پیشنهادهای ویژه به کارآفرینان و علاقمندان به شروع کارآفرینی

حرفه ای بودن در کسب و کار بقای آن را تضمین می کند
1397-07-20
درون
1397-07-20

از آنجا که امسال سال”حمایت از کالای ایرانی” نامگذاری شده است و مسئله ی اشتغال در کشور از اهمیتی بالایی برخوردار است، در سایت مأموریت+ پیشنهادهای ویژه ای برای کارآفرینان و علاقه مندان به کارآفرینی داریم. قبل از هر چیز باید توجه داشت که “حمایت از کالای ایرانی” تنها بر عهده ی مردم و دولتمردان نیست، بلکه کارآفرینان نیز نقش مهمی در حمایت از محصولاتشان بر عهده دارند. باید توجه داشت که اگر محصولی تولید شود که مورد توجه مردم قرار گیرد، قطعا مورد حمایت و یا همان خرید مردم نیز قرار خواهد گرفت. برای اینکه محصولی مورد حمایت مردم قرار بگیرد و توسط آنها خریداری شود، وظیفه ی کارآفرینان است که به موضوعات مهمی توجه کنند که بی توجهی به آنها باعث می شود محصول آنها توجه مردم را به خود جلب نکند و در نهایت به فروش نرود و گزینه ی خرید آنها محصولات مشابه خارجی و یا فروش بیش از اندازه ی رقبا باشد.

اگر کارآفرین هستید و در تلاش می باشید تا به کسب و کارتان رونق ببخشید حتما مسئله ی آموزش را جدی بگیرید؛ آموزش هایی مانند: “رهبری، مدیریت، برندسازی، استخدام، آموزش پرسنل، ایجاد انگیزه در پرسنل، تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش، حسابرسی و…”، تلاش کنید هر یک از این آموزش ها را چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی با موفقیت پشت سر بگذارید، در آنها حرفه ای شوید و آنها را در کسب و کارتان به اجرا بگذارید.

اگر به کارآفرینی علاقه دارید و می خواهید کسب و کاری را تأسیس کنید حتما از متخصصین در زمینه ای که می خواهید فعالیت کنید مشاوره بگیرید و تجربه کسب کنید، طرح کسب و کار خود را بنویسید و نقاط ضعف و قوت آن را به درستی مشخص کنید، آموزش های: “رهبری، مدیریت، برندسازی، استخدام، آموزش پرسنل، ایجاد انگیزه در پرسنل، تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش، حسابرسی و…” را چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی پشت سر بگذارید، در هر کدام از این موارد حرفه ای شوید و آنها را در کسب و کارتان به اجرا بگذارید.

نتیجه نهایی این آموزش ها در فروش محصول*کالا یا خدمات* شما*کارآفرینان و علاقمندان به شروع کارآفرینی* در کوتاه مدت، خصوصا در بلندمدت بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهند بود و این نتیجه ی سال ها تحقیق و بررسی در زمینه ی کارآفرینی می باشد.

بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل و آموزش ها برای گسترش کسب و کار*کارآفرینان* و یا شروع کسب و کار*علاقمندان به کارآفرینی* خود، به منابع مالی نیازمند هستید؛ گزینه هایی که در زیر معرفی می شوند می توانند در جذب منابع مالی به شما کمک های قابل توجهی کنند.

مراجعه به بنیاد برکت: مأموریت بنیاد برکت “کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است”. این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) می باشد. بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه‌ی طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و …، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارایه‌ی خدمات سلامت، بیمه‌ای، مالی، حمایتی و عام‌المنفعه، به دنبال تأثیر کلی بر توسعه‌ی اقتصادی مناطق محروم کشور، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه‌ی کارآفرینی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است. بنیاد برکت در افق سند بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کارآفرینان و ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و عام‌المنفعه، قصد دارد در توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت‌های برابر، به دور از فقر و تبعیض و بهره‌مند از رشدی پُرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، اقدام‌های مؤثری را به انجام برساند. بنیاد برکت با به کارگیری خردمندانه‌ی منابع و تبعیت از سبک راهبری مشارکتی هوشمندانه‌ی جهادی، خود را متعهد می‌داند ضمن نقش‌آفرینی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با رویکرد عدم ماندگاری و عدم تصدی‌گری و صیانت از کرامت انسانی محرومین، حقوق ذی‌نفعان خود را به نحو مطلوب تأمین نموده و به ایجاد فرصت‌های بیش‌تر و مؤثرتر برای ارتقای سطح رفاه محرومان کمک کند.

الگوی فعالیت در طرح‌ها، مشارکت حداکثر ۴۹ درصدی بنیاد برکت و حداقل ۵۱ درصدی کارآفرین بومی است. این‌گونه مشارکت در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط، با استفاده از مدل‌های مالیه‌ی خرد انجام می‌شود؛ این یعنی کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند شریکی قدرتمند داشته باشند که آنها را در کارآفرینی‌شان یاری کند. از مزیت‌های فراوان این‌ شیوه‌ی مشارکت بنیاد، می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و در نهایت جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته اشاره کرد. مشارکت بنیاد برکت با این شیوه‌ی غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار، فرصت بی‌مانندی در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی قرار می‌دهد و را‌ه‌اندازی این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ی اسلامی*مشارکت‌های حقوقی و مدنی*، منجر به هرچه مردمی‌تر شدن اقتصاد می‌شود.

بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری خطاب به رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده است که فرمودند: “در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است، مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید؛ چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید”. بنیاد برکت در راستای همین رهنمود، در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، فعالیت نماید. این نهاد با تفأل بر قرآن کریم، “برکت” نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور باشد. بنیاد برکت نهادی پرتلاش است که در پیشانی فعالیت‌های خود، به خودکفایی مردم مناطق محروم و هم‌وطنانی که مجالی برای بروز استعدادهای خود نداشته‌اند، می‌پردازد. بنیاد برکت که منابع مالی آن از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأمین می‌شود، در بیش از ۱۰سال فعالیت مستمر خود دستاوردهای ارزنده‌ای در زمینه‌های گوناگون به ارمغان آورده است. بنیاد برکت به منظور توسعه و توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم آغاز به کار کرد، به همین دلیل وجود راهبردی مناسب و منحصر به فرد از همان ابتدا بر بنیان‌گذاران آن آشکار بود؛ به همین منظور و پس از مطالعات اقتصادی بیش از ۸۰ مدل مشابه در جهان، الگوی فعالیت این بنیاد تدوین شد؛ الگویی که مطالعه‌ی آن نشان می‌دهد نه کم‌نظیر، که در سطح جهان بی‌نظیر است. هم اکنون بنیاد برکت در حوزه‌های وسیعی در جهت خدمت به محرومین و نقاط کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت دارد که مواردی از قبیل توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ی فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ی خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی را شامل می‌شود. برای همکاری با بنیاد برکت به بخش مشارکت های اقتصادی سایت مراجعه کنید.

مراجعه به بسیج سازندگی: بسیج سازندگی مأموریت های مختلفی دارد، از جمله: “ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی، غنی سازی اوقات فراقت با استفاده از نیرو و نشاط جوانان در سازندگی کشور. کمک به دولت در خدمت رسانی، محرومیت زدایی و سازندگی با اولویت در روستاها و نقاط محروم دور افتاده و مرزی. کمک به شناسایی و ایجاد زمینه های اشتغال”. برای همکاری، به بسیج سازندگی شهر و یا روستای خود مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

مراجعه به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری: مأموریت بسیج علمی، پژوهشی و فناوری “حمایت از ایده های مخترعان و مبتکران و تجاری سازی آنها می باشد”. این سازمان در سال ۸۸ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جنبش نرم افزاری و تولید علم تشکیل شده است. این سازمان نخبه پروری و حمایت از نخبگان را  یکی از اهداف مهم خود قرار داده است و بدون هرگونه مالکیت مادی و معنوی از مخترعان و نخبگان حمایت می کند. حمایت های مادی سازمان به صورت بلاعوض است و مبلغ حمایت از طرح های استانی ۳ میلیون تومان و میزان حمایت از طرح های ارجاعی به سازمان مرکزی در تهران ۵ میلیون تومان می باشد. بعد از ارائه پروپوزال طرح مربوطه توسط متقاضیان، طرح ها در کارگروه های تخصصی توسط داوران و با حضور خود مجریان طرح و مصاحبه حضوری مورد ارزیابی قرار می گیرند و بعد از تأیید داوران مراحل حمایت های مادی به صورت بلاعوض انجام می گیرد. طرح های محصول محور در اولویت حمایت قرار دارد، به طوری که یکی از اهداف مهم سازمان، حمایت از طرح های محصول محور از مرحله اولیه تا مراحل تجاری سازی و رسیدن علم به ثروت و درآمدزایی است. جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد کارآفرینی، حمایت از طرح های پژوهشی حذف شده و از طرح های محصول محور حمایت می شود تا طرح ها بعد از حمایت اولیه، جهت ساخت محصول در مراکز رشد مستقر شوند و در نهایت به مرحله تجاری سازی برسند. می توان چنین ادعا کرد که بسیج علمی تنها سازمانی است که از ایده ها حمایت می کند، در حالیکه دیگر نهادها از محصول طرح حمایت می کنند. همچنین تمام حمایت های سازمان، به صورت بلاعوض می باشد، در واقع بسیج علمی، پله ای جهت ارتقای مخترعان است و بدون هیچ چشم داشتی از مخترعان حمایت های مادی و معنوی به عمل می آورد. برای همکاری با بسیج علمی، پژوهشی و فناوری به این سایت مراجعه کنید، فرم ها را دانلود و آنها را تکمیل نمایید و برای بسیج علمی، پژوهشی و فناوری شهر خود ارسال نمایید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که شاید خیلی از افراد با بنیاد برکت، بسیج سازندگی و بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آشنا نباشند، کافیست به سایت و یا به شعب آنها در استان خود مراجعه نمایید تا مشاهده کنید در سراسر کشور چه اقدامات بسیار مفیدی در این سال ها انجام داده اند و هنوز هم با قدرت در حال تلاش هستند.

مراجعه به سامانه کارا: مأموریت سامانه کارا “ارائه تسهیلات اشتغالزایی می باشد. در این سامانه طرح های توجیهی کسب و کار دریافت می شود و توسط دستگاه های تخصصی راستی آزمایی و بررسی شده و سپس تسهیلات به صورت فردی و گروهی پرداخت می شود و سود حداکثر ۱۰ درصد و حداقل ۴ درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است”.

مراجعه به صندوق کارآفرینی امید: مأموریت صندوق کارآفرینی امید “تجهیز سپرده های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب و کارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت های کارآفرینانه، نیازهای منطقه ای، توسعه کسب و کارهای IT محور؛ بر اساس شیوه های جهانی شبکه سازی کسب و کارهای بازارمحور نظیر خوشه ها و زنجیره های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب و کارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی می باشد”. برای همکاری با صندوق کارآفرینی امید به شعب این صندوق در شهر خود مراجعه کنید.

مراجعه به معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری: مأموریت معاونت علمی, کمک به رشد افراد تحصیل کرده برای ایجاد کسب و کار، رشد کسب و کار و یا موفقیت در رشته ی تحصیلی آنها در زمینه شغلی می باشد. همچنین به کسب و کارها کمک های همه جانبه می شود تا به سمت نوآوری و دانش بنیان شدن گام بردارند.

مراجعه به صندوق نوآوری و شکوفایی: صندوق نوآوری و شکوفایی گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که ایده ای جدید دارند و می خواهند در مرحله ی ابتدایی ایده ی جدید خود را راه اندازی نمایند. با مراجعه به این صندوق چه به صورت حضوری و چه با مراجعه به سایت و تماس با آن می توانید از مشاوران این سازمان معتبر راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مراجعه به خانه های خلاق: در بیشتر استان ها خانه های خلاق راه اندازی شده اند که زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری می باشند و شما می توانید با مراجعه به آنها در استان خود برای اجرای ایده ی خود از آنها راهنمایی بگیرید و یا در آنها مستقر شوید. همچنین می توانید به صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز مراجعه کنید.

مراجعه به مرکز ملی پویش صادرات: مأموریت پویش ملی صادرات, آموزش صفر تا صد اصولی، حرفه ای و رایگان صادرات و کمک به افراد و کسب و کارهایی است که می خواهند محصولات کسب و کارهای دیگر و یا کسب و کار خود را به کشورهای دیگر صادر نمایند.

مراجعه به سایت میدون: مأموریت سایت میدون “شناسایی، آموزش، پشتیبانی و اتصال ظرفیت‌های بالقوه موجود علاقه مندان به شروع کسب و کار و کسب و کارهای موجود می باشد”. این سامانه بستری برای به میدان آوردن مردم در جهت حل مسائل اقتصادی کشور در سطوح و حوزه های مختلف است. سامانه میدون توسط گروهی از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع)، کارآفرینان برتر و خوش فکر کشوری پس از کسب تجربه از برگزاری چندین ساله اردو‌های جهادی، استفاده از اساتید مجرب دانشگاه‌های دیگر و الگوگیری از بستر های موفق آی تی در ایران و جهان با هدف کارآفرینی، اشتغال زایی و تولید بهتر محصولات ایرانی در قالب “موسسه سدید” تحت نظر مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در سال ۱۳۹۵ طراحی و در حال فعالیت می‌باشد. تمرکز اصلی میدون بر روی کسب و کارهای کوچک و زود بازده می‌باشد. متأسفانه آمار‌های بین المللی از یک عقب ماندگی جدی در حوزه اقتصاد ایران حکایت می‌کند به این صورت که در کشور‌های پیشرفته اقتصادی، سهم شرکت‌های کوچک و زودبازده در تولید ناخالص ملی بسیار بیشتر از سهم ایران از تولید ناخالص داخلی آن می‌باشد؛ با توجه به تحقیقاتی که توسط کارشناسان میدون صورت گرفته است، در صورتی که اهداف این سامانه محقق شود، رسیدن به میزان مطلوب و استاندارد دور از انتظار نخواهد بود. همچنین با توجه به شرایط کشور عزیزمان ایران، تحقق رشد اقتصادی ۵% که در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است، دور از انتظار نمی‌باشد و تنها همت جمعی مردم و سعی مسئولین را می‌طلبد. در میدون همه دست به دست یک دیگر با شعار “به میدان بیایید” برای تحقیق هر چه بهتر تولید و اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتقا ایران اسلامی سعی و تلاش می‌کنیم. در سایت میدون، بخش های بسیار مفیدی وجود دارند، مثلا در بخش نیازمندی ها شما می توانید ایده، طرح و یا کسب و کار خود را برای جذب سرمایه گذار معرفی کنید، خود و یا کسب و کارتان را معرفی کنید و خیلی موارد دیگر در زمینه ی کسب و کار را با دیگر افراد علاقه مند به اشتراک بگذارید. برای همکاری به سایت میدون بیاین. شما می توانید در بخش “ستاد پیگیری مشکلات تولید” با هر مشکلی که روبرو شدید، اعم از اخذ مجوز، اخذ حمایت های شرح داده شده در این مقاله و… آن را مطرح کنید تا آن مشکل پیگیری و حل شود.

برنامه پایش را یکشنبه ها و سه شنبه ها از دست ندهید: مأموریت برنامه پایش “شفاف سازی اطلاعات و تحولات اقتصادی، پیگیری حل مشکلات تولیدکنندگان کشور، معرفی روش های موفقیت در کسب و کار و کارآفرینان موفق می باشد”. زمان پخش برنامه از شبکه ۱ سیما ساعت ۲۳ به بعد می باشد؛ یکشنبه شب ها، پایش بازار، تحولات اقتصادی هفته، مطالبه شفافیت، پایش مردمی و مسابقه جوان موفق پخش می شوند و سه شنبه شب ها، معرفی کسب و کار، مشاوره کسب و کار، پیگیری مشکلات تولید و ایده های کسب و کار در این برنامه پخش می شوند.

پایش پلاس را در شبکه ایران کالا، سایت این شبکه و آپارات و شبکه های اجتماعی دیگر دنبال کنید: مأموریت پایش پلاس “پاسخ به سوالات اقتصادی بینندگان برنامه می باشد”. در پایش پلاس، هر هفته، کارآفرینان و مشاوران موفق حاضر می شوند و به سوالات مهم کسب و کاری بینندگان پاسخ می دهند.

پیشنهاد ویژه ی بعدی، “پیگیری، پیگیری و پیگیری” است: شاید در کشور ما برای به نتیجه رسیدن در هر کار، پیگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و تا ما پیگیرِ به نتیجه رسیدنِ کسب و کار و درخواست خود نباشیم نتیجه ای آنچنان که باید حاصل نشود، خیلی از افراد از این مرحله ی مهم با موفقیت عبور نمی کنند و در نهایت به نتیجه مثبتی نمی رسند، بنابراین پیگیری در انجام هر کاری از اهمیت بالایی برخوردار است، چه در آموزش و یادگیری، چه در شروع کسب و کار و چه در گسترش آن؛ با نشستن و دست روی دست گذاشتن کاری درست نمی شود، باید حرکت کرد و در تلاشِ مستمر بود تا کسب و کاری شکل بگیرد و رشد کند.

مواردی که در این مقاله آمدند بخشی از مراکز و برنامه هایی هستند که چندین سال است آنها را میشناسم و می دانم خالصانه در حال تلاش هستند و امروز آنها در این مقاله معرفی و بسیج شده اند برای کمک به شما برای راه اندازی و یا گسترش کسب و کارتان؛ آنها مثل برخی بانک ها نیستند که فقط بخواهند به شما تسهیلات بدهند و بعد، چه شما در کسب و کارتان موفق شوید و چه نشوید چندین برابر آن مبلغ را از شما پس بگیرند، بلکه آنها تمام تلاش شان این است که شما واقعا در کسب و کارتان موفق شوید و اقدامات مفیدی را در زمینه کارآفرینی و برطرف نمودن مشکلات کشور بردارید. سعی کنید تمام بخش های سایت های آنها را مطالعه کنید، با آنها در تماس باشید و همکاری خوبی با آنها داشته باشید تا در کسب و کارتان موفق و رو به رشد باشید. امیدوارم با عمل به این پیشنهادهای ویژه و راهنمایی هایی که داده شد در مسیر کارآفرینی موفق و پیروز باشید.

“برای رسیدن به رویاهایت هرگز عقب نشینی نکن/ محمد کارگر مزرعه ملا”

۱۳۹۷/۷/۲۰

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

منابع استفاده شده در مقاله:

سایت بنیاد برکت

سایت بسیج سازندگی

سایت خبرگزاری علم و فناوری

سایت کارا

سایت صندوق کارآفرینی امید

سایت میدون

سایت پایش

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *