کتاب های خوانده شده – ۱۲

۱۱۱- آیین سخنرانی؛ نویسنده/ دیل کارنگی

وقتی به موفقیت هایی در زندگی و کار خود دست یافتیم زمان آن فرا می رسد که از موفقیت های خود برای دیگران نیز بگوییم و این کار مهارت داشتن در زمینه ی سخنرانی را می طلبد. البته سخنرانی موضوعات مختلف زیادی را در بر می گیرد: “سخنرانی برای تیم کاری خود، سخنرانی در مراکز تحصیلی، سخنرانی در بین اعضاء خانواده و…”. ما در سخنرانی خود باید توجه شنوندگان را به صحبت های خود جلب کنیم تا آنها به خوبی صحبت های ما را درک کنند. چه کارهایی در این زمینه باید انجام داد؟، در کتاب دیل کارنگی آنها را می آموزیم و آرام آرام با تمرین به یک سخنران حرفه ای تبدیل می شویم. زیبایی کتاب های دیل کارنگی در این است که از داستان های واقعی در لابلای مطالبش استفاده می کند و به خوبی مفهوم تکنیک هایش را به ما می فهماند. این کتاب ۱۱ فصل دارد که در هر فصل به ما کمک می کند که به یک سخنران حرفه ای تبدیل شویم. ترس از سخنرانی نیز یکی از موضوعاتی می باشد که ممکن است برای هر یک از ما پیش بیاید، اگر به آنچه در این کتاب گفته شده است عمل کنیم، کم کم ترسمان برای سخنرانی و در هنگام سخنرانی از میان می رود.


۱۱۲- من همیشه تو بودم؛ نویسنده/ قاسم امیری


۱۱۳- مکتوب” به همراه عطیه برتر”؛ نویسنده/ پائولو کوئلیو

مکتوب به معنی آن چیزی است که نوشته شده است و کوئلیو در این کتاب عصاره ای از کتاب هایی که آنها را خوانده نوشته است که به قول خودش: “کتابی در پند و اندرز نیست بلکه مجموعه ای از تجربیات است”. داستان هایی که به گفته خودش متعلق به میراث روحانی نسل بشر هستند و مورد استفاده ی او قرار گفته اند. البته همه ی موضوع این نیست بلکه مجموعه ای از تجربیات خودش نیز در لابه لای مطالب وجود دارد و داستان هایی که از دوستان و کسانی که یک بار با آنها تماس و برخورد داشته نیز در کتاب نوشته شده. او می نویسد: “قسمت اعظم آن حاصل ۱۱ سال فراگیری از استادم در نتیجه ی زندگی در جوار ایشان است”. من یک داستان از این کتاب را برای شما می نویسم:

یک بار از “میکل آنژ” نقاش و مجسمه ساز معروف ایتالیایی پرسیدند که چگونه آثار هنری به این زیبایی را خلق می کند. میکل آنژ پاسخ داد: “خیلی ساده است، هر بار که به یک تکّه سنگ مرمر نگاه می کنم مجسمه را در درون آن می بینم و تمام کاری که باید انجام دهم در آوردن مجسمه از درون سنگ است”. استاد می گوید: یک اثر هنری وجود دارد که خلق آن برای ما مقدر شده است و نقطه ی عطف زندگی ما محسوب می شود. هر اندازه هم سعی در گول زدن خودمان بکنیم می دانیم که تا چه حد برای زندگی ما مهم است. معمولا این اثر هنری سال ها توسط ترس و وحشت، اشتباه و نقص و تردید پوشانده شده است، اما اگر تصمیم بر کندن این پوسته ها بگیریم و اگر نسبت به قابلیت هایمان شک نکنیم در آن صورت قادر به جلو راندن “مأموریتی” که به عهده ما گذاشته شده است خواهیم بود و این تنها راه یک زندگی با افتخار و شرافتمندانه است.

در بخش بعدی کتاب “عطیّه برتر” نوشته شده است، عطیّه برتر “عشق” می باشد که در درون همه ی ماست. برداشت و تنظیمی آزاد از کوئلیو می باشد که اقتباسی از موعظه ی تاریخی “هِنری دروموند” تحت عنوان “مهم ترین چیز دنیا” است. کوئلیو می نویسد: “از زمانی که من کلمات این کتاب را خوانده و آموزش ها و تعلیمات  آن را به مرحله عمل درآوردم زندگی ام به شکل قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار گرفت و دستخوش تغییرات بسیار گردید. من متوجه این امر شدم که روش جستجوی من اشتباه بوده است چرا که همانگونه که دروموند می گوید: “برای آنکه انسان بتواند وارد پادشاهی آسمان ها شود باید بهشت را با روح خود حمل کند”. خواندن این کتاب مفید را که در اصل ۲ کتاب در یک کتاب می باشد از دست ندهید.


۱۱۴- جوانی کجایی که یادت بخیر؛ نویسنده/ سبحان عبداللهی

سال ۹۲ با برادرم به نمایشگاه کتاب در تهران رفتیم، در هنگام برگشت پیرمردی را در بیرون از سالن دیدم که در گوشه ای نشسته بود و در حال فروش چند کتاب بود؛ به سمت او رفتیم و با او هم صحبت شدم و او گفت دو کتاب نوشته و…. کنجکاو شدم ببینم چه نوشته است، آن دو کتاب را از او خریدم و او همچون نویسنده ای مشهور دو کتاب را امضا کرد و به من داد. در این کتاب نویسنده داستان هایی را از خودش و دیگران نقل می کند و شعرهای مختلفی نیز از شاعران مختلف در لابه لای کتاب قرار داده شده است.


۱۱۵- بالاتر از مجنون؛ نویسنده/ سبحان عبداللهی

بالاتر از مجنون هم کاری است از آقای “سبحان عبداللهی”، پدری که خود را به قافله ی نویسندگان کتاب رسانده است؛ نویسنده ای که ناشر او در کتاب نوشته است: “نویسنده ی کتاب بالاتر از مجنون فقط سواد قرآنی دارد و یک دنیا ذوق و احساس که اگر چه ممکن است نوشته هایش با پراکنده گویی همراه باشد اما با کمی دقت می توان نویسنده را بهتر شناخت، کار او کاری عجیب و بی سابقه است. کتاب هایش را شخصا می فروشد و قبل از این چاپ ۸ هزار نسخه را فروخته و بسیاری از خریداران با تردید در صفحه ی اول کتاب از او امضاء گرفته اند”. خلاصه، داستان عاشقی نویسنده در این کتاب نوشته شده که خواندن آن خالی از لطف نیست. سبحان عبداللهی مهمان ماه عسل سال ۹۵ نیز بود. کتاب بالاتر از مجنون به چاپ ۷تم نیز رسیده است؛ به ایشان خدا قوت می گوییم.


۱۱۶- هنر رزم؛ نویسنده/ سون زو

از نام کتاب پیداست که در مورد چه موضوعی نوشته شده است. تعریف این کتاب را در کتاب های مختلفی خوانده بودم. “توماس کلیری” در این کتاب می نویسد: هنر رزم که یک جنگجوی فیلسوف اسرارآمیز چینی احتمالا بیش از دو هزار سال پیش آن را تدوین کرده شاید هنوز هم معتبرترین و موثرترین کتاب استراتژی در جهان باشد که هم مدیران و هم سیاستمداران آسیا و هم برنامه ریزان و رهبران نظامی در دو هزاره ی اخیر و بیش از آن مورد مطالعه قرار گرفته است. شاگردان معاصر هنر رزم با اشتیاق، استراتژی این اثر ممتاز کهن را در سیاست و تجارت دنیای مدرن اعمال کرده اند. درواقع برخی پیشرفت های ژاپن را در دوره ی پس از جنگ جهانی دوم نمونه ای از این گفته “سون زو” می دانند که: “پیروزی بدون جنگ بهترین است”. پس هنر رزم کتابی است نه تنها برای جنگ که برای صلح و مهم تر از همه ابزاری است برای شناخت ریشه های درگیری و البته یافتن راهکار. این کتاب هم مثل کتاب “تجارت جنگ است” می تواند برای افراد فعال در تجارت بسیار مفید باشد.


۱۱۷- کوری؛ نویسنده/ ژوزه ساراماگو

کوری یک رومان تخیلی و اخلاقی است که در آن بیماری کوری آرام آرام کل شهر را فرا می گرد و تمام مردم شهر نابینا می شوند؛ فضای داستان بسیار سرد و غم انگیز است، البته در پایان داستان آرامش به شهر باز می گردد و همه چیز درست می شود و بینایی به مردم شهر بازگردانده می شود. نکته ی جالب کتاب در این است که تمام شخصیت های داستان به صورت صفت یاد می شوند و هیچ کدام نام ندارند. من به خاطر علاقه ای که به فیلم ها و داستان های علمی تخیلی دارم این کتاب را انتخاب کردم و خواندم چون اینگونه فیلم ها و داستان ها هیجان خاصی در خودشان دارند و درس های زیادی به ما می دهند و ذهن ما را باز می کنند. در پایان کتاب جمله ی مهمی وجود دارد: “چرا ما کور شدیم؟، نمی دانم، شاید روزی بفهمیم، می خواهی عقیده مرا بدانی؟، بله، بگو. فکر نمی کنم ما کور شدیم، فکر می کنم ما کور هستیم، کور اما بینا، کورهایی که می توانند ببینند اما نمی بینند”. این کتاب برنده جایزه ی نوبل ۱۹۹۸ نیز شده است. کوری مورد نظر “ساراماگو”، کوری معنوی است. سازماندهی و قانونمندی و رفتار عاقلانه خود به نوعی بینایی است. نویسنده در کوری تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم، همراه با تزکیه روح و سلامت جسم که تنها راه ضمانت پایدار ماندن هر جامعه ای است در غالب یک رومان هنرمندانه و شگفت انگیز به ما ارمغان می دهد. ساراماگو می گوید: “این کوری، کوری واقعی نیست، تمثیلی است از کور شدن عقل و فهم انسان. ما انسان ها عقل داریم و اغلب اوقات عاقلانه رفتار نمی کنیم”. ژوزه ساراماگو در سال ۱۹۲۲ در نزدیکی “لیسبون” در خانواده ای از قشر ضعیف جامعه به دنیا آمد و به دلیل فقر نتوانست تحصیلات دانشگاهی را به اتمام برساند و در یک آهنگری مشغول به کار شد تا بتواند به صورت پاره وقت به تحصیلات خود ادامه دهد. ساراماگو اولین رمانش “کشور گناه” نام داشت. سبک ساراماگو  تخیل، تاریخ و انتقاد است که او را با نویسندگان آمریکای لاتین به ویژه “گابریل گارسیا مارکز” تشبیه می کنند، ولی ساراماگو منکر این شباهت است و به این عقیده است که بیشتر از “سوانتس” و “گوگول” تأثیر پذیرفته است.


۱۱۸- هنر همیشه بر حق بودن؛ نویسنده/ آرتور شوپنهاور

“آرتور شوپنهاور”- فیلسوف نامدار آلمانی، در این کتاب رهنمودهایی برای غلبه بر حریف در بحث و مجادله را بیان می کند. در این کتاب با برخی آفات بحث و استدلال آشنا می شویم، آفاتی که به کرات در گفتگوها و بحث های روزمره نیز رخ می نمایند. البته شوپنهاور در این کتاب کمی تندروی کرده است و به اعتقاد او: “باید چه خوب و چه بد پیروز گفتگوها و بحث ها شد”، و این درست نیست؛ برای پی بردن به این موضوع بهتر است مقدمه کتاب نوشته “اِی. سی گریلینگ” را بخوانید تا یک طرفه به قاضی نرویم.


۱۱۹- آیین کامیابی؛ نویسنده/ دیل کارنگی

این کتاب “دیل کارنگی” نیز یکی دیگر از آثار زیبا و خواندنی ایشان می باشد که در آن مطالب مهمی نوشته شده تا ما به کامیابی در زندگی برسیم. کتاب ۴ فصل دارد و ۴۹ مقاله ی مهم در آن نوشته شده و موضوعاتی را در زندگی برای ما باز می کند و به توضیح آنها می پردازد، موضوعاتی که همه ی ما در زندگی با آنها مواجه هستیم یا خواهیم شد. فصل اول: اخلاق و رفتار؛ فصل دوم: کار و کامیابی؛ فصل سوم: عشق و زناشوئی؛ فصل چهارم: بهداشت روح.


۱۲۰- شکارچی ایده ها؛ نویسنده/ اندی بوینتون- بیل فیشر

در هر کاری که مشغول انجام آن باشیم به ایده های جدید و خوب نیاز داریم. برای اینکه ایده های خوب را از دور و نزدیک بگیریم باید شکارچی ایده ها باشیم و این موضوع اصلی کتاب است؛ اینکه بتوانید بهترین ایده ها را بیابیم و با اجرای آنها تغییرات بزرگ به وجود آوریم. کتاب دارای ۶ فصل است و به ما می آموزاند چگونه ایده های خوب را شکار کنیم. جمله ای از کتاب: “انسان های موفق با ورزش و بازی های فکری ذهنشان را خسته نمی کنند، در عوض سعی می کنند ذهنشان را در رشته ی کاریشان تقویت کنند. به همان ترتیب که رمان نویسان، رمان های نویسندگان بزرگ را می خوانند و دانشمندان یافته های دیگر دانشمندان را مطالعه می کنند”. این کتاب برای افرادی که ارزش ایده ها را به خوبی می دانند بسیار مفید است. در پایان کتاب تستی وجود دارد که می توانیم پیشرفت خود را در شکار ایده ها ارزیابی کنیم.