حرفه ای بودن در کسب و کار بقای آن را تضمین می کند

فرمانروا
1397-07-13
پیشنهادهای ویژه به کارآفرینان و علاقمندان به شروع کارآفرینی
1397-07-13

مدتی گذشته است که در مورد یک بُعد از ابعادِ مهم زندگی مقاله ای نوشته نشد، اگر گفتید کدام بُعد!؟: شخصی؟، خانوادگی؟، کاری؟، اجتماعی؟؛ بله کاری. پس شروع می کنیم:

در دنیا و کشوری به سر می بریم که هر لحظه ممکن است محصولِ*کالا یا خدمات* فناوری محورِ دیگری از راه برسد و آن را درست و حسابی تکان دهد و کسب و کارهای سنتی را بیش از پیش به چالش بکشد؛ مثل اسنپ و دیگر کسب و کارهای هم خانواده با آن که کسب و کارهای تاکسی تلفنی و یا آژانس ها را در سراسر کشور به چالش کشیده اند، مثل فروشگاه های اینترنتی که فروشگاه های در دنیای واقعی را به چالش کشیده اند، مثل فروشگاه های زنجیره ای که فروشگاه های بی نام و نشان را به چالش کشیده اند و…

خبر بد برای صاحبان کسب و کارها این است که بسیاری از کسب و کارهای ضعیف، حذف شده اند و یا خواهند شد و این مورد اجتناب ناپذیر است؛ نمونه ی این مورد را در اجتماع و محیطی که هر روز از آن عبور می کنیم می بینیم، مغازه ای که تا چند وقت پیش کسب و کاری در آن بود اما دیگر خبری از آن کسب و کار در آن مغازه نیست.

خبر خوب برای صاحبان کسب و کارها این است که افزایش جمعیت، نیاز را پابرجا نگه داشته و خواهد داشت و مشتریان حال و آینده بیش از پیش خواهند بود و کسب و کارهایی ماندگار خواهند بود و رشد خواهند کرد؛ نمونه این مورد را نیز در محیطی که هر روز از آن عبور می کنیم می بینیم، مغازه های بسیاری که هنوز نه تنها پابرجا هستند بلکه به رشد خود نیز ادامه می دهند و بیشترِ مشتریان نیاز خود را از کسب و کارهایی برطرف می کنند که “حرفه ای باشند”.

بالا و پایین رفتن قیمت ارز و دیگر چیزها دست هیچکدام از ما نیست و سرمایه گذاری در این چیزها نه به نفع کشور است و نه به نفع خودمان و تنها راه حفظ و افزایش سرمایه ای که پیش رو داریم، ایجاد کسب و کاری حرفه ای و رشد آن است. همانطور که در برخی مقالات قبل گفته شد: “برای ایجاد کسب و کار باید به کاری که به آن علاقه داریم مشغول شویم”؛ نکته مهم این است که اگر آن علاقه به درستی مشخص شده باشد، آن علاقه مأموریت ما در زندگی است؛ ممکن است فردی به آشپزی علاقه داشته باشد و این یعنی مأموریت او این است که به یک آشپز حرفه ای تبدیل شود. ممکن است فردی به ورزش شنا علاقه داشته باشد و این یعنی مأموریت او ورزشکاری حرفه ای شدن در رشته شنا است. ممکن است فردی به کسب و کاری در زمینه ی تولید محصول خوراکی مانند بیسکویت علاقه داشته باشد و این یعنی مأموریت او کارآفرین شدن در این مورد است و… هزاران هزار علاقه و مأموریت دیگر بر روی کره ی زمین وجود دارند.

همراهان مأموریتی عزیز، به این مقاله دقت ویژه ای داشته باشید، ممکن است خودتان دستی در کسب و کار نداشته باشید و هنوز متوجه این موضوع نشده باشید که مأموریت تان در زندگی چیست؟، مشکلی ندارد، خیالتان راحت باشد، همراه با سایت مأموریت+ دیر یا زود آن را پیدا می کنید، اما محتوای این مقاله را مطالعه کنید و همچنین آن را به دست عزیزانتان که کسب و کاری دارند و یا می خواهند کسب و کاری را شروع کنند برسانید.

کسب و کارها و انسان های موفق، حرفه ای هستند، حرفه ای مدیریت می شوند، با علم و دانش روز به پیش می روند و فصلِ “کسب و کاری را روی هوا تأسیس کنیم، دیر یا زود خواهد گرفت” خیلی وقت است که پایان یافته است و کسب و کارهایی که حرفه ای تأسیس و مدیریت می شوند، ماندگار خواهند بود و رشد می کنند؛ دلیلش هم مشخص است: “علاقه و عشق بنیانگذار کسب و کار باعث می شود او کار خود را حرفه ای ادامه دهد و آن را به جایگاهی که باید برساند”.

در هر کسب و کار، رقبای حرفه ای، به شدت به مشتریان و مردم اهمیت می دهند و این مورد مشتریان را بد عادت کرده است و آنها توقعات زیادی از یک کسب و کار دارند و اگر شما نتوانید آن توقعات را برآورده کنید مشتریان به سمت رقبای شما جذب می شوند و فروش آنها را بالا خواهند برد؛ البته هنوز خیلی از کسب و کارها آنچنان که باید حرفه ای نشده اند و به مشتریان اهمیت نمی دهند و شما می توانید تا قبل از دست به کار شدن رقبا، به خوبی بدرخشید و مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنید.

حال سوال مهم این است؛ چگونه در کسب و کار خود حرفه ای باشیم؟

بدون حاشیه رفتن، رُک و پوست کنده سریع می رویم سر اصل مطلب، چون بازار تجارت و کسب و کار شوخی بردار نیست.

با قدرت شروع کنید: یا با قدرت کسب و کاری را شروع کنید و یا اصلا شروع نکنید؛ یا با قدرت کسب و کار خود را هدایت کنید و یا کلا آن را جمع کنید. این با قدرت بودن از علاقه و عشق به آن کسب و کار می آید، از اینکه شما چقدر علاقمند هستید تا آن کار را شروع کنید و آن را به درستی هدایت کنید تا کسب و کارتان رشد کند و این یعنی مأموریت شما در زندگی. این نکته مهم را نیز به خاطر داشته باشید که برای قدرتمند شدن، تجربه تئوری و عملی کسب کنید و به کسب و کار خود واقعا باور داشته باشید. وقتی تکلیف خود را در این مورد با خودتان مشخص کردید قدم مهمی را در زندگی کاری خود برداشته اید و حال نوبت به برداشتن قدم های بعدی می رسد.

برندسازی را دست کم نگیرید، برند خود، کسب و کار و محصول خود را بسازید: بارها در مقالات مختلف بر این موضوع تأکید فراوان کرده ام و این به خاطر اهمیت بالای آن است. تمام مانور شما، چه در تبلیغات، چه در معرفی خود، کسب و کار و محصول برمیگردد به اینکه برند شما، کسب و کار و محصول تان ساخته شود. همه ی چیزها برای خود یک برند هستند: اسلام یک برند است، مسیحیت یک برند است، بسیج یک برند است، دکتر علیرضا آزمندیان یک برند است، استاد احمد حلت یک برند است، ماست سون یک برند است و…؛ هر چیز دیگری که فکرش را کنید یک برند است و برند برداشت ذهنی و احساسی مردم از آن نام*نام شخص، نام کسب و کار، نام محصول و…* و ویژگی های آن می باشد و این مورد ساختنی است، یعنی می توان با بهترین عملکرد بهترین برند را ساخت.

خودتان را به درستی معرفی کنید: مردم و مشتریان باید بدانند که شما چه کسی هستید و چه نیازی را چگونه برطرف می کنید. خیلی از کسب و کارها گنگ و نامفهوم هستند و یا در بهترین حالت، مثل دیگر کسب و کارهای هم صنف با خود معمولی هستند و این یکی از عواملی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب نمی کنند و وقتی شما نتوانید توجه مردم و مشتریان را به خود جلب کنید در بازیِ سخت تجارت و کسب و کار، یک هیچ که چه عرض کنم، ۵ هیچ از رقبای حال و آینده ی خود عقب هستید.

خلاقیت داشته باشید: عادی و تکراری ها ماندگار نیستند، جلب توجه نمی کنند، از ذهن ها حذف می شوند و ذهن مردم و مشتریان جایی است که باید در آن تأثیر گذاشت و این تأثیرگذاشتن با خلاقیت ارتباط مستقیمی دارد.

نیاز را به بهترین شکل برطرف کنید: خبر خوب این است که نیاز در هر خواسته ای همیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت، اما آنچه که اهمیت دارد چگونگی برطرف نمودن آن نیاز است؛ باید سعی کنید بهترین محصول را تولید کنید و به دست مردم و مشتریان برسانید، باید سعی کنید متخصص ترین فرد در زمینه ی کاری خود باشید.

به مردم و مشتریان واقعا توجه کنید: با آنها ارتباط برقرار کنید، فکر کنید یکی از اعضای خانواده خودتان برای خرید به شما مراجعه کرده است؛ با حفظ احترام، همان رفتار گرم و دوستانه را با هر یک از مشتریان خود داشته باشید تا دوباره و برای بار بعدی نیز به شما مراجعه کنند، نه اینکه فقط یک بار از شما خرید کنند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکنند.

کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشید: برای مشتریان این دو مورد*کیفیت و قیمت مناسب* از اهمیت بالایی برخوردار هستند، پس آنها را جدی بگیرید چرا که هیچ کس دوست ندارد پولش را با خرید محصولی بی کیفیت و گران یا ارزان، دور بریزد.

تبلیغات را درست و اصولی انجام دهید: برخی فکر می کنند تبلیغات تنها هزینه اضافی است، در یک مورد با آنها موافق هستم: “وقتی تبلیغات ضعیف باشد و مورد توجه مردم قرار نگیرد، آری هزینه است”، در غیر اینصورت تبلیغات کانال آشنایی مردم و مشتریان با شما، کسب و کار و محصولاتتان است که باعث می شود آنها با شما، کسب و کار و محصولتان آشنا شوند و در زمان نیاز به شما مراجعه کنند؛ هرچند تبلیغاتِ حرفه ای، آنقدر قدرتمند است که باعث می شود مشتری همان لحظه احساس نیاز کند و در صدد این باشد که هرچه زودتر به شما و یا کسب و کار شما مراجعه کند تا نیاز خود را برطرف نماید.

با کسب و کارهای مختلف، درست و به جا همکاری و مشارکت کنید: قرار نیست در کسب و کار همه ی کارها را خودتان انجام دهید، مثلا همین امر تبلیغات را، آن را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید، آنها به خوبی می دانند چگونه مردم و مشتریان را به سمت شما، کسب و کار و محصولاتتان جذب کنند چون در این امر تجربه دارند. نمونه دیگر همکاری و مشارکت این است که کسب و کار، محصول و خود را در فضای اینترنت، در جای مناسب معرفی کنید و نمونه دیگر همکاری و مشارکت اینکه، محصولات خود را در اختیار فروشگاه های اینترنتی و یا فروشگاه های زنجیره ای قرار دهید.

باشگاه مشتریان خود را تشکیل دهید و با آنها در ارتباط باشید: مناسبت ها را به آنها تبریک بگویید، تخفیفات را به آنها اعلام کنید، محصولات جدیدتان را به آنها معرفی کنید؛ این اقدامات باعث می شوند مشتریانتان شما را به فراموشی نسپارند و در زمان خرید، شما گزینه اول آنها باشید.

محتوای مقاله گنج و نقشه گنج را مطالعه کنید: در این مقاله موضوعات مهمی مطرح شده است و لینک های مفیدی به مقالات مرتبط دیگر قرار دارد که برای موفقیت و حرفه ای شدن در کسب و کار باید از آنها آگاهی داشته باشید.

به روز باشید: حتما دیده اید که هر چند وقت یک بار برنامه های گوشی تلفن، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترمان نیاز به، به روزرسانی دارند؛ کسب و کارها، انسان ها و محصولات نیز از این قاعده مستثنی نیستند، برای بقا باید به روز بود؛ خودتان، کسب و کارتان و محصولات تان را هر از چندگاهی به روز کنید.

صبور باشید: داستان کاشت دانه در زیر خاک را همیشه به خاطر داشته باشید؛ هیچ دانه ای یک شبه سر از خاک بیرون نمی آورد، منطق حکم می کند باید به آن رسیدگی شود تا در زمان مناسب سر از خاک بیرون آورد و در نهایت روزی آنچه که باید از آن برداشت شود و شما باغبانی هستید که باید مراقبت های لازم را از دانه ای، یعنی از کسب و کاری که بذر آن را کاشته اید انجام دهید تا در زمان مناسب نتیجه ای که باید را به دست آورید.

عمیقا منتظر اتفاقات خوب باشید: فرکانس ذهنی خود را همیشه بر روی موج مثبت نگه دارید، وقتی روی این موج باشید اتفاقات خوبی که عمیقا در انتظارشان هستید به سمت تان سرازیر می شوند؛ البته بر عکس آن هم هست، اما شما که نمی خواهید اتفاقات منفی به سمت شما جذب شوند؟، پس عمیقا منتظر اتفاقات خوب در کسب و کارتان باشید؛ اما این به آن معنا نیست که وقتی کسب و کار خود را راه اندازی کردید بنشینید و دست روی دست بگذارید تا مشتریان از راه برسد و از شما خرید کنند، بلکه باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا کسب و کارتان پُر از مشتری شود و وقت سر خاراندن هم نداشته باشید.

باید شناخته شوید و دهان به دهان بچرخید: این مورد با تلاش های شما در مواردی که گفته شد حاصل می شود؛ وقتی با قدرت کسب و کار خود را شروع کردید، وقتی برندسازی را دست کم نگرفتید، وقتی خود را به درستی معرفی کردید، وقتی خلاقیت داشتید، وقتی نیاز را به بهترین شکل برطرف کردید، وقتی به مردم و مشتریان واقعا توجه کردید، وقتی تبلیغات را درست و اصولی انجام دادید، وقتی کیفیت و قیمت مناسبی داشتید، وقتی با کسب و کارهای مختلف درست و به جا همکاری و مشارکت داشتید، وقتی باشگاه مشتریان خود را ایجاد کردید و با آنها ارتباط برقرار کردید، وقتی محتوای مقاله گنج و نقشه گنج را مطالعه کردید، وقتی به روز بودید، وقتی صبور بودید، وقتی عمیقا منتظر اتفاقات خوب بودید، آن موقع است که دهان به دهان در هر محفلی می چرخید و این مورد بهترین و واقعی ترین نوعِ تبلیغ در جهان برای هر شخص، کسب و کار و محصول است. خبر خوب این است که مردم دوست دارند کسب و کار، فرد و یا محصولی که از آن راضی هستند را به دیگران نیز معرفی کنند تا آنها هم انتخاب خوبی داشته باشند، بنابراین سعی کنید با رعایت و اجرای اصول که ذکر شدند یکی از آن افراد شما باشید.

کسب و کارهای زیادی را میشناسم که در مکانی پرت قرار دارند و یا رقبای زیادی در اطراف آنها وجود دارند اما باز هم پُر از مشتری هستند که این مورد به خاطر رعایت یکی و یا همه موارد بالا می باشد، مخصوصا وقتی شناخته شدند و دهان به دهان چرخیدند. بعد از سوال مهمی که در بالا پرسیده شد، نوشتم که: “بازار تجارت و کسب و کار شوخی بردار نیست”، این یک حقیقت است، اما وقتی این اصول را رعایت کنید، در کنار درآمد بالایی که به دست می آورید، شاهد این هستید که مردم و مشتریان نیز از خریدشان راضی هستند، همچنین برای افرادی نیز اشتغالزایی انجام داده اید و با این اتفاقات بسیار خوب چقدر انجام تجارت و کسب و کار شیرین و دوست داشتنی خواهد بود، مگر نه؟.

کاربرانِ مأموریتی عزیزم، همیشه این مطلب را به خاطر داشته باشید که شما هستید که باعث موفقیت خود، کسب و کار و محصول تان می شوید، شما هستید که باعث می شوید مأموریت خود را در زندگی با موفقیت انجام دهید، چون تا شما نخواهید، من بهترین مقالاتِ دنیا را هم بنویسم و شما تنها آنها را مطالعه کنید و به آنها عمل نکنید هیچ اتفاق خوبی برای شما نمی افتد، پس بخواهید که حرفه ای باشید تا نه تنها در زندگی کاری خود بقای آن را تضمین کنید، بلکه با کسب درآمد بالا در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی تان نیز موفق و پیروز باشید.

۱۳۹۷/۷/۱۳

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *