی “سانتیاگو” در این کتاب نوشته شده است که یکی از سه جاده ی مقدس مسیحیان می باشد که اعتقاد دارند با گذر از هر کدام از این جاده ها نیرویی جادویی فردی را که این جاده را پیموده در بر می گیرد. این جاده ها دارای آزمون هایی برای امتحان کردن افراد در طول مسیر می باشند. کوئلیو در این کتاب تجربیات خود را از سفرش برای ما بازگو می کند و این راز را کشف می کند که: “در زندگی همه ی مردم عادی پیوسته اتفاقات شگفت انگیز و قابل توجهی رُخ می دهد”. برخی از جملات کتاب: “بدون ایمان می توانی در بازی که در حال پیروزی هستی شکست بخوری. مرگ انسان را به انجام بهترین کارها وامی دارد. سفرهای زیارتی و مذهبی همیشه یکی از عملی ترین راه های رسیدن به نور الهی است. بیشتر افراد به خاطر جزئیات هیجان زده شده و هدف اصلی شان را فراموش می کنند. باید مبارزه در نبرد خوب را بیاموزی. همیشه بهترین راه را برای طی کردن می بینیم اما فقط در مسیری قدم می زنیم که به آن عادت کرده ایم. خداوند چیزهای دیوانه ی دنیا را انتخاب نمود تا عاقلان را شرمنده سازد و چیزهای ضعیف دنیا را انتخاب نمود تا قوی ترها و نیرومندترها را تحقیر سازد”.


۱۲۹- کوه پنجم؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

کوه پنجم داستان “الیاس پیامبر” است که سرگذشت آن در کتاب مقدس آمده و در “قرآن کریم” نیز دو بار به او اشاره شده است، یک بار در سوره ی انعام/ آیه ۸۵ و بار دیگر در سوره ی صافات آیات/ ۱۲۳ تا ۱۳۲. در این کتاب سفر روحانی که الیاس پیامبر در ۲۳ سالگی آن را آغاز می کند نوشته شده چرا که در حرج و مرج سده ی نهم قبل از میلاد مسیح، دختر شاه و همسر پادشاه اسرائیل دستور اعدام تمام انبای بنی اسرائیل را می دهد که حاضر به پرستش خدای بعل آنها نیستند. الیاس به دستور فرشته ی خدا از اسرائیل می گریزد و در شهر کوچکی به نام “صرفه” در “لبنان” پناه می گیرد و…. الیاس پیامبر با سختی های  زیادی رو به رو می شود و در آزمون های مختلفی شرکت می کند تا ایمان خود را به خداوند نشان دهد. خواندن کوه پنجم درس عمیق تری از مشکلات و سختی هایی که در زندگی برای ما پیش می آید را به ما می دهد و نشان می دهد حتی پیامبران که انسان های برگزیده ی خداوند بودند با مشکلات و سختی هایی دست و پنجه نرم می کردند ولی هرگز ایمان خود را به خداوند از دست ندادند. جملاتی از کتاب: “خدایا کمکم کن! زیرا باید در هنگام نبردها آرام بمانم. برق خودپسندی بزرگترین عاقل ها را هم کور می کند. شجاعان همیشه سرسختند. خدا سخت گیر است؟ فقط به کسانی که خود برگزیده است. خدا صدای کسانی را می شنود که می خواهند نفرت را کنار بگذارند نه کسانی که از عشق می گریزند. انسان باید سرنوشت خود را انتخاب کند نه اینکه بپذیرد. هرگز دلیل هستی خود را از یاد نبر. سعی کن کاری را که خدا می خواهد انجام دهی، این تنها دلیل وجود تو در دنیاست”.


۱۳۰- ۲۵ روش خطرناک در فروشندگی؛ نویسنده/ استیفن شیفمن

“استیفن شیفمن” در این کتاب ۲۵ روش خطرناک در فروشندگی را برای ما بیان می کند تا از آنها آگاهی پیدا کنیم و در فروش از آنها استفاده نکنیم. اکثر این ۲۵ روش در میان فروشندگان وجود دارد و باید از آنها دوری کرد. نویسنده می نویسد: “آنچه من امیدوارم بیاموزید این است, شناختن خطاهایی که بسیار گران تمام می شود و نگاهی حیرت آور به اعتقادات بسیار عجیبی که اغلب فروشندگان سعی کرده اند خود را متقاعد سازند که باید در دنیای فروش و تجارت این عقاید را باور داشته باشند”. اگر در کار تجارت، بازاریابی و فروشندگی هستید حتما این کتاب را تهیه کنید و مطالعه نمایید؛ با استفاده نکردن از این ۲۵ روش و جایگزین کردن آنها با روش های خوب می توانید فروش خود را بالاتر ببرید.