اهمیت نوشتن اهداف خود در زندگی را دست کم نگیرید

غرور
1395-05-30
برای رسیدن به هر مأموریت، هدف، آرزو و رویایی اول باید تغییر را از خودمان شروع کنیم
1395-05-30

اهمیت نوشتن اهداف خود در زندگی را دست کم نگیرید

کارهای بسیار پیش پا افتاده ای وجود دارند که اگر آنها را جدی بگیریم و انجام دهیم در زندگیمان تأثیرگذار هستند، این تأثیرات ممکن است در کوتاه مدت دیده نشوند اما قطعا در بلندمدت به چشم می آیند. برای من که اینگونه بوده است؛ در اوایل که شنیدم باید اهداف خود را بنویسم خیلی پذیرش آن برایم سخت بود، چون با خودم می گفتم: “چه دلیلی دارد وقتی می دانم اهدافم چیست، آنها را بنویسم؟”

اما امتحان کردم، با خودم گفتم: “امتحانش ضرری ندارد”. در سال ۱۳۸۴ یعنی در ۱۶ سالگی برای اولین بار در زندگی ام در دفتری شروع به نوشتن اهدافم کردم، برای رسیدن به هر یک تاریخی را در نظر گرفتم که می توانستم در آن تاریخ به هر یک از اهدافم برسم و در آخر لیست خودم را متعهد کردم که به آنها در زمانی که تعیین کرده ام برسم و باور کردم که به آنها می رسم

هر روز به لیست اهدافم نگاه می انداختم و آنها را با خودم مرور می کردم؛ زمان رسیدن به اهداف هم نزدیک تر می شد. چون خودم را متعهد کرده بودم که در زمان تعیین شده به هر کدام از آنها برسم تنبلی را کنار گذاشتم و برای رسیدن به هر یک تلاش و پیگیری مداوم انجام می دادم؛ گاهی هم راه هایی عجیب و غیر قابل تصوری برای رسیدن به اهدافم به رویم باز می شدند. در پایان سال وقتی به لیست اهداف خود نگاه کردم دیدم خدای من، همه آنها تیک خورده اند. باورکردنی نبود اما حقیقت داشت؛ تا آن زمان که آنها را نمی نوشتم، تعهد و باوری عمیق نسبت به آنها نداشتم و کاری برای رسیدن به آنها انجام نمی دادم اما زمانی که شروع به نوشتن اهدافم کردم همه چیز تغییر کرد

داستان تأثیرگذاری هم در این مورد وجود دارد که آن را در ادامه برایتان می نویسم:

وقتی دختر بچه ای بودم پدر بزرگم همیشه از من سوال می کرد: “لولی چه چیز را می خواهی؟”؛ من هم متناسب سنم پاسخ می دادم: “شیرینی، شکلات، دوچرخه و…”.

در سن ۱۵ سالگی از این سوال پدر بزرگم تا سر حد جنون عصبانی شدم، اما چاره ای نبود. او هر سال زمان عید از من می خواست لیستی از ۲۰ هدفم را به او بدهم، و بدتر این بود که باید تا سال بعد همان موقع به آن ۲۰ هدفم می رسیدم.

۲۸ سال مداوم این کار را انجام دادم تا اینکه در سال بعد پدر بزرگم از دنیا رفت. حال متوجه می شوم اگر این کار پدر بزرگم نبود و مرا وادار به این کار نمی کرد الان یک زن معمولی بودم، مثل تمام زن های دیگر؛ نه برنده مسابقه شنا در سراسر ایالت متحده و نه نویسنده ای جهانی/ از کتاب سوپ جوجه برای پرورش روح و روان.

یکی از ویژگی های نوشتن اهداف این است که به ما کمک می کند بر روی آنها متمرکز شویم و بدانیم رسیدن به چه اهدافی در زندگیمان اولویت دارند و باید برای آنها زمان و انرژی بگذاریم.

برای نوشتن اهدافتان به چند نکته ریز که در این مقاله به آنها اشاره شد دقت کنید: تاریخ واقعی برای دستیابی به اهداف، تعهد دادن به خود برای رسیدن به آنها در زمان تعیین شده، باور به اینکه می توانید به هر یک از آنها برسید، توجه به نشانه های رسیدن به هر یک از هدف ها، تلاش و پیگیری مداوم برای رسیدن به هر یک از اهداف.

۱۳۹۵/۳/۱۴

منبع:

مأموریت+/ مقالات محمد کارگر مزرعه ملا

کمپین"دست های مهربان" سایت مأموریت+.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *