برای رسیدن به هر مأموریت، هدف، آرزو و رویایی اول باید تغییر را از خودمان شروع کنیم

اهمیت نوشتن اهداف خود در زندگی را دست کم نگیرید
1395-05-30
نوجوانی و جوانی چگونه گذشت؟
1395-05-30

برای رسیدن به هر مأموریت، هدف، آرزو و رویایی اول باید تغییر را از خودمان شروع کنیم

خیلی از افراد مأموریت، اهداف، آرزوها و رویاهای بزرگی دارند و می خواهند به آنها برسند. چطوری می خواهند به آنها برسند؟ خیلی سریع؛ این خیلی سریع در بیشتر مواقع باعث می شود ما خیلی دیرتر به آنها برسیم، یا اصلا نرسیم.

مثلا: “فردی را در بیابان تصور کنید که به دنبال آب می گردد. در نگاه او هیچ چیز در آن بیابان نیست جز پستی و بلندی های زیاد و تنها یک تپه بلند. شما جای او بودید چه کاری انجام می دادید؟؛ به جستجوی خود ادامه می دادید و خود را بیشتر خسته می کردید و یا نه، به بالای تپه بلند می رفتید و از آن بالا منظره اطراف خود را می دیدید تا ببینید در کجا آب یا چاهی، یا سرسبزی یا دهکده ای به چشم می خورد تا خود را مستقیم به آن برسانید؟”. به این نکته ریز اما مهم دقت کنید: “بالای تپه آبی نیست اما چیزی که مهم است دورنمای اطراف ماست که آن را به ما نشان می دهد”.

بگذارید داستانی را از یک کشیش برایتان تعریف کنم که بی حکمت با این مقاله نیست:

این عبارت روی سنگ قبر یک کشیش در کلیسایی نوشته شده است: جوان و آزاد بودم، تصوراتم هیچ محدودیتی نداشتند و در خیال خودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. پیر تر و عاقل تر که شدم فهمیدم که دنیا تغییر نمی کند، بنابراین توقعم را کم و به عوض کردن کشورم قناعت کردم، ولی کشورم هم نمی خواست عوض شود. به میان سالی که رسیدم آخرین توانایی هایم را به کار گرفتم که فقط خانواده ام را عوض کنم، ولی پناه بر خدا آنها هم نمی خواستند عوض شوند؛ و اینک در بستر مرگ آرمیده ام ناگهان دریافتم که: اگر فقط خودم را عوض می کردم خانواده ام هم عوض می شد و با پشت گرمی آنها می توانستم کشورم را هم عوض کنم وچه کسی می داند شاید می توانستم دنیا را هم عوض کنم/ از کتاب سوپ جوجه برای پرورش روح و روان.

همه چیز از خود ما شروع می شود، از تغییر خودمان برای رسیدن به هر آنچه آرزویش را در دل داریم. اگر مأموریت ما انجام کاری بزرگ در جهان باشد اولین قدم تغییر خودمان است، اینکه اول خودمان را ارزیابی کنیم و ببینیم آیا واقعا می توانیم با آنچه اکنون هستیم به آنچه در آینده می خواهیم برسیم؟؛ آیا واقعا خود را برای انجام کارهای بزرگ آماده کرده ایم و یا فقط در حال تلاش برای رسیدن به چیزی هستیم که می خواهیم؟؛ این تلاش واقعا یک تلاش هوشمندانه، درست و حساب شده است و یا نه تنها به دور خود چرخیدن و تلف کردن ساعت ها، روزها، هفته ها، ماه ها و سال هاست؟.

اگر در زندگی برای رسیدن به مأموریت، اهداف، آرزوها و رویاهایمان نتیجه خوبی نمی گیریم باید اول از همه خودمان، طرز فکر و نگاهمان، باورها و نگرش هایمان را مورد بررسی قرار دهیم. باید ببینیم آیا واقعا آنها درست هستند یا نه!. تنها تلاش کردن به ما نتیجه درستی نمی دهد بلکه این تلاش باید با طرز فکر و نگاهمان، با باورها و نگرش هایمان که مثبت هستند و حقایق را مّد نظر دارند، هم راستا باشند تا به نتیجه درستی برسیم.

اگر مأموریت شما کارآفرین شدن است آیا قبل از شروع، همه جوانب کار را در نظر گرفته اید؟، آیا با زیروبم کارآفرینی آشنا هستید؟، آیا مأموریت کسب و کار خود را به درستی تعیین کرده اید و یک بیانیه مأموریت استاندارد برای آن نوشته اید؟، آیا سرگذشت کارآفرینان بزرگ را مطالعه کرده اید؟، آیا در کلاس ها و دوره های کارآفرینی شرکت کرده اید؟؛

اگر مأموریت شما نویسنده شدن است آیا قبل از شروع به نوشتن، مطالعه وسیعی داشته اید؟، در مورد نویسندگان بزرگ تحقیق کرده اید؟، درمورد اینکه چگونه واقعا تأثیرگذار بنویسید مطالعه داشته اید؟ و یا در کلاس های نویسندگی شرکت کرده اید؟.

اگر می خواهید به مأموریت خود در زندگی برسید و فرد موفق و خوشبختی باشید سعی کنید از امروز تغییر را از خودتان شروع کنید. متأسفم که این حقیقت را می گویم اما: بدون تغییر خود به هیچ موفقیت پایدار و در حال رشدی نخواهید رسید و شکست های مختلفی را تجربه خواهید کرد، شکست هایی که اگر خودتان را تغییر می دادید هیچ موقع اتفاق نمی افتادند.

فرقی نمی کند چه مأموریتی در زندگی داریم، آنچه قبل از تلاش برای رسیدن به آن اهمیت دارد تغییر خودمان است، یعنی کسب آگاهی، دانش و علم صحیح نسبت به خودمان، توانمندی هایمان، کاری که می خواهیم آن را انجام دهیم، شناخت قوانین حاکم بر جهان هستی و خصوصیاتی که باید آنها را در خود پرورش دهیم تا در مأموریتی که در زندگی داریم موفق شویم و پس از آن تلاشی هوشمندانه بر اساس آگاهی، دانش و علم صحیحی که آن را آموخته ایم.

هیچ موفقیت پایدار و در حال رشدی یک شبه به وجود نیامده است بلکه نتیجه پیدا کردن مأموریت خود در زندگی، سال ها علم آموزی، تغییر درست نگاه خود نسبت به دنیا و قوانین حاکم بر جهان هستی و تلاش و پیگیری مداوم است/ محمد کارگر مزرعه ملا

۱۳۹۵/۳/۲۱

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *