معرفی کتاب های خوانده شده

همراهم باش تا با بهترین کتاب‌های جهان در زمینه‌ی رشد شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی آشنا شوی و با مطالعه‌ی آنها زندگی خود را متحول کنی:

یکی از رازهای انسان های موفق این است که هر روز مطالعه می کنند و در این بین کتاب های پُر محتوا و ارزشمند نقش مهمی در موفقیت آنها دارد.

سقراط گفته است: “جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که مطالعه کار روزانه اش باشد” و این گفته کاملا درست است؛ ما برای رسیدن به موفقیت در تمام ابعاد زندگی*شخصی، خانوادگی، کاری و اجتماعی* خود باید به دانش و علم خود بیفزاییم و چه چیز بهتر از مطالعه ی کتاب های مفید و ارزشمند!؟. من در انتخاب کتاب هایی که می خوانم وسواس خاصی به خرج می دهم و بهترین ها را برای خواندن انتخاب می کنم که بتوانند چیزهای با ارزشی را بهم بیاموزانند تا در مسیر موفقیت راهنمایم باشند؛ کتاب هایی از نویسندگان مختلف از هر کجای جهان. تفاوتی نمی کند که نویسنده از کدام کشور باشد و چه کسی است، اگر کتابش ارزش خواندن را داشته باشد و کمک کند در مسیر رسیدن به موفقیت، خوشبختی و آرامش پیشرفت کنم حتما این کار را انجام می دهم و کتابش را تهیه می کنم و می خوانم. در این بخش با کتاب هایی که در طی این سال ها مطالعه کرده ام آشنا می شوید و اگر در مسیر موفقیت و خوشبختی پایدار و در حال رشد قدم برداشته اید تا به خواسته هایتان*اهداف، رویاها و آرزوها* برسید و مأموریت خود را با موفقیت در زندگی انجام دهید می توانید آنها را تهیه کنید و مطالعه نمایید چرا که به شما نیز چیزهای با ارزش و بسیار مفیدی را می آموزانند که به من آموخته اند.

شاید در معرفی برخی از کتاب هایی که در زیر با آنها آشنا می شوید نتوانسته باشم به خوبی ادای دین کرده باشم و بابت این موضوع از شما کاربران*مخاطبین و اعضاء مأموریتی* و نویسندگان کتاب ها معذرت می خواهم، اما آنچه در توانم بود به کمک محتوای خود کتاب ها در معرفی آنها و نویسندگانشان را نوشته ام تا به پاس آنچه آموخته ام تشکری کرده باشم و شما کاربران عزیز مأموریت+ را با این آثار ارزشمند و نویسندگان بزرگ و اندیشمند آشنا کنم.


سال ۱۳۸۷
۱- رازهای ذهن میلیونری؛ نویسنده/ تی هارو اکر

اولین کتابی که بعد از کتاب های مدرسه خریداری کردم و آن را مطالعه نمودم این کتاب بود. در آن چگونگی فکر کردن افراد ثروتمند نوشته شده است. تی هارو اکر می نویسد که چگونه در جوانی هر اقدامی که انجام می داده موفق نمی شده، ولی کم کم متوجه می شود عامل موفق نشدنش چیزهایی هستند که نمی داند. بعد می نویسد که چگونه موفق شده است تا به اهدافش برسد و به یک میلیونر خودساخته تبدیل شود. در کتاب نامه هایی که از مردم به دست تی هارو اکر رسیده وجود دارد که از تکنیک های او استفاده کرده اند و به موقعیت های مالی خوبی رسیده اند و مشکلات زندگیشان برطرف شده است. بیانیه های کتاب به ما واقعا کمک می کند که افکار منفی خود را نسبت به پول عوض کنیم. همین الان که روی صندلی نشسته اید و به صفحه مانیتور نگاه می کنید بیاید با هم یکی از این بیانیه ها را انجام دهیم؛ دستتان را روی قلبتان بگذارید و این جمله را تکرار کنید:” من از حالا تا ابد برای داشتن ثروت، زندگی عالی و شاد، سلامتی و موفقیت متعهد می شوم” و سپس سرتان را با دست لمس کنید و بگویید: “من یک ذهن میلیونری دارم”. این کتاب برای افرادی که می خواهند از ثروت و پول باور درستی کسب کنند و آنها را در زندگی خود وارد نمایند بسیار مفید است چرا که تکنیک های کتاب کاربردی می باشند.


۲- ۲۱ روش برای اینکه کسب و کارتان را پُر سود کنید؛ نویسنده/ برایان تریسی

برایان تریسی فوق لیسانس مدیریت دارد. او با ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون در ارتباط است و به آنها کمک کرده میلیون ها دلار صرفه جویی یا کسب کنند. در این کتاب سوال هایی از ما پرسیده می شود تا مأموریت واقعی کسب و کار خود را پیدا کنیم و ۲۱ روش عالی را می آموزیم تا کسب و کار خود را سودآور کنیم و آن را رشد دهیم.


۳- ۳۶۵ گام تا موفقیت؛ نویسنده/ آنتونی رابینز

آنتونی رابینز نویسنده، سخنران، مربی و بازیگر است. او در مدت کوتاهی به بیشترین آرزوها و رویاهای جوانی خود جامه عمل پوشانید و توانست درآمد سالیانه خود را از ۳۸ هزار دلار به بیش از یک میلیون دلار افزایش دهد. او در خانواده‌ای نسبتاً فقیر به دنیا آمد. در سن ۲۲ سالگی در آپارتمان ۴۰ متری محقری، زندگی مجرد فقیرانه‌ای داشت و به گفتهٔ خودش، ناچار بود ظرف‌های غذای خود را در وان حمام بشوید. گذشته از گرفتاری‌های مالی، بر اثر پُرخوری و بدخوراکی، بیش از ۱۲۰ کیلوگرم وزن داشت و به علت چاقی دچار تنبلی، بی‌حالی و خواب‌آلودگی شده بود. اما در عین فقر و فلاکت، رویاها و آرزوهای جاه‌طلبانه‌ای داشت و در عالم خیال خود را در قصر زیبایی در ساحل دریا و نزدیک جنگل سرسبزی مجسم می‌ساخت و برای خود همسری شایسته، اتومبیل گران‌قیمت و امکاناتی رویایی در نظر می‌گرفت. سرانجام مصمم شد که با چاقی خود مبارزه کند و برای رسیدن به این هدف به مطالعهٔ چند کتاب پرداخت، اما مطالب آنها را ضد و نقیض یافت و آنها را دور انداخت. پس از آن، برای کاهش وزن خود راهی دیگری یافت. به فکر افتاد فردی را که از هر جهت سالم و دارای تناسب اندام باشد پیدا کند و افکار، اعتقادات و نحوه تغذیه او را سرمشق خود قرار دهد. این شیوه مؤثر واقع شد و توانست در کمتر از دو ماه بدون استفاده از رژیم غذایی و عمدتاً با شیوه‌های روانشناسی و کنترل فکر و ذهن، حدود ۱۵ کیلوگرم از وزن خود را کم کند و با توجه به قامت بلند خود که در حدود ۲ متر بود تناسب اندام خود را به دست آورد. شهرت عمده او به خاطر سلسله کتاب‌هایش در زمینه موفقیت است. آنتونی رابینز بیش از نیمی از عمر خود را صرف کمک به دیگران کرد تا عظمت وجود خود را کشف نموده و آن را بهتر سازند. او یکی از موفق‌ترین افراد در زمینه بهبود عملکرد دیگران است. وی بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره بنیاد آنتونی رابینز است که به منظور کمک به افراد برای رسیدن به موفقیت‌های فردی و حرفه‌ای تأسیس شده است. یکی از افراد تأثیرگذار در زندگی او “جیم ران” می باشد، که در ادامه با کتاب های او نیز آشنا می شوید. سرانجام رابینز توانست به رویاهای خود که آنها را در عالم خیال دیده بود برسد. او گفته است: “شما مأموریت و مسئولیتی ویژه را در برابر خودتان و دیگران به دوش دارید و پیش از هر چیز و هر کس در برابر خودتان مسئول هستید”. کتاب ۳۶۵ گام تا موفقیت یکی از کتاب های عالی آنتونی رابینز است. کتاب ۶ بخش دارد و به ما کمک می کند مأموریت خود را بهتر در زندگی پیدا کنیم و برای رسیدن به آن گام های با ارزشی برداریم. یک کتاب خودیار و مفید که ما را برای رسیدن به خواسته هایمان یاری می کند.


۴- بیندیشید و ثروتمند شوید؛ نویسنده/ ناپلئون هیل

بیندیشید و ثروتمند شوید را همه جا توصیه کرده بودند، اولین بار در سی دی دکتر آزمندیان که در زندگی نامه ام به آن اشاره کردم نام این کتاب را شنیدم و مشتاق شدم آن را تهیه کنم و بخوانم. حتی در بعضی کتاب های دیگر نویسندگان نام این کتاب را آورده اند. “اندرو کارنگی” سال ها پیش رمز موفقیت خود را به “ناپلئون هیل” گفت و ناپلئون این کتاب را نوشت. سوای کارنگی ۵۰۰ نفر از اغنیای جهان رمز موفقیت خود را به ناپلئون گفتند. او عمری را به تحقیق و بررسی گذراند. در کتاب نوشته شده که چگونه “ادوین بارنس” با دستان خالی و بدون هیچگونه پولی با “توماس ادیسون” شریک می شود و خیلی مطالب دیگر از افراد ثروتمند دیگر که از صفر به ثروت رسیده اند. این کتاب دارای ۱۵ فصل می باشد. با خواندن این کتاب توانایی های خود را می شناسیم و از آنها به درستی استفاده می کنیم تا به ثروت برسیم، این ثروت تنها پول نیست بلکه می تواند هر چیزی که آرزویش را داریم باشد.


۵- پدر پولدار پدر بی پول؛ نویسنده/ رابرت کیوساکی

در این کتاب که نوشته رابرت کیوساکی است او می نویسد که چگونه از کودکی با داشتن دو پدر که یکی تحصیل کرده و دیگری پولدار است، توانسته راه پدر پولدار خود را پیش بگیرد و ثروتمند شود. در این راه اقدامات مختلفی انجام داده و در کار ملک و زمین وارد شده و به موفقیت هایی دست یافته است. در این کتاب که دارای ۱۰ فصل می باشد چگونگی پس انداز و پرداخت مالیات کم، تاریخچه مالیات ها و قدرت شرکت های سهامی، چگونه می توان با ۷۰۰۰ دلار شهریه دانشگاه فرزندان را تأمین کرد شرح داده شده اند، همچنین طرز فکر افراد ثروتمند نیز در این کتاب نوشته شده. این کتاب مفیدیست برای تمام پدر و مادرها که چگونه به فرزندان خود آموزش دهند تا از پول به صورت درست استفاده کنند و جوان ها با خواندن این کتاب تمام کارهایی که می توانند با پس انداز کم انجام دهند را آموزش می بینند.


۶- دیوان پروین اعتصامی؛ به خط/ عبدالملکی تویسرکانی

پروین اعتصامی یکی از شاعران توانای کشورمان است که شعرهای زیبایی دارد که در درون شعرهایش درس های وجود دارد که می توانند در زندگی ما آموزنده باشند. پندهایی که در قالب شعر به ما گفته می شود و ما را آگاه می کند. او گفته است: “صرفِ باطل نکند عُمر گرامی پروین؛ آنکه چون پیرِ خِرد راهنمایی دارد”.


۷- دیوان حافظ” همراه با تفسیر فال گونه”؛ مولف/ علی اکبری

هر چه از حافظ بگوییم کم است، مردی که آوزه ی شعرهایش به دور دست ها نیز رسیده. شاعر غزل سرای بلند آوازه ایرانی. او سنی متعصبی نبوده بلکه گرایش های شیعی بسیاری داشته و بر هر چه نیرنگ، ریا و خشک اندیشی تاخته است و شعر و کلام او چنان در عمق جان شیعه نفوذ کرده که شیعه کاملا او را از خود می داند. شعرهای حافظ پس از گذشت ۶۰۰ سال هنوز برای اهل دل تازگی دارد و به روح و روان انسان نشاط و سرزندگی می بخشد. حافظ استاد عشق و عاشقی است و به خوبی آن را در شعرهایش توصیف می کند. همچنین در این کتاب می توان فالی گرفت و حافظ نیت ما را متوجه می شود و ما را راهنمایی می کند. اگر اهل دل هستید حتما دیوان حافظ را مطالعه کنید. حافظ می گوید: “گفتم آه از دلِ دیوانه ی حافظ بی تو؛ زیر لب خنده زنان گفت که دیوانه ی کیست”.


۸- چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟؛ نویسنده/ دکتر اسپنسر جانسون

اسپنسر جانسون فارغ التحصیل در رشته روانشناسی از دانشگاهی در جنوب کالیفرنیا، نویسنده بسیار توانایی است که بیشتر نوشته هایش با داستان همراه است. او به تنهایی و در برخی موارد با همراهی “کنت بلانچارد” کتاب های نوشته است که زندگی شغلی و خانوادگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تغییر داده. این کتاب جالب و آموزنده او ۶۳ صفحه دارد؛ داستان دو موش به نام های “اسنیف” و “اسکاری” و دو کوتوله به نام های “هِم” و “هاو” است که در یک ماز که مارپیچی از راهروها و دهلیزهاست به دنبال پنیر می گردند. این پنیر برای ما می تواند هر چیز با شد: “پول، کار، زندگی موفق و خوشبختی یا چیزهای دیگر که شاید آنها را گم کرده باشیم”. این چهار شخصیت به ما نشان می دهند که چه کاری باید انجام داد تا در زندگی همیشه در جریان بود و متوقف نشد. امّا “هِم” در داستان تلاش زیادی نمی کند. در جایی از کتاب نوشته شده: “حرکت در جهت جدید به تو کمک می کند پنیر جدید تری پیدا کنی”.


۹- مجموعه کامل غزل های سعدی؛ به خط/ حسن سخاوت

سعدی بزرگترین شاعر غزل سرای ایران و یکی از بزرگترین شاعران جهان است. او استاد غزل است، نه تنها حافظ او را به این مقام می ستاید بلکه تمام غزل سرایان بعد از وی نیز به این امر گواهی داده و در نتیجه با اختیار یا بی اختیار در سرودن غزل های خود از وی پیروی کرده و به دنبال او رفته اند. معرفی شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ و آثار آنها کار بسیار سختی است و از توان من خارج. تنها باید با اشعار آنها همراه شد تا بزرگی آنها را دید. سعدی گفته است: “صوفی و کنج خلوت سعدی و طرف صحرا؛ صاحب هنر نگیرد بر بی هنر بهانه”. و باید به زبان خودش گفت: “قیامت می کنی سعدی بدین شیرین سخن گفتن”.


سال ۱۳۸۸

۱۰- سنگ فرش هر خیابان از طلاست؛ نویسنده/ کیم وو چونگ

شاید برای خیلی ها این جمله باورکردنی نباشد که “افراد موفق و ثروتمند قبل از این که به موفقیت و ثروت برسند در بدترین موقعیت زندگی خود قرار داشته اند”, امّا وقتی سرنوشت زندگی افراد موفق و ثروتمند را مطالعه کنیم متوجه می شویم که از جوانی رویایی در سر داشته اند و هیچ شکستی نتوانسته آن رویا و آرزو را از فکر آنها دور کند، مثل “برادران رایت” که در رویای ساخت ماشینی بودند تا بتواند پرواز کند و پس از تلاش های بسیار موفق شدند به رویایشان برسند.

کیم وو چونگ هم یکی از افرادیست که در کودکی سختی های فراوان کشیده ولی رویایی در سر داشته. او در دوران مدرسه به فروش روزنامه می پرداخته. خلاصه آنکه او یکی از جالب ترین داستان های زندگی را در این کتاب برای ما تعریف می کند که چگونه با دستانی خالی یکی از بزرگترین شرکت های دنیا را تأسیس کرده به نام “دوو”. این کتاب واقعا به انسان برای کارآفرین شدن انرژی و انگیزه می دهد، من هر دو ماه یک بار آن را مطالعه می کنم.